זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עונש מאסר עולם – כמה זמן נמשך בישראל?

אחד העונשים היותר חמורים שבתי המשפט יכולים להטיל על מורשעים הוא מאסר עולם. מהו מאסר עולם ועל אילו עבירות הוא מוטל? והאם אכן כשמו כן הוא: עונש מאסר לכל החיים?

לכאורה מהמושג “מאסר עולם” משתמע כי מדובר במאסר לכל החיים אך בפועל רבים המקרים בהם אסירים, שנגזר עונשם למאסר עולם, משתחררים לאחר ריצוי תקופה ארוכה אמנם אך עוד במהלך חייהם. זאת, במקרים בהם וועדת שחרורים ייעודית, אשר דנה באסירי עולם ממליצה לנשיא המדינה לקצוב את עונשיהם של אסירי עולם ולאחר שנשיא המדינה בחר לקבל המלצה לקציבה.

אם כן אי אפשר שלא לשאול: מה המשמעות של מאסר עולם? בעיקרון וכמשתמע משמו, במאסר עולם המטרה היא לשים את האדם שהורשע בביצוע עבירה חמורה מאחורי סורג ובריח לכל החיים, כך שהאסיר לא יראה עוד אור יום כאזרח. אך כאמור לעיל, אין זה המצב בפועל ברובם המוחלט של המקרים.

על אילו עבירות ניתן להטיל מאסר עולם?

עונש זה מוטל בשל ביצוע עבירות ספציפיות מאוד, שהן מהחמורות ביותר בחוק העונשין. העבירה הקלאסית אשר מעניקה סמכות לבית המשפט לגזור עונש של מאסר עולם על מי שמורשע בה, היא כמובן עבירת הרצח.

יחד עם זאת, לאור תיקון 137 מלפני מספר שנים גם לגבי עבירת הרצח, לא תמיד העונש המחייב הוא מאסר עולם.

בהתאם לתיקון 137, המחוקק בישראל, לאחר רפורמה משמעותית, עליה עמלו טובי המשפטנים בארץ לאורך מספר שנים, החליטו על שינוי כולל של עבירות ההמתה השונות (רצח, הריגה, גרם מוות ברשלנות). כיום, ישנם שני סוגים של עבירות רצח. האחד, הוא רצח בנסיבות מחמירות, אשר מי שמורשע בסעיף זה, חובה על בית המשפט לגזור עונש של מאסר עולם ללא שיקול דעת. רצח בנסיבות מחמירות מוגדר, בין השאר, אם לפני הרצח היה תכנון מוקפד של הרצח, או למשל אם הנרצח היה קטין, או אם לפני הרצח התגלתה התעללות של הרוצח בקורבן העבירה, או אם הרוצח היה בן הזוג של הנרצחת וכו’. לצד סעיף זה, נותר סעיף רצח אשר איננו מחייב מאסר עולם, אלא שבמקרה זה, עונש מאסר העולם הוא העונש המקסימלי. כלומר, כל אותם מקרים שאינם נופלים להגדרה של רצח בנסיבות מחמירות, יוגדרו כרצח. ובמקרים אלו כאמור, אין חובה על בית המשפט לגזור עונש מאסר עולם.

למעט עבירת הרצח, בתי המשפט מוסמכים להטיל מאסר עולם רק במידה ומדובר בנאשמים בעבירות נגד המדינה – בגידה במקרים מסוימים, ריגול, המרדה וכו’.

כאמור לעיל, רק נשיא המדינה יכול לקצוב עונשי מאסר עולם שהוטלו על ידי בית המשפט. וגם זאת, כפי שהוסבר לעיל, לאחר שוועדת שחרורים מיוחדת ישבה על המדוכה, והחליטה להמליץ לנשיא על קציבת מאסר העולם.

מאסר עולם

וועדת השחרורים לאסירי עולם

היות ובתחילת שנות ה- 90 היה זה הנשיא עזר וייצמן ז”ל שמיאן לקצוב עונשי מאסר עולם לפשעים חמורים, נוצר מצב בלתי הוגן ולא שוויוני בין אסירים.

אי לכך הוחלט על הקמת וועדת שחרורים מיוחדת, אשר מטרתה לעסוק בקציבת עונשם ובשחרורם של אסירים שהוטל עליהם מאסר עולם.

בין תפקידיה של וועדה זו לבחון כל מקרה שמובא אליה לגופו תוך התייחסות להיבטים שונים כמו למשל התנהגותו של האסיר בכלא, סוג וחומרת העבירה שביצע, נסיבות אישיות וכן דיווחים ודוחות מטעם הרשויות הממונות.

לאחר מכן, על הוועדה להמליץ לנשיא המדינה על מתן חנינה או קציבת העונש.

יש לציין כי הוועדה אינה רשאית להמליץ על קציבת העונש לאסירים שטרם ריצו שבע שנות מאסר ובמקרה ומדובר באסיר אשר נקצבו לו שני מאסרי עולם, לא תוכל להמליץ על קציבת עונשו בטרם חלפו 15 שנים מיום כליאתו.

מה עוד חשוב לדעת?

  • מה קורה במקרה שלא הומלץ על קציבת עונשו של אסיר? מרגע שפנה אסיר לוועדה עליה לשוב ולדון שוב בעניינו כל שנתיים.
  • שחרור על תנאי – חשוב להבין שגם מי ששוחרר ממאסר עולם ולא נשאר מאחורי סורג ובריח לכל החיים, ייחשב למשוחרר על תנאי. על כן במידה ויבצע עבירה שעונשה גבוה מ-3 חודשי מאסר ישוב לכלא.

על מנת לטפל בתנאי המאסר, בצרכיהם של אסירים לאורך השהות בבתי הסוהר או בעניינם באופן כללי מומלץ לפנות אל עורך דין פלילי מוביל אשר מתמחה במתן ייעוץ וייצוג לאסירים ויספק פתרונות כוללים בהתאמה אישית.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »