עבירות בזמן השירות הצבאי

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

המערכת המשפטית הרגילה היא לא מערכת המשפט שמטפלת גם בעבירות של חיילים או משרתי קבע אשר נתפסו בעקבות עבירות פליליות.

ישנה מערכת המשפט הצבאית אשר היא מתפקדת כמערכת עצמאית ונפרדת ממערכת המשפט. חייל שזקוק לשירות של עורך דין חייב לדעת כי הוא אמור לחפש איש מקצוע אשר עבר את ההתמחות הייחודית לתחום הזה והוא מוסמך לעסוק כעורך דין צבאי.

במה שונה העורך דין הצבאי מעורך הדין הפלילי?

חוק השיפוט הצבאי ובאופן כללי כל מערכת המשפט הצבאי פועל כמערכת נפרדת ושונה ממערכת המשפט הפלילי הרגיל. לא כל עורך דין שעוסק בתחום הפלילי ידע להתמודד עם משפט צבאי ועל כן כאשר יש צורך בליווי וסיוע של עורך דין עבור חייל, עליו לפנות אל עורך דין צבאי אשר הוא זה שידע לייצג אותו בצורה הנכונה. מדוב באיש מקצוע אשר עבר את ההתמחות הדרושה לצורך עריכת דין בתחום הצבאי והוא מכיר את כל הניואנסים אותם עורך דין פלילי רגיל על פי רוב אינו מכיר. עקרון זה חל עבור כל עבירה שחייל בשירות הסדיר שלו ביצע גם אם מדובר בתאונות דרכים אזי על החייל לפנות לעורך דין צבאי מתחום התעבורה.

לדוגמא  – עבירות שהן אינן מחוק העונשין אלא מחוק בשיפוט הצבאי.

כאשר מדובר ברמות ענישה כמו דיני מעצר, הרי שאלו יהיו שונים מדיני המעצר באזרחות הרגילה. דיני המעצר לדוגמא הם שונים מאוד וכך גם סוגי העונשים האחרים הינם שונים ביחס למשפט הפלילי הרגיל.

היות ועורך דין פלילי על פי רוב אינו מודע לכל ההבדלים שהם לעיתים דקים מאוד, הרי שבעקבות חוסר ההיכרות שלו עם הנושאים כמו גם בגלל חוסר ההבנה בשאר ההשלכות של ההרשעה הפלילית על עתידו של הנאשם אותו הוא ייצג, הרי שלא פעם התוצאה עלולה להיות בסופו של דבר בעוכריו של הנאשם אשר עשוי למצוא את עצמו מופסד לאורך זמן כאשר במקרים רבים זה גם יהיה באופן בלתי מידתי.

באיזה עורך דין תבחרו במקרה של עבירות בזמן השירות הצבאי?

אז נכון שישנם מקרים אשר בהם בהחלט לא תוכלו לוותר על הליווי המקצועי של עורך דין צבאי. אך כאן תעלה השאלה במי כדאי לכם לבחור בעת ביצוע עבירות אלימות בצבא או כל סוג אחר של עבירות ומי יהיה איש המקצוע אשר ייטיב לייצג אתכם בצורה הכי טובה והכי נכונה עבורכם, הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך, (שבמקרים רבים זוהי הנקודה החשובה והמשמעותית יותר)

כאן חשוב לבדוק את העבר של עורך הדין במערכת המשפט הצבאי. כך לדוגמא יש לבדוק האם עורך הדין היה בעברו תובע צבאי? האם הוא מכהן כסנגור צבאי או אולי הוא אפילו עדיין מכהן כסניגור צבאי?

תמיד עדיף לבחור בעורך דין שמכהן בצבא והוא גדל שם כבר מ’ינקות’ כמעט. כלומר הוא חי ונושם את הצבא והוא מכיר היטב את כל מערכת השיפוט הצבאית. זו הערובה לכך כי עורך דין פלילי מומלץ בצבא אכן ייטיב להציע את הליווי המקצועי הנכון והטוב ביותר כך שהנאשם ייהנה מתוצאות הכי נכונות והכי טובות עבורו.

מה ההבדל בין שופט צבאי לבין עורך דין צבאי? 

אם אנחנו רוצים לבדוק את הנושא של שופט צבאי הרי שם לא יהיה מדובר דווקא באדם שיש לו עבר במערכת המשפט הצבאי. 

אך עורך דין צבאי, כאמור חייב לעבור את ההתמחות המיוחדת בכל מה שקשור לנושא של המשפט הצבאי, הוא חייב להיות מודע לכל הניואנסים המרכיבים את המשפט הצבאי והוא יכול להבטיח כי הוא ידע איך וכיצד לפעול לטובת החשוד על מנת למזער את הנזקים שלו הן בהווה הקרוב והן בעתיד.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו