עורך דין צבאי רפואי

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

עורך דין צבאי רפואי מלווה חיילים ומלש”בים בתהליכים הכרוכים בעמידה בפני הוועדות הרפואיות של הצבא, במסגרת בקשות, ערעורים על התאמת פרופיל והחלטות שונות.

מכיוון שמדובר בקבוצת מבקשים ייחודית שכפופה למערכת הצבאית והיכרותה עם מערכת החוק והמשפט הצבאי נמוכה מראש, דרוש מייצג בקיא ומקצועי שיוכל ללוות את התהליך, לסייע לחיילים להשיג את מטרתם ולשמור על זכויותיהם המלאות.

מה תפקידו של עורך דין צבאי רפואי?

משפטנים המתמחים בדין הצבאי צוברים מתוקף תפקידם ידע רב גם בתחומים רפואיים שונים, שיש להם נגיעה לעתידם של חיילים במסגרת הצבאית. עורך דין צבאי רפואי נדרש להכיר לעומק את המערכת הצבאית ואת חוקיה, את בתי הדין הצבאיים, מערכת היחסים בין הצבא למוסדות המדינה השונים וכמובן את המדיניות, הנהלים והתקנות הנוגעים לוועדות פטור והליכים מיוחדים של שחרור חיילים מהצבא.

כמו גם קבלת פטורים מיוחדים, פרופיל 21 או 24 זמני, התנדבות לשורות הצבא ועוד.

כל אלה אמורים להיות לעזרם של חיילים – סדירים, בקבע, במילואים וגם מועמדים לשירות חובה, בבואם לבקש מהצבא התחשבות במצב רפואי קיים, להוציא פטור או לשרת על אף מצבם הרפואי הרגיש.

עורך דין צבאי יודע כיצד לסייע ללקוחותיו לקבל סיוע וזכויות המגיעות להם מהצבא וכיצד להתנהל במקרים של עבירות, בעיות אישיות ואף עריקות הנובעים מהרקע הרפואי שצריך לתת לגביו את הדעת. 

במה מטפל עורך דין צבאי רפואי?

להלן שורה של מקרים אפשריים בהם יכול עורך הדין הצבאי לטפל בהצלחה:

  • קבלת פטור מהצבא עקב קביעת פרופיל 21 (נפשי או רפואי)
  • ביטול המלצה למתן פרופיל 21 וקבלת אישור לצרכי התנדבות לצבא
  • עורך דין צבאי שינוי שיבוץ מטפל בערעור או מאבק בשיבוץ בצבא עקב בעיה/ העדר בעיה רפואית
  • ביטול גיוס ליחידה קרבית
  • ייצוג מול ועדה רפואית מטעם הצבא
  • העלאה או הורדת פרופיל 
  • הגשת ערעור על קביעת פרופיל למלש”ב ושינוי פרופיל צבאי
  • סיפוח לר”מ 2, בדיקת רופא מומחה חיצוני, הוצאת פטורים ומימושם
  • ועוד.

ראוי לציין כי לא כל עורך דין העוסק בתחומים רפואיים (למשל בתחום נזקי הגוף) יהיה בהכרח מי שמתמחה באופן נקודתי וייחודי במסגרת הצבאית. דיני הצבא שונים ומורכבים מאלו שלוקחים חלק באזרחות ולכן דורשים היכרות נפרדת, מעמיקה ורבת שנים כדי לטפל בהצלחה בחיילים בסוגיות רפואיות בתוך המסגרת. 

עורך דין שכזה יוכל בוודאי ללוות חיילים ומתגייסים דרך עשרות סוגיות שמצריכות מעורבות משפטית ושיש להן ביטוי רפואי כזה או אחר, כמו למשל האפשרות לקבל באמצעות עורך דין צבאי פטור משירות עקב קביעת פרופיל 21 או העלאת פרופיל נמוך כדי לשרת ביחידה קרבית. 

סוגיות רפואיות אפשריות בצה”ל

כידוע, רוב אזרחי המדינה נדרשים לגיוס לצבא עם הגיעם לגיל 18. חלקם צפויים לגלות שהם שובצו לתפקיד או ליחידה שלא תואמים את מצבם הרפואי (פיזי או נפשי) או לחילופין שאינם הולמים את רצונם האמיתי או ציפיות השירות שלהם. עורך דין צבאי רפואי יהיה הגורם האובייקטיבי שאינו משתייך למסגרת הצבאית, אך שבכוחו להשפיע עליה כדי להביא למיצוי זכויותיו של החייל בניסיון לממש את מטרתו.

מטרה זו לא בהכרח תהיה הוצאת פטור רפואי כדי להימנע מגיוס. מחדלים רפואיים, נזקים או פגיעות שנגרמו לחיילים מצדיקים בקשה לבירור מעמיק או חוזר של סוגיות מסוימות וכן דרישה לשינוי כשירות רפואית בקרב מתגייסים ומלש”בים כתוצאה ממצב רפואי חדש – נסיבות אלה ואחרות בהחלט יכולות לבוא בחשבון ועליהן להתנהל בצורה קפדנית ומדויקת מול עו”ד צבאי בקיא ומיומן.

גם התמודדות עם בעיות במסגרת הצבאית, כמו למשל התקפי חרדה עקב קשיי הסתגלות או ביצוע עבירות סמים בצבא יביאו את צה”ל לבחון מחדש את הכשירות הרפואית. בנקודה זו חשוב לקבל ייצוג מתאים על מנת להתמודד הן עם ביצוע העבירה מבחינה משפטית-פלילית והן עם השלכותיה הלאה על החייל.

יש מקרים רבים בהם חיילים מתלוננים על מצבים רפואיים שונים, שמגבילים אותם למשל מביצוע משימות, תורנויות או נוכחות בסביבה ספציפית וגם הם דורשים בגורם מומחה שינהל מאבק מתאים למען החייל ויביא ליצירת תנאי השירות המיטיבים עבורו. 

נתקלתם בבעיה רפואית מול הצבא? חייגו אלינו

עורך הדין אלון ארז הינו עורך דין צבאי רפואי מיומן ומנוסה ביותר, בעל הצלחות רבות ומרשימות בייצוג חיילים מול המערכת הצבאית: העלאה או הורדת פרופיל, קבלת פטור מגיוס לצבא, נפקדות ועריקות, שחרור מהכלא הצבאי, טיפול בעבירות סמים בתוך הצבא ועוד. לקבלת ייעוץ ראשוני פנו אלינו בהקדם ונסייע לכם במקצועיות מלאה. 

עורך דין צבאי רפואי – שאלות ותשובות

מה תפקידו של עורך דין צבאי רפואי?

זהו עורך דין צבאי שבקיא באופן ייחודי ומעמיק בנהלים, החוקים והמדיניות הצבאית בנוגע לצרכים ולזכויות רפואיות של חיילים. עורך הדין אמון על ליווי חיילים בהוצאת פטור רפואי, העלאה/ הורדת פרופיל, שחרור מהצבא עקב פרופיל 21, ערעור על החלטות הצבא, עבירות בצבא עקב מצב נפשי ועוד.  

איך להוציא פטור מהצבא בנסיבות רפואיות?

התחנה הראשונה תהיה לפגוש את רופא או קב”ן היחידה ולקבל בכפוף לאבחנתם שורה של בדיקות לביצוע, שסופן בוועדה רפואית שתקבע את הפרופיל החדש ואת מידת ההתאמה הסופית לשירות צבאי. 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו