פטור אי התאמה לצה”ל

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

המערכת הצבאית קפדנית ונוקשה – היא לא מתאימה לכולם. לעתים קורה שחיילים, גם לאחר שחלפה תקופת ההסתגלות הראשונית, מוצאים את עצמם בקשיים מהותיים ואפילו מזיקים. בנסיבות אלה, עולה הצורך להבין כיצד מוציאים פטור אי התאמה מהצבא ומסיימים את ההתקשרות עם צה”ל לאלתר. בשורות הבאות תמצאו מידע רלוונטי בנושא זה:  

מי באמת אינו מתאים לצבא?

אין ספק שהמסגרת הצה”לית תובענית, נוקשה ולא בהכרח תומכת אישית בכל חייל וחיילת. לעתים התנאים הפיזיים אינם אידיאליים, הריחוק מהבית קשה, החברה לא סימפטית במיוחד והאתגרים החדשים והרבים בלתי צפויים ברובם הגדול. כל אלה מתנקזים לכדי תובנה אישית של החייל המתקשה, לפיה עליו להוציא פטור אי התאמה משום שאינו מצליח להתעלות על תחושות כמו מועקה, סטרס מוגבר, דיכאון או דכדוך, תסכול ובדידות.

כמובן שחלק גדול מהחיילים יצליחו בסופו של דבר להסתגל למסגרת ולעבור את השירות בהצלחה, אך מקצתם יגלו כי הם אינם מסוגלים להישמע למרות, לבצע פקודות או לקבל אבחנה למצב רגשי-נפשי ואף פיזיולוגי ספציפי, הנקשר בתחושותיהם הקודמות. 

הדרך לקבלת פטור אי התאמה

מלבד קושי אימתני ומוגבר בשילוב במסגרת הצבאית, קיימים חיילים ומלש”בים שמלכתחילה התאמתם מוטלת בספק: בעלי דפ”ר נמוך ונתונים אישיים דלים מאוד, בעלי רקע פלילי, מלש”בים ממסגרות מצוקה שלא עברו שילוב אופטימלי למסגרות חינוכיות ועוד. למרות שגם חיילים ומלש”בים אלה מעוניינים לקבל פטור משירות צבאי, עליכם לדעת שצה”ל לא ממהר לשחרר את כולם משורותיו ודורש מהחיילים לעבור תהליך ארוך ואפילו מורכב, שבינתיים עשוי לגרום לנזק כבד לחייל/ת. 

המסלול להוצאת פטור אי התאמה כרוך בתהליך של שכנוע המערכת הצבאית לגבי חוסר התאמתו של כל חייל. לעתים מסלול זה מתחיל בוויתור עצמאי של החייל על המסגרת ומתבטא בנפקדות, מה שיגרור מאסר ממושך ויעכב את השחרור. 

ולכן ישנה גם דרך אחרת בה אפשר ללכת כדי לקבל פטור מהצבא וזאת על ידי עמידה בפני ועדת ההתאמה של צה”ל, כמובן בכפוף להצגת ראיות ועובדות משכנעות מאוד, אותן אפשר לגבש כראוי בעזרת עורך דין לענייני צבא. 

על ועדת ההתאמה של צה”ל 

ועדת ההתאמה (הנקראת גם: ועדת שחרור משירות או ועדת אי התאמה) מכילה 3-5 חברים ומנוהלת על ידי מפקד בדרגת סא”ל ומעלה. ועדה זו כרוכה בהתייצבות פרונטלית של החייל ובמסירת פירוט וראיות מגובשות מאוד בנוגע למצבו המדויק ולנסיבות שבגין נדרש פטור אי התאמה. 

הועדה תעיין בכל המסמכים שהוגשו לה מבעוד מועד (טפסי ת”ש, מסמכים משפטיים, אינפורמציה רפואית כמו חוות דעת מקב”ן או פסיכיאטר וכיוצ”ב) וניתן להביע מולה את התחושות וההסברים שמלווים את החייל/ת. אם הוועדה מאשרת פטור אי התאמה, היא תעביר את הנושא לאישור סופי של מפקד יחידת מיטב. 

חשוב לציין כי הנהלים המדויקים לקביעת הפטור ובכלל לעמידה סופית בפני הוועדה אינם ידועים ולכן הדרך היחידה לכנס אותה היא בפנייה למפקדים הישירים, רצוי בגיבוי של מכתב שניסח עורך דין צבאי לצורך העניין. מעבר לכך, המערכת שומרת לעצמה את האפשרות לבחור אילו בקשות יתקבלו ואילו יידחו, גם ללא מתן הסברים מדויקים. ולכן מומלץ לפעול מול עו”ד המתמחה בנושא ושכבר צבר ניסיון הכולל הצלחות בקבלת הפטור בסופו של דבר. 

פטור אי התאמה
פטור אי התאמה

השלכות נוספות הנובעות מקבלת פטור אי התאמה

חיילים ששוחררו משירות עקב אי התאמה, עשויים שלא להיות זכאים לקבלת כספי מענק השחרור והפיקדון. סכומים אלה יינתנו רק לחיילים ששירתו לפחות 12 חודשים, גם כאן, בתנאי שהוועדה לא דרשה לספק לכם את הפטור בכפוף לחתימה שלכם על טופס ויתור לקבלת כספי הפיקדון והמענק. לפי זכויות החיילים, קיימת האפשרות לסרב לחתום ולהציג לוועדה את הסיבות שבגללן אתם מסרבים. 

הוועדה כמובן תשקול את הטענות ותמליץ (אם היא רואה לנכון) שתקבלו את ההטבות שמגיעות לכם על אף הפטור. המלצה זו תועבר למפקד מיטב – הגורם הסופי המאשר את שחרורכם מצה”ל. כמובן שניתן לערער על החלטות שנלקחו במסגרת דיוני הוועדה ורצוי בעזרת עורך דין צבאי פטור משירות

מרגישים שאינכם מסוגלים לשרת בצבא?

מומלץ לקבל סיוע וליווי משפטי לתהליך הוצאת פטור משירות בגין אי התאמתכם. ייעוץ זה יסייע לכם להבין האם תוכלו להוציא את הפטור ובגין אילו נסיבות ניתן לפנות לוועדה. עורך דין שמכיר לעומק את התנהלות הוועדות, עמדותיהן ומדיניותן הנוכחית – יוכל למקסם את סיכויי קבלת הפטור ולעזור לכם למצות את זכויותיכם המלאות מול המערכת. לתיאום פגישה בנושא, צרו קשר עם עו”ד אלון ארז – עורך דין פלילי מוביל הנמנה עם צמרת המומחים בישראל לדיני המשפט הצבאי. 

שאלות ותשובות

איך מוציאים פטור בגין אי התאמה לצה”ל?

מומלץ תחילה להיבדק אצל קב”ן או פסיכיאטר לקבלת אבחון רשמי. לאחר מכן, יש להתחיל בתהליך מול המפקדים הישירים ולהגיש דרכם בקשה לפטור, במכתב המנוסח על ידי עורך דין. אם הנימוקים מוצדקים, תתכנס ועדת ההתאמה לאישור או דחיית הבקשה.

מי נחשב לא מתאים לשירות צבאי?

בעלי נתונים דלים (דפ”ר נמוך, פרופיל 21), בעלי רקע סוציו אקונומי קשה (מצב משפחתי, כלכלי, חינוכי), חיילים ומלש”בים עם ת”ש גבוה מאוד ואסירים בכלא צבאי שנכלאו לתקופה ממושכת. במקרים המתאימים, צה”ל יחשיב גם את הסובלים ממצב נפשי או פסיכיאטרי כבלתי מתאימים להמשך השירות, אם ועדת ההתאמה קבעה זאת. 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו