פסילת שופט – מתי ניתן והאם כדאי?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

תפקידו של שופט בבית המשפט הוא להכריע בסוגיות שונות על פי אמות מידה אובייקטיביות, אולם בל נשכח, כי שופטים גם הם בני אדם ולכן ישנם מקרים בהם בעלי הדין או באי כוחם עלולים לחוש כי השופט כבר הכריע כנגדם עוד לפני תום ההליך המשפטי.

תחושות אלו יכולות לנבוע מסיבות שונות, ביניהן, הערות שמעיר השופט במהלך המשפט כנגד אחד הצדדים, החלטות ביניים, יחס קשוח, עוין או מפלה בו נוקט השופט מבלי משים, או התבטאויות אשר מרמזות מעל לכל צל של ספק כי עמדתו של השופט בקשר לסכסוך כבר הוכרעה.

במקרים אלו ואחרים עולה השאלה האם ניתן לפסול את השופט ולהעביר את התיק לשופט אחר? ויתרה מכך, האם כדאי?

פסילת שופט

בקשה לפסלות שופט

על פי סעיף 77א(ב) לחוק בתי המשפט במידה ומעוניינים לפסול שופט יש להגיש בקשה לפסילה אל השופט אותו מבקשים לפסול, ועליו לדון בבקשה זו באופן מידי ולפני שייתן כל החלטה אחרת בתיק.

על החלטתו של השופט להיות מנומקת, אולם במידה ולא נתקבלה על ידי בעלי הדין, ניתן לערער עליה בפני בית המשפט העליון.

חשוב לציין כי הנושא של פסלות שופט נבחן על פי מידת האובייקטיביות ולא על פי תחושתם הסובייקטיבית של בעלי הדין, על מנת למנוע מצבים של משוא פנים בניהול המשפט.

אילו נסיבות אינן מצדיקות פסלות שופט?

היות ומאוד קשה לעמוד במבחן האובייקטיביות, בקשות לפסילת שופט אינן מתקבלות ברוב המקרים, על אף ולמרות כי בעלי הדין או באי כוחם עלולים לחוש כי התנהגותו של השופט במהלך המשפט הנה עוינת באופן מגמתי.

בנוסף, ישנן נסיבות אשר אינן מצדקות פסילת שופט, מלכתחילה, ביניהן, השתייכותו של השופט לקבוצה אתנית שונה משל הנאשם, תפיסת עולמו, אמונתו וכדומה מתוך השיקולים, כי שופט הנו מקצועי ועל כן השתייכותו לקבוצה מסוימת לה זיקה למשפט אינה פוגעת בכושר שיפוטו.

פסילת שופט – האם כדאי?

השאלה פסילת שופט – מתי ניתן והאם כדאי? היא שאלה מורכבת ואין לה תשובה חד משמעית. לכן, לפני שמגישים בקשה לפסילת שופט יש לשקול את הנושא בכובד ראש ולהחליט האם זה כדאי.

חשוב לבחון בראש ובראשונה את המניעים לטענה, ולבדוק באם מדובר במניעים טקטיים למטרות ניצחון, באם המהלך נקבע בעקבות תחושה של עלבון ופגיעה מצד באי הדין, וכדומה.

כמו כן, יש לחשוב טוב האם בקשה לפסילה ושופט אחר, אלו הם מהלכים שיובילו למשפט צודק, או שרק ירעו את המצב הראשוני. כמו כן חשוב לזכור, כי גם לבאים בדין ישנן זכויות, וברוב המקרים, הדרישה מבית המשפט לכבד את אותן הזכויות, יכולה להוביל לפתרון המצב.

לפני הגשת בקשה לפסילת שופט עליכם לבחון קודם האם קיימים תקדימים משפטיים באותו נושא, תוך בחינת פסיקות של בית המשפט העליון במקרים דומים. כמו כן, מדובר בהחלטה אותה יש לשקול בכובד ראש ועל כן יש להתייעץ בעורך דין פלילי במרכז אלון ארז.

עורך דין אלון ארז הנו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי, על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ, תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »