שחרורים ללא תסקיר שירות מבחן

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

בהתאם לפרסומים שיצאו בשבועיים האחרונים בתקשורת, פרקליט המדינה, עו”ד עמית איסמן, שוקל בחיוב הפצת הנחיה חדשה, לפיה פרקליטות המדינה על זרועותיה השונות, תסכים מעתה ואילך, לשקול יותר הסכמות לשחרורים של נאשמים, וזאת עוד בטרם התקבל תסקיר של שירות המבחן מטעמם. מדובר, לטעמי, בלא פחות ממהפך דרמטי של הלך הרוח ששלט שנים רבות בפרקליטות.

מצוקת המקום בבתי הכלא והעומס של שירות המבחן

כשמנסים להבין לעומק, מה גרם בכלל לכך, שפרקליטות המדינה, הידועה בקשיחותה ובסירובה לאורך השנים, לשקול הסכמה לשחרור של נאשמים בעבירות פליליות בטרם התקבל בעניינם תסקיר של שירות המבחן, צפים שני נימוקים עיקריים.

האחד, הוא העומס הבלתי נסבל השורר בבתי הכלא ובבתי המעצר ברחבי הארץ. בשנים האחרונות מצוקת המקום בבתי הכלא היא כה קשה, עד כי עצורים רבים אינם נשלחים כלל לבתי הכלא, אלא נשארים לשהות במעצר בתחנות המשטרה. כידוע, תנאי המעצר בתאי תחנות המשטרה הם משפילים ואף חסרים תנאים סניטריים בסיסיים בהרבה מקרים. יתר על כן, ידוע כי לפני מספר שנים ניתנה החלטת בג”ץ לגבי שטח המחייה המינימלי לכל אסיר ועצור בבתי הכלא. החלטה זאת איננה מיושמת כמובן. ומכאן, על מנת לרווח את המקום בבתי הכלא, הגיעו בפרקליטות למסקנה, כי בכדי שלא לאבד שליטה מלאה על הנעשה בבתי הכלא, בייחוד לאור השפל בו נמצא שירות בתי הסוהר לאחרונה, כי עדיף לשקול חלופות מעצר אחרות ביתר גמישות.

השני, נעוץ בעומס בו נתון שירות המבחן. כידוע, שירות המבחן הוא זרועו הארוכה של בית המשפט. הוא הגורם בעל הסמכות להמליץ לבתי המשפט מיהם העצורים שניתן לשקול שחרורם למעצר בית תחת השארתם במעצר בבתי הכלא. מכאן, שלהמלצות שירות המבחן יש כוח רב וגם אחריות רבה, שכן המלצה לא מקצועית לגבי עצור, עלולה לעלות ביוקר לציבור הרחב. על כן, בטרם כל המלצה מטעמו, עובדי שירות המבחן זקוקים לזמן רב על מנת לגבש המלצה על שחרור או על אי שחרור. בשל מצוקת כוח אדם חריפה, הנובעת מחוסר אטרקטיביות של המקצוע, שירות המבחן נמצא בתהליך של קריסה נמשכת, והוא “נוסע על אדי הדלק האחרונים”. זאת אם כן, הנימוק הנוסף שהביא ככל הנראה את פרקליטות המדינה לשקול את הגשמת התנאים למתן הסכמה לשחרור ללא תסקיר.

כעת, נותר לראות אם אכן תתפרסם ההנחיה החדשה, או שמא ההתנגדות הציבורית תגרום לפרקליטות “להתהפך” ולשמור על הקיים.

זומנתם לחקירה או הוגש נגדכם כתב אישום? מעוניינים להגיש ערער על גזר דין או לבדוק אפשרות למחיקת רישום פלילי? פנו לעו”ד פלילי אלון ארז לייעוץ, ייצוג וליווי משפטי.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »