שמירה על זכות השתיקה בחקירה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

זימון אדם לחקירה פלילית יכול להתרחש בהסתמך על שתי סיבות עיקריות, הראשונה לצורך מתן עדות, שיש בה בכדי לקדם את החקירה והשנייה כי עלה חשד סביר שאותו אדם הנו החשוד העיקרי בביצוע עבירה. במידה והנחקר הנו חשוד ולא עד, על החוקרים ליידע אותו כי הוא נחקר תחת אזהרה  ואז הוא זכאי לזכויות שונות, ביניהן שמירה על זכות השתיקה בחקירה.

חשוב לציין, כי גם לעד שאיננו חשוד, יש את הזכות לאי הפללה עצמית. לכן, גם עד זכאי שלא להשיב על שאלות שעלולות להפליל אותו.

בנוסף, בית המשפט קבע בשורה של החלטות, כי מי אשר זומן למשטרה רק בכדי למסור עדות, אך במהלך החקירה הוא נשאל שאלות, שבאופיין הן שאלות לחשוד, אזי “דה-פקטו” הוא זכאי לראות את עצמו כחשוד ומכאן שעומדת לו גם זכות השתיקה, ככל חשוד אחר.

מהלך חקירה משטרתית

חקירה משטרתית מנוהלת על ידי חוקרים מנוסים אשר מתמודדים עם חשודים בביצוע עבירות, מדי יום ביומו. כתוצאה מכך, באמתחתם מגוון שיטות ותחבולות שונות בעזרתן הם מסוגלים להוציא הודאות. בין אם זו לכם הפעם הראשונה בחקירה משטרתית, ובין אם צברתם ניסיון בתחום, חקירה פלילית היא מעמד מלחיץ לכל הדעות והתנהלותכם בה יכולה לקבוע באופן נחרץ את עתידכם המשפטי.

יחד עם זאת, יש לזכור, כי במידה והשאלות שנשאלות בעת החקירה, אין בהן כדי להפליל את הנחקר, זכות השתיקה אינה עומדת לו, כמו גם במקרים בהם עומדת על הפרק  הפללת אדם אחר, וכן במקרים, בהם נדרש הנחקר להציג בפני נציגי החוק מסמכים מתוקף קיומו של צו מסמכים, גם אם הם עלולים להפליל אותו.

 

שמירה על זכות השתיקה בחקירה

 

השימוש בזכות השתיקה במהלך חקירה משטרתית

לעיתים, ניצול זכות השתיקה במהלך חקירה עשוי לפגוע באמינותו של החשוד, במיוחד בעת הדיון בתיק בבית המשפט, מתוך הטענה כי אדם חף מפשע לא יהסס להציג את גרסתו ולדבוק בה בחירוף נפש.

לכן, על מנת ששמירה על זכות השתיקה בחקירה לא תתפרש כהודאה באשמה, חשוב להשתמש בזכות זו בצורה נכונה וכדי לעשות כן, יש לנצל זכות נוספת שמגיע לנחקרים תחת אזהרה והיא ייצוג של עורך דין פלילי.

הזכות להיוועץ בעורך דין

עורך דין פלילי יוכל להמליץ לכם על אסטרטגיית פעולה שמתאימה למצבכם המשפטי. ייעוץ מצד עורך דין פלילי מנוסה בתחום יכול לכוון אתכם לענות השאלות, עליהן כדאי לענות, על מנת לשתף פעולה עם החוקרים בניגוד לשאלות אחרות, אשר עלולות להפליל אתכם ולהגדיל את הראיות כנגדכם בתיק.

 

בעידן של היום חובה להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה

ברוב המקרים, האזרח הפשוט אינו מודע לזכויותיו, מה גם שהלחץ בו שרוי אדם הנמצא תחת חקירה עלול לגרום לו לפעול בפזיזות  ולא לחשוב על ההשלכות של מעשיו. לכן, במידה וזומנתם לחקירה, מוטב כי תתייעצו עם עורך דין פלילי המתמחה בחוק הפלילי ויכול לעזור לכם למשש את זכויותיכם בצורה נכונה ומלאה.

עורך דין פלילי אלון ארז, הנו עורך דין, המנוסה בייצוג עדים וחשודים בשלבי החקירה השונים וילווה אתכם ואת בני משפחתכם במסירות אין סופית.

לפרטים נוספים אודות שמירה על זכות השתיקה בחקירה, צרו קשר עם עורך דין אלון ארז עוד היום.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »