אכיפת תלונות שווא בישראל – הדרך עודנה ארוכה ומתסכלת מאוד

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

נסו לדמיין את הסיטואציה הבאה – אדם בעל עסק, נשוי ואב לילדים ללא כל הסתבכות עם החוק בעברו, מעוניין לפטר עובדת משום שלדעתו אינה עושה את עבודתה כהלכה ואף פוגעת באופן שיטתי בבית עסק שלו. כל לקוחותיו והעובדים האחרים מפצירים בו במשך תקופה ארוכה לפטר אותה, והעובדת שחשה את להב הפיטורין מונחת על צווארה, מחליטה להקדים תרופה למכה.

תחילתה של תלונת שווא

העובדת פונה בתלונה למשטרה ומספרת כי המעסיק שלה ביקש ממנה לפני ימים אחדים להיכנס לחדרו בתואנת שווא כי הוא מעוניין לשוחח עימה בענייני עבודה, ובעת שהיו לבדם שלף בפניה את איבר מינו והורה לה לבצע בו מין אוראלי. כמובן שתלונתה של העובדת היתה בדויה ושקרית אך גרסתה התקבלה מיד, אותו מעסיק נעצר עוד באותו היום ונחקר במשטרה באזהרה כאשר איש לא האמין לו כי לא נגע בה ולא הטריד אותה מעולם. השפעת תלונת השווא על חייו היתה קשה ואכזרית, משפחתו התנכרה לו, בית העסק שלו עמד בפני קריסה והיה לו קשה מאד לגייס את אמונם של החוקרים.

לדאבון לב, הסיטואציה שביקשתי מכם לדמיין לא היתה פרי דמיוני, אלא התרחשה במציאות. הסיטואציה הזו התקיימה בתוככי יחידה מובחרת משטרה בישראל, ומי שהתלוננה הייתה שוטרת במשטרת ישראל נגד מפקדה, קצין משטרה מוערך ומכובד מאוד. עוד פרט פיקנטי שיש לקחת בחשבון הוא שבעת תלונתה השוטרת גם סיימה לימודי משפטים, ובין פיטוריה מהמשטרה ועד לגזר הדין בעניינה, הפכה לעורכת דין מן השורה.

אלא שלמרבה הצער וחרף ההשלכות הקשות במקרה הזה שיכול היה לשמש תקדים לענישה על תלונת שווא למען “יראו וייראו”, הפרקליטות ובית המשפט נהגו באותה שקרנית בכפפות של משי.

חקירה במשטרה

תחילה, הפרקליטות הגבילה את עצמה במסגרת דיון הטיעונים לעונש (זהו הדיון שבו כל צד להליך הפלילי, הפרקליטות מחד והסנגוריה מאידך, עותרים בבית המשפט לעונש שראוי לדעתם שייגזר על נאשמים שהורשעו בדין) לעונש של עבודות שירות בלבד, ולאחר מכן בית המשפט אף התכנס כדי לדון בביטול הרשעתה על מנת למנוע ממנה נזק עתידי ( ממנה, ולא מן המפקד אותו השמיצה ופגעה קשות במוניטין שלו ).

נימוקי הפרקליטות

אחד הנימוקים שעמדו מאחורי עמדת הפרקליטות בעתירתה לעונש היה כי זהו העונש שהיה מושת על המתלונן במידה ואכן היה מבצע את זממו בשוטרת כטענתה. במילים אחרות, הפרקליטות טענה כי במידה ואכן קצין המשטרה היה שולף את איבר מינו בפני פקודתו ומבקש ממנה לבצע בו מין אוראלי,  בית המשפט היה גוזר עליו שישה חודשי עבודות שירות על מעשיו.

אך עם כל הכבוד הרב לפרקליטות, נראה לי כי במקרה זה נפלה שגגה בנימוקיה ובבחירתה בעונש לו עתרה.  כזכור, בעניינו של קצין המשטרה הבכיר ניסים מור אשר הורשע בשליחת הודעות לפקודותיו ובניסיון לנשק אחת מהן במקרה מסוים, קרי עבירות הטרדה מינית שהוגדרו קלות וגרמו רק נזק קל לפקודות, הושתו ארבעה חודשי עבודות שירות. לעומת זאת, במקרה שעמד במרכז העלילה השקרית הנוכחית, היתה אמורה להתבצע עבירה של מעשה מגונה ברמת חומרה גבוהה מאד, ייתכן אפילו של אינוס. כלומר, מעשה שהיה מוביל את מבצעה למאסר מאחורי סורג ובריח!

מכאן, שבהתאם לנימוק בו דבקה הפרקליטות, קרי השוואת עונשה של הנאשמת השקרנית לעונש שהיה מושת על מפקדה במידה ואכן היה מבצע את המעשה שטענה, היה על הפרקליטות לעתור לבית המשפט ולדרוש מאסר בפועל, אך כאמור לעיל, הפרקליטות ביקשה להסתפק בעבודות שירות בלבד כדי לגונן על הנאשמת ששיקרה. אולם, בכך לא תמה הטרגדיה.

התנהלות בית המשפט בפרשה

אם ציפינו כי בית המשפט ירים את הכפפה ויכבד את עתירתה של הפרקליטות לעונש המקל ביותר של עבודות שירות, הרי שהופתענו שוב. למרות שלנאשמת השקרנית לקח תקופה מאוד ארוכה להבין את חומרת מעשיה, ולמרות ההליך הטיפולי המאוד לא מרשים אותו קיבלה, ולמרות הקושי שלה להביע אמפתיה למתלונן שחייו כמעט ונהרסו בגללה, בית המשפט דן באריכות באפשרות לבטל את הרשעתה!

כלומר, לא די שמראש הובא לדיון עונש קל כל כך, לבסוף, ולא בלי לבטים מצידו, בית המשפט דחה את עתירת הפרקליטות לענישה של עבודות שירות תוך הסתפקות בענישה של מאסר על תנאי בלבד עם שעות שירות למען הציבור ופיצוי נמוך מאוד למתלונן!

דעתי היא, שגזר דין זה חייב להשתנות. כולי תקווה כי הפרקליטות תערער על עונש זה והיא תעמוד על כך שייגזר על הנאשמת עונש של עבודות שירות, בדיוק כפי שהוחלט בעניינו של ניסים מור. אחרת, התחושה הציבורית תישאר חמוצה ומעורערת.

ועוד לא דיברנו על זה שאותה נאשמת שקרנית עודנה עורכת דין…..

ומה אתם תעשו במידה והואשמתם על לא עוול בכפכם בתלונת שווא?

במידה וגם אתם חווים פרשה דומה שבה מישהו או מישהי מעליל עליכם עלילת שווא? זו יכולה להיות עלילת הטרדה מינית, וזו יכולה להיות הפללה במשהו שלא עשיתם. מוחם הקודח של אנשים חורשי רע יכול להיות יצירתי מאד כשאתם נמצאים על הכוונת, והם מחפשים נקמה. במקרה כזה חשוב מאד לא להרים ידיים ולחשוב על הרע מכל. כל שקר סופו להתגלות ובאמצעות שמירה על קור רוח, וניהול מיטבי של המקרה שלכם, ניתן להגיע לתוצאות מרשימות למרות שבהתחלה נראה שאיש אינו מאמין לגרסא שלכם ומשוכנע כי המתלונן או המתלוננת הינם קורבנות אומללים ולא שקרנים מתוחכמים. על מנת להאבק על האמת ועל השם הטוב שלכם, פנו מוקדם ככל הניתן לעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה.

כיצד עורך דין פלילי יכול לעזור לכם במקרה של תלונת שווא?

עורך דין מנוסה ומיומן יודע היטב כיצד לטפל במקרים של הפללה, ויש לו את כל הכלים הדרושים לשם כך. במהלך המשפט יחקור עורך הדין את המתלונן או המתלוננת ויעשה ככל שאל ידו כדי לחשוף את שקריו. במרבית המקרים אכן זה כך, מאחר והמתלונן או המתלוננת לעיתים קרובות ‘בונים’ על אמפתיה מן הסביבה ומן המערכת ולא ממש טורחים לגבות את הסיפור שלהם בעובדות או יודעים כיצד להגיב לשאלות קשות, וכשהם מבינים שהרצפה מתחת לרגליים שלהם רועדת, הם פעמים רבות נשברים ומספרים את האמת לתדהמת כולם.

כיצד להימנע מתלונת שווא?

כיום לרשות כל אדם עומדים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי לתעד באמצעות קול ותמונה מפגשים, שיחות וגם עימותים. ניתן לעשות זאת באמצעות מצלמה במעגל סגור, באמצעות הקלטת השיחה בטלפון הנייד או באמצעות התקנת מכשירי שמע בחדרי המשרד ובבית. בדרך זו תוכלו לתעד את עצמכם ללא הפסקה, ואם מישהו יחליט חלילה להאשים אתכם בביצוע עבירה כלשהי, כל שעליכם לעשות הוא להציג את הראיות לבית המשפט ולהראות שבזמן שבו טוען המתלונן כי נפגע, למעשה הייתם בחדר שלכם לבד. דרך זו הינה טובה מאד, אך ישנם עוד אמצעי בטיחות אותם תוכלו לנקוט, כמו לדוגמא לעולם לא לסגור את דלת חדר העבודה כאשר אתם משוחחים שם עם מישהו, ומומלץ גם להזמין אדם שאתם סומכים עליו להתלוות אליכם למפגש שיכול להעיד לאחר מכן כי הכל היה תקין וכשורה. בנוסף, המנעו משליחת מסרונים המלווים באימוג’י או בכינויים לא רלוונטים כגון ‘מתוק’, ‘מלכה’ ועוד שיכולים להתפרש אחרת בבית המשפט. הפתיחות הישראלית שלנו לא תמיד מתאימה ליחסי עבודה, וכדאי להתנהל מול העובדים והמעסיקים שלנו באופן קונקרטי ונקי משפה מדוברת נפוצה.

ראו מאמר בנושא: התחזות לאדם אחר – עבירה פלילית

אם גם אתם נפגעתם מתלונת שווא, פנו אל  עורך דין אלון ארז

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »