הדייר מסרב להתפנות מהדירה שבבעלותכם – האם מדובר בעבירה פלילית?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

דירה להשכיר – הגרסא המסויטת של נעמי ושחר

נעמי ושחר הינם זוג מקסים בעשור השישי לחייהם שמתגורר בשכונה שקטה ושלווה במרכז הארץ. לאחר שילדיהם כבר בגרו ועזבו את הבית, החליטו נעמי ושחר לעבור לדירה קטנה יותר קרוב לנכדים על מנת שיוכלו לעזור בגידולם וגם כדי להרוויח מעט מהפרשי השכירות. סך הכל, רעיון לא רע. אך נעמי ושחר היו תמימים מדי, ולאחר המעבר השכירו את דירתם במרכז לאדם שנראה אמין ומסודר שאכן שילם את שכר הדירה במועד ובזמן במשך מספר חודשים, עד שלפתע קיבלה נעמי שיחת טלפון מפתיעה ממנו ובו הוא בישר להם כי פוטר מעבודתו ולכן לא יוכל לשלם באותו החודש את שכר הדירה. נעמי ושחר ריחמו על השוכר והסכימו לדחייה, אך לאחר שחלף עוד חודש, התברר כי אותו שוכר אינו עונה לטלפונים וגם לא פתח את הדלת כאשר שחר הגיע ודפק עליה. שחר נשבע ששמע רחשים בתוך הבית, ולחיזוק טענתו  סיפרה השכנה שרק לפני כמה דקות ראתה אותו נכנס. ככל שנקפו החודשים, הצטברו עדויות לא נעימות כי השוכר משחית את הדירה, זורק מתוכה רהיטים שנעמי ושחר השאירו כדי להקל על המעבר, משמיע מוזיקה רועשת ומתנהג בגסות לשכנים, חבריהם הוותיקים. נעמי ושחר לא ידעו מה לעשות, ובצר להם פנו אל עורך דין פלילי לשאול בעצתו. עורך הדין הפלילי הסביר להם כי יש הרבה מה לעשות מאחר והסגת גבול הינה עבירה פלילית, ועל מנת לפנות דייר סרבן מתוך הדירה יש לנקוט בהליכים הבאים:

  • פתרון בדרכי נועם – נעמי ושחר, מעודדים מן השיחה עם עורך הדין, תלו מכתב על דלת ביתם לשעבר ובו הצהירו כי הם ממתינים לשיחת טלפון מן הדייר אשר בה ינסו להגיע להסדר החוב שכבר הצטבר למספר חודשים ולדון בפינויו מן הדירה לאור התנהגותו השלילית. מאחר והדייר לא ענה ולא הגיב, הוחלט להמשיך בהליכים.

 

  • מכתב התראה לפני נקיטת אמצעים – מאחר והדייר התעלם מבקשתם של בעלי הדירה, ניסח עורך הדין מכתב התראה לפני נקיטת אמצעים. הפעם, לא נתלה המכתב על הדלת כי אם נשלח אליו בדואר רשום. במכתב פירט עורך הדין את הסיבות לפינויו של הדייר מן הדירה והתריע כי אם לא ימהר ויכסה את חובו, ויפנה את הדירה מרצונו החופשי, יינקטו כנגדו הליכים פליליים. נעמי ושחר קיוו מאד שהפעם הדייר כן יתרצה לנהל איתם משא ומתן על החוב והעזיבה, אך לשווא, גם למכתב ההתראה לא הראה שום סימן ושום תגובה. לכן הוחלט להמשיך בתהליך.

 

  • הגשת תביעה לבית המשפט – באמצעות עורך דינם, הגישו נעמי ושחר תביעה לבית המשפט. הם צירפו לתביעה את חוזה השכירות, את פירוט השיחות הרבות שלא נענו, את המכתבים השונים שנשלחו, את עדויות השכנים על התנהגותו הבריונית, את הנזק שנגרם לדירה מאחר והשוכר שבר וזרק ארונות קיר כדי להחליפם באחרים ללא רשותם, וגם את חשבונות המים, החשמל והארנונה שהצטברו לחוב לא קטן. בית המשפט ניסה להביא את השוכר למשא ומתן, אך זה פרץ בצעקות על כך שאין לו איך לשלם, והוא בחובות, ושמותר לו לעשות מה שהוא רוצה ושהוא בכלל סיכם עם שחר שהוא יכול להשאר עד סוף השנה ללא תשלום נוסף, דבר שלא היה ולא נברא. מאחר שכך, התרשם השופט כי מדובר בפגע רע וחייב את הדייר לעזוב את הדירה בתוך שבועיים.

 

  • פינוי השוכר מהנכס –השוכר קיבל שבועיים לפנות את חפציו ולעזוב, אך הוא ניצל את הזמן כדי להמשיך ולהציק לשכנים, להחליף מנעול, ולא נראה כי הוא עורך תוכניות לפינוי הדירה. מצויידים בפסק הדין, פנו נעמי ושחר באמצעות עורך דינם להוצאה לפועל, כל עלויות הטיפול בהוצאה לפועל הושתו על השוכר המרדן לרבות אגרות, וחובו לנעמי ולשחר הלך ונצבר.

 

סופו של דבר היה שבאישון לילה חמק הדייר, לא לפני שהותיר אחריו לכלוך וטינופת בכל הדירה, וגם פגע בקירות המבנה באמצעות פטיש כנקמה. אך סוף טוב הכל טוב, באמצעות עורך הדין של נעמי ושחר ופועלה של ההוצאה לפועל, נעמי ושחר קיבלו את כל הכסף שהגיע להם, לרבות פיצויים על הנזק, הוצאות בית משפט ושכ”ט עורך דין מן הדייר הסרבן.

במידה וגם אתם נתקלתם בסיטואציה שבה דייר שמסרב להתפנות מן הנכס שלכם, חשוב שתדעו כי מעבר לאי הנעימות והתסכול, יש לכם מה לעשות ועליכם להכיר את החוק ואיך להתנהל במצב זה. פינוי שוכר שלא מוכן לפנות את הדירה בדרך כלל כרוך בהרבה כעסים וחוסר הבנה הדדית אך לפני הכל חשוב שתדעו כי מדובר בעבירה פלילית לכל דבר.

כיצד ניתן לפנות דייר סרבן מן הדירה?

דייר שמסרב להתפנות נחשב למשיג גבול ועל כן הוא מבצע עבירה פלילית. כפי שראינו במקרה של נעמי ושחר עורך הדין ניהל את ההליך באופן הדרגתי, כאשר בכל שלב ניתנה לדייר האפשרות להתפנות באופן עצמאי ולשלם את חובו למשכירים. עקשנותו ומרדנותו המשולבת בהתנהגות ביריונית גרמה לכך שנאלץ לעבור את כל התהליך לרבות התייצבות לבית המשפט ועיקול חשבונות הבנק שלו על ידי ההוצאה לפועל שהשיבה לשוכרים את כל כספם. אך לא תמיד המצב יהיה כה דרמטי. ברוב המקרים עם קבלת מכתב ההתראה יאות הדייר הסרבן לעזוב את הדירה כדי שלא יבולע לו. בנוסף, חשוב לברר האם הדייר אכן נמצא במצוקה, והאם לא ניתן להגיע להסכם של פריסת החוב או בכל דרך אחרת על מנת ליישב את ההדורים באופן שייטיב עם כולם. עם זאת, השאלה העיקרית היא כיצד ניתן להימנע ממצב שכזה מלכתחילה?

כיצד ניתן להימנע ממצב בו דייר אינו מסכים להתפנות?

על מנת שלא תגיעו למצב שבו שוכר מתבצר בביתכם ואף גורם לו נזק משמעותי כנקמה, רצוי לערוך בדיקות מקיפה אודותיו עוד בטרם הם נכנסים לגור בדירה. חשוב לדלות כמה שיותר פרטים על האדם כמו למשל באיזה מקצוע הוא עוסק, איזה אורח חיים הוא מנהל, מה מצבו הכלכלי והאם שכר בעבר דירה וניתן לקבל את פרטי השוכר כדי לקבל עוד פרטים עליו ועל התנהגותו בתקופת השכירות. חשוב גם להיות ברורים מאד לגבי מה תסכימו ומה לא תסכימו שיקרה עם הדירה שבבעלותכם בתקופת השכירות. באמצעות פנייה לעורך דין העוסק בתחום ניתן לנסח חוזה מאד מפורט המסדיר גם את הליכי הפינוי בעת אי תשלום שכר הדירה או הפרה אחרת של החוזה כגון רעש, לכלוך או התנהגות גסה כלפי השכנים בבניין. משכירים רבים חושבים לתומם שאם ישכירו את דירתם לזוגות עם ילדים יוכלו ללהיות בטוחים כי מדובר באנשים נורמטיביים ומסודרים, אך למרבה הצער, כבר קרו מקרים של זוגות עם ילדים שהפרו את תנאי החוזה בצורה מחפירה וסירבו לעזוב. לכן הדרך הבטוחה ביותר הינה חוזה מוסדר, מלא ומקיף.

איזה עורך דין יכול לעזור לי במקרה של השגת גבול?

מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המטפל בתביעות מקרקעין ונדל”ן משום שהוא מכיר היטב את התחום, והינו מיומן ומנוסה בהתמודדות עם מצבים מסוג זה. תפקידו יהיה לייצג אתכם, לייעץ ולנהל את התהליך באופן מקצועי ונבון ולהתמודד גם עם מקרים קשים במיוחד של שוכרים אלימים או כאלו שגורמים נזק משמעותי לדירה כנקמה.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »