זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

הטרדה מינית בצבא

ההטרדות המיניות רווחות בכל מקום, ועל פי הנתונים הרשמיים אחת מכל שלוש נשים בישראל חווה הטרדה מינית מסוג כלשהו לפחות פעם אחת במהלך חייה. ואולם בצבא קיימים תנאים שהופכים את הנשים המשרתות בו לחשופות במיוחד למקרים כאלה והנושא של הטרדה מינית בצבא תופס תאוצה.

החל מההיררכיה הנוקשה וחובת הציות לפקודות, ועד השהות האינטנסיבית והממושכת עם חיילים אחרים בבסיסים סגורים.

חידוד חוקים בנושא הטרדה מינית בצבא

בשנים האחרונות אמנם גדלה המודעות, החוקים חודדו והטיפול התייעל, אבל אם מישהו חשב שהנושא הטרדות מיניות בצה”ל מאחורינו ואפשר לישון בשקט – הרי שרק לפני כמה חודשים קיבלנו תזכורת לכך שיש עוד דרך ארוכה לעבור, כאשר צה”ל דיווח שנרשם גידול במספר המתלוננות והמתלוננים על הטרדה מינית בצבא, וכי 561 תלונות בנושא התקבלו בשנת 2013 בלבד.

בשורות הבאות נבהיר מה בדיוק נכלל בהגדרה של הטרדה מינית בצבא, מהן אפשרויות הטיפול והסיוע הפתוחות בפני חייל או חיילת שנפגעו ממנה, ומהם הצעדים המשפטיים שניתן לנקוט בהם.

הטרדות מיניות בצה”ל, תקיפה מינית או אונס?

“פקודת מטכ”ל – איסור פגיעה על רקע מיני” מבוססת על החוק האזרחי למניעת הטרדות מיניות, ומפרטת את המעשים המוכרים כפגיעה מינית.

הפקודה חלות גם על נשים

על אף שרוב פגיעות הטרדה מינית בצבא נעשות על ידי גברים כלפי נשים, אין זו הגדרה מחייבת, ובחוק – הן האזרחי והן הצבאי – אין כל התייחסות למין התוקף/ת או למין הנפגע/ת.

נהוג להבחין בין שלושה סוגים עיקריים של פגיעות מיניות:

  1. הטרדה מינית
  2. תקיפה מינית
  3. אונס

מהן סוגי ההטרדות המיניות בצבא?

הטרדה מינית מילולית

הטרדה מינית בצה”ל מתייחסת להתנהגות מילולית בלבד, שיכולה לכלול התייחסויות והערות מבזות בנוגע למינו או לזהותו המינית של אדם, וכן הערות מיניות, הצעות ואפילו ניסיונות חיזור, שחוזרים שוב ושוב, למרות שהנפגע/ת הבהיר/ה, באופן מילולי או מעשי, שאינו/ה מעוניין/ת.

מחמאות חוזרות

כלומר, גם אם מישהו מחמיא לך שוב ושוב בנוגע למראה שלך או ללבוש שלך, או שולח לך הודעות בטלפון ומציע לך להיפגש, ואת מבקשת ממנו שיפסיק או מבהירה לו בדרך אחרת שזה לא מקובל עלייך, והוא ממשיך – זה ייחשב הטרדות מיניות בצה”ל.

יחסות מרות עם הנפגעת

יחד עם זאת צריך שיודגש, כי אם הדבר נעשה על ידי אדם שנמצא ביחסי מרות עם הנפגעת, הוא ייחשב להטרדה בכל מקרה, גם אם הנפגעת לא הביעה התנגדות.

קטגוריה השנייה של הטרדות מיניות בצבא

מגע פיזי

הקטגוריה השנייה, של תקיפה מינית, מתייחסת למעשים הכוללים מגע פיזי בעל אופי מיני שנעשים ללא הסכמת הנפגע/ת.

מגע כזה יכול להתבטא למשל בליטוף או בנשיקה לא רצויים, בהתחככות של התוקף בנפגעת, או במה שנקרא בלשון העם “שליחת ידיים”, ועד למקרים קיצוניים יותר של אלימות מינית.

תקיפות מתונות

נשים וגברים נמנעים לעתים מלהתלונן על תקיפות “מתונות” יחסית, הטרדה מינית בצה”ל, מתוך מחשבה שהתוקף “לא התכוון” להזיק להם, או שהתלונה תיתפס כקטנונית; אבל זהו בדיוק חלק מהמנגנון שמאפשר לתוקפים להמשיך במעשיהם, ולכן החוק מנוסח ומיושם היום בצורה מאד נרחבת – בדיוק כדי לכסות גם מקרים כאלה.

אונס בצבא

ולבסוף, הסוג החמור ביותר של פגיעה מינית הוא אונס, כלומר קיום יחסי מין עם אשה בניגוד לרצונה, או “מעשה סדום” – אם הנפגע הוא גבר.

בעבר היה מקובל שהמעשה נחשב לאונס רק אם הנפגע/ת הביע/ה התנגדות באופן מפורש ואף בכוח פיזי, אולם בשנים האחרונות השתרשה התפיסה שאם הנפגע/ת לא הביעו את הסכמתם או את רצונם בקיום היחסים, בצורה מפורשת או מובלעת, די בכך כדי להגדיר את האירוע כאונס.

 

הטרדה מינית בצבא

 

הטיפול במקרי פגיעה מינית בצבא – לאן פונים?

בכל מקרה של אלימות מינית – פיזית או מילולית – על הטיפול להיעשות אך ורק בכפוף ובהתאם לרצונו/ה של הנפגע/ת, וחייל/ת יכולים לבחור שלא לדווח או להתלונן על הטרדה מינית בצבא או כל פגיעה מינית בצבא.

מנגנון הטיפול בצה”ל

עם זאת, בשנים האחרונות נעשים מאמצים בצה”ל לשפר את מנגנון הטיפול במקרים כאלה, באמצעות קביעת נהלים מיוחדים והקצאת תקנים, על מנת שהדבר יהיה נגיש ככל האפשר לחייל/ת שאכן תבחר לדווח על כך.

קצינת יוהל”ן

במסגרת זאת, יש כיום בכל יחידה בצבא קצינה המשמשת כממונה מטעם יוהל”ן (יועצת הרמטכ”ל לענייני נשים), שדרכה ניתן להעביר תלונות או בקשות לסיוע בנושא פגיעה מינית בצבא.

במסגרת מערך היוהל”ן פועל כיום מרכז מהו”ת (מרכז התמודדות ותמיכה), המספק ליווי וסיוע נפשי לפונה, באופן דיסקרטי ומבלי ליידע את המפקד או את היחידה.

סיוע מתאים בהגשת התלונה

במסגרת הטיפול, מוצגות לנפגע/ת האפשרויות העומדות בפניו/ה, וחייל או חיילת שיבחרו להתלונן כנגד התוקף יקבלו סיוע מתאים בהגשת התלונה.

הטיפול והעזרה ניתנים בכל מקרה, ללא תלות בהגשת תלונה כזאת או אחרת, או בהפניה מטעם גורם כלשהו.

יוהל”ן

היוהל”ן מרכז את הטיפול במקרים של הטרדה ותקיפה מינית, אך ניתן לפנות לסיוע גם דרך גורמים אחרים – המפקד הישיר, רופא/ה, עו”ס, קב”ן, או מערך הת”ש.

להלן כמה מספרים שימושיים שכדאי לגזור ולשמור, לכל מקרה (שנקווה שלא יהיה):

יוהל”ן: 03-5696110
עו”ס ח”ן: 03-9685619
קצינת פניות הציבור: 03-5682450, 03-5692440
קו פתוח לחיילות: 03-5697111, 03-5692222

הליך פלילי, תביעה נזיקית, נכות

לפגיעה מינית יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת, ברמה הפיזית והנפשית. הנפגע/ת עלול/ה לפתח תופעות כמו חרדה, דיכאון, פוסט-טראומה, הרס עצמי באמצעות הפרעות אכילה או התמכרות לחומרים מסממים, ואף נטיות אובדניות.

מקרים מיוחדים

בנוסף, קורה לא אחת שנפגעת הטרדות מיניות בצה”ל נכנסת להיריון לא רצוי, בנוסף לבעיות פיזיות כאלה ואחרות שעלולות להיגרם לה בהתאם לנסיבות המקרה.

היוועצות עם עורך דין הטרדה מינית בצבא

הנפגע או הנפגעת יכולים להגיש תלונה בנושא הטרדות מיניות בצה”ל בערכאות שונות, הן בגין התקיפה והן בגין הנזקים שנגרמו להם. סוג התלונה והערכאה יכול להשתנות ממקרה למקרה, וכדאי להתייעץ עם עורך דין צבאי לפני שמחליטים לאיזו דרך לפנות.

הליך פלילי כנגד התוקף

ראשית, ניתן לפתוח בהליך פלילי כנגד התוקף, באמצעות הגשת תלונה למצ”ח. על פי רוב, חייל או קצין שיורשע בהליך כזה, ישוחרר מיד מהצבא לאחר שלילת דרגותיו, וירצה עונש מאסר בפועל.

תביעת נזיקין לקבלת פיצוי

בנוסף לכך, רשאי/ת הנפגע/ת הטרדה מינית בצבא להגיש תביעת נזיקין לקבלת פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו להם; אולם במקרה כזה, יידרשו לספק הוכחות להתרחשותה של הפגיעה, לנזק שנגרם להם ולקשר בין השניים.

מהי הטרדה מינית בצבא?

הטרדה מינית בצבא כמו הטרדה מינית באזרחות, היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. ברגע שחיילת או חייל מוטרדים מינית במהלך שירותם הצבאי, הם יכולים להגיש תלונה למצ”ח, ולעיתים אף מתקבל דיווח במצ”ח על ידי חיילים או מפקדים ששמעו על הסיפור, וכן במסגרת הפעלת מודיעין בבסיסים, לעיתים מאותרות עבירות של הטרדה מינית. נפגעי ונפגעות עבירה גם יכולים לפנות לגוף שנקרא מהו”ת. יש מצבים בהם קורבנות עבירה מגיעים למתן עדות בשל הנושא, כאשר חקירה אחרת מתנהלת כנגד המטריד ואז נחשף גם דבר עבירת ההטרדה. במקרים מסוג זה החוקרים יפנו לקורבן למתן עדות ואף ינסו לשכנע את הקורבן להתלונן. בכל מקרה שנחשדתם כמעורבים בהטרדה או בעבירת מין אחרת במסגרת הצבא, פנו בהקדם אל עורך דין פלילי אלון ארז, עורך דין צבאי המייצג במגוון נושאים פליליים בתוכם גם הטרדה מינית בצבא.

מהן ההשלכות של הטרדה מינית בצבא?

הטרדה מינית בצבא, נאכפת גם היא בצורה חד משמעית וללא פשרות והבלגות. קיימים מספר סוגים של הטרדות מיניות. יש הטרדה מינית תוך ניצול יחסית מרות, משמע מפקד או מפקדת ניצלו את פקודיהם, יש הטרדות מיניות כצילומי חיילים וחיילות תוך פגיעה בפרטיותם בשירותים ומלתחות, הטרדה מינית בפרסום סרטונים של חיילים וחיילות במצבים אינטימיים ועוד. סמכויות החקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, הן בדומה לסמכויות של משטרת ישראל בנושא זה. החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי הטרדה יכולה להתבצע פיזית או מילולית באמירות תוכן מיני. בהטרדה מינית נכללים גם סחיטה באיומים כאשר למעשה הנדרש יש אופי מיני, מעשים מגונים, והצעות מיניות לאדם שאינו מעוניין בכך. חלק נוסף הוא התייחסות משפילה לאדם בשל נטיותיו המיניות או מינו. העונש על הטרדה מינית הוא שנתיים מאסר ובמקרים מסוימים 3-4 שנות מאסר.

מדוע ייעוץ עם עורך דין הטרדה מינית בצבא הוא חשוב?

בכל מקרה שהנך מוזמן לחקירה צבאית בנוגע להטרדה מינית, פנה מיד אל עורך דין צבאי פלילי המטפל בהטרדות מיניות ובעל ניסיון בנושא זה. פנה עוד היום אל עורך הדין אלון ארז המומחה בפלילים ומוסמך לשמש כעורך דין צבאי.

לסיכום

כמו כן, חייל או חיילת הסובלים מנזקים פיזיים או נפשיים כתוצאה מתקיפה מינית, העלולים אף לעלות כדי פגיעה בתפקוד היומיומי ואובדן כושר עבודה, ייחשבו לבעלי מעמד זהה לחיילים שנפגעו בתאונה או בקרב, ויהיו רשאים להגיש תביעה להכרה כנכי צה”ל במשרד הביטחון. תביעה כזו תזכה אותם – אם יעמדו בנטל ההוכחה המוטל עליהם – בכל הזכויות וההטבות הנלוות לכך.

צריכים ייעוץ או עזרה בכל הקשור להטרדות מיניות בצה”ל? בטרם תקבלו החלטה כיצד לפעול מול רשויות הצבא, צרו קשר עוד היום עם עורך דין צבאי אלון ארז 050-736-8203

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: