זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

מצ”ח – משטרה צבאית חוקרת

בשונה ממשטרה צבאית חוקרת אין חייל או חיילת שלא יצא להם להיתקל בגוף שנקרא משטרה צבאית (מ”צ). לרוב זה קורה בנסיבות מעצבנות, כששוטר מ”צ מחכה להם מחוץ לבסיס ביום ראשון בבוקר כדי לרשום איחור, או תופס באקראי בלי כומתה, וכיוצא בזה. הפתעות שנגמרות לרוב בעונש משמעתי כלשהו.

משטרה צבאית חוקרת זאת כבר בעיה

אבל אם נתקלתם במצ”ח – משטרה צבאית חוקרת – זה כבר סימן פחות טוב. לרוב זה אומר שאתם חשודים בעבירה של ממש, פלילית או צבאית, דבר שעלולות להיות לו השלכות לא רק על שירותכם הצבאי אלא גם על עתידכם באזרחות.

חקירת מצ”ח היא בדרך כלל חוויה טראומטית עבור חיילים, בעיקר אם זה קורה בפעם הראשונה, אבל זה לא חייב להיגמר רע: המידע שלפניכם יעזור לכם להכיר טוב יותר את מצ”ח, לדעת מהן הסמכויות שלה, ובעיקר לדעת מהן הזכויות והחובות שלכם בחקירה, כך שתצאו מהמצב המלחיץ הזה עם מינימום נזקים.

מהי משטרה צבאית חוקרת ומה נמצא בסמכותה?

המשטרה הצבאית החוקרת היא יחידה בתוך חיל המשטרה הצבאית, הממונה על חקירת חשודים בעבירות על חוק השיפוט הצבאי, וכן על הדין הפלילי והאזרחי. מצ”ח חוקרת עבירות בשלל תחומים, לרבות עבירות אלימות, מין, נשק, רכוש, סמים, גניבה, הונאה, בגידה, וכן מקרים של התעללות, מוות בנסיבות לא ברורות וניסיונות התאבדות בצבא. בתום החקירה, התיק מועבר לפרקליטות הצבאית על מנת שתחליט האם הוא מצדיק העמדה לדין.

בסמכותה של מצ”ח לחקור:

חיילים בסדיר

חיילים בשירות סדיר, בקבע או במילואים שחשודים בביצוע עבירה במסגרת הצבאית או האזרחית (למשל בסוף השבוע או בזמן חופשה מהצבא).

חיילים משוחררים

חיילים משוחררים, עד חצי שנה (ובמקרים מסוימים עד שנה) מיום שחרורם משירות סדיר, שחשודים בביצוע עבירה במהלך שירותם הצבאי.

אזרחים חשודים

אזרחים שחשודים בביצוע עבירה בשטח בסיס או מתקן צבאי.

בנוסף לחקירת חשודים, מצ”ח רשאית לזמן ולחקור עדים למעשים פליליים, על מנת להגיע בעזרתם אל האשמים.

מצח משטרה צבאית חוקרת

 

חייל שנעצר בזמן חופשה מהצבא – ייחקר במשטרה הכחולה או הצבאית?

כשהמשטרה הכחולה, האזרחית, עוצרת חשוד שנמצא בסמכותה של המשטרה הצבאית – כמו חייל בזמן רגילה – החקירה והתיק יועברו למצ”ח, והחשוד יועבר למעצר במתקן צבאי. יתרה מכך: אופיה הנוקשה של המסגרת הצבאית והדרישות הייחודיות שמוצבות בפני החיילים גורמות להבדלים משמעותיים בגישה בין המשטרה הצבאית לבין המשטרה הכחולה.

ההבדל בין האזרחי לצבאי

כך, עבירות מסוימות נחשבות לקלות מאד באזרחות, אך יטופלו במלוא החומרה במערכת הצבאית. הדוגמא הנפוצה ביותר היא עבירות סמים קלים: בעוד ששימוש בסמים כמו חשיש או מריחואנה בסביבה האזרחית לא יביא כמעט אף פעם לפתיחה בחקירה או אפילו למעצר ע”י המשטרה הכחולה, עבירות סמים בצבא נחשבות לחמורות ביותר ויובילו למשפט בבית דין צבאי, וברוב המקרים גם לעונש מאסר.

דווח המשטרה

לכן, חייל בחופשה שנתפס למשל בזמן מסיבה כשהוא משתמש בסמים, עלול לשלם על כך ביוקר אם המשטרה הכחולה תחליט להעביר את התיק שלו למצ”ח.

מה לעשות אם נעצרתם על ידי מצ”ח?

מצ”ח פועלת לעתים בדרך של מעצר פתע, ובפעמים אחרות מזמינה את החייל לחקירה, כחשוד או כעד, במועד ידוע מראש. אם הודיעו לכם על החקירה מבעוד מועד, זה יתרון, כיוון שיש לכם אפשרות להתייעץ עם עורך דין עוד לפני הגעתכם לחקירה, ומומלץ מאד לעשות זאת כדי להגיע מוכנים ולדעת מה לעשות בכל שלב.

התייעצות עם עורך דין

אבל גם אם נלקחתם לחקירה ללא התראה מראש, ניתן וכדאי להתייעץ עם עורך דין צבאי במהירות האפשרית, ולא להסכים לדבר עם החוקרים עד אז. הנה עוד כמה טיפים בסיסיים להתנהלות בחקירה:

לחץ בחקירה

אל תילחצו!

מעצר ו/או חקירה הם סיטואציות קשות לכל אחד ואחת, וחוקרי מצ”ח יודעים לנצל היטב את הקושי שלכם כדי להפעיל עליכם לחץ ולאיים עליכם באיומים שונים – למשל, שאם לא תודו באשמה זה רק יסבך אתכם עוד יותר, שהחברים שלכם עומדים להפליל אתכם ועדיף לכם להפליל אותם קודם, וכן הלאה.

השגת הרשעות

הסיבה לכך היא שהדרך העיקרית של מצ”ח להשיג הרשעות היא באמצעות הודאות או הפללות, כלומר באמצעות העדויות של הנחקרים עצמם, ולרוב אין להם הרבה ראיות מעבר לזה. לכן, הטקטיקה העיקרית של החוקרים היא לנהל חקירות ארוכות, מתישות ומלחיצות. הדרך להתמודד עם זה היא לשמור על שלוותכם, לזכור שברוב המקרים האיומים הם ריקים מתוכן ולא לוותר ולעשות טעויות שתצטערו עליהן.

אל תדברו עם אף אחד על התיק שלכם

שיטה נוספת של מצ”ח לחלץ מכם הודאה או מידע היא באמצעות “מדובבים” – חוקרים סמויים שמתחזים לעוברי אורח או לנחקרים כמוכם. המדובב יפגוש אתכם “באקראי” – בזמן הפסקה בחקירה, ליד השירותים וכיו”ב, ויפתח איתכם בשיחה במטרה לגרום לכם לנדב פרטים מפלילים.

חשוב להכיר

לכן, גם אם אתם מדברים עם מישהו בזמן שהותכם במתקן החקירה, דברו על נושאים אחרים ואל תמסרו שום פרטים שקשורים לסיבת המעצר שלכם או לרקע שלכם, כיוון שהם עלולים לשמש נגדכם.

תיעוד תהליך המעצר

במקרים רבים, חוקרי ושוטרי מצ”ח מתנהלים במהלך המעצר והחקירה באופן שחורג מהסמכות שלהם ומנוגד לחוק. לעתים החריגה היא כה בוטה, עד שהיא יכולה להצדיק את פסילת המעצר או את פסילת העדות, כיוון שהיא הושגה באמצעים לא לגיטימיים ותוך התעלמות מכל זכויות הנחקר.

הרשעות שבוטלו

היו גם מקרים שבהם הרשעות שהושגו בדרך כזו בוטלו בדיעבד על ידי השופט הצבאי. לכן חשוב לשים לב ולזכור כמה שיותר פרטים לגבי אופן המעצר ומהלך החקירה, מה בדיוק נאמר לכם, איך הגיבו לבקשות שלכם וכו’, ובמידת האפשר גם לתעד את הדברים בכתב. גם דברים שנראים לכם טריוויאליים בזמן אמת, עשויים להיות מזוהים בדיעבד ע”י עורך הדין כפסולים, ולשמש אתכם במשפט.

לסיכום

וזה עוד לא הכל: גם בתוך חדר החקירות, יש לכם זכויות וחשוב שתכירו אותן ותדעו לעמוד עליהן. המשיכו לקרוא כדי לגלות מהן הזכויות שלכם בחקירה ואיך לדאוג שהן ימומשו, וגם מה אסור לחוקרים לעשות.

עומדים לפני חקירה? צרו קשר עוד היום עם עורך דין צבאי אלון ארז – לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט הצבאית – 050-7368203

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: