מחיקת רישום פלילי

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

אנשים רבים שביצעו אי שם בעברם עבירה כלשהי על החוק, או אפילו נחשדו בעבירה ונפתח נגדם תיק פלילי, עלולים למצוא את עצמם גוררים אחריהם את הרישום הפלילי הנלווה לאותו אירוע במשך שנים ארוכות ואף אין ביודעם על מחיקת רישום פלילי.

מחיקת רישום פלילי – היבט כללי

הרישום הפלילי יכול לפגוע לא רק בדימוי העצמי והחברתי של האדם, אלא גם ביכולתו לנהל חיים תקינים, להתקבל למקומות עבודה מסוימים, לעסוק במקצוע הדורש רישוי וכן הלאה. לכן, נקבעו בחוק דרכים המאפשרות לקצר את תוקף הרישום הפלילי, ובתנאים מסוימים אף למחוק אותו כליל, כך שגם מי שמעד בעברו יוכל לחזור ולהשתלב בחברה באופן מלא.

מהו רישום פלילי?

הרישום הפלילי מתנהל על ידי המשטרה בהתאם ל”חוק המרשם הפלילי”, ויכול לכלול כל אחד מהפריטים הבאים:

הליכים פליליים שהתנהלו כנגד האדם

הליכים פליליים שהתנהלו כנגד האדם, לרבות כתבי אישום, הרשעות ועונשים שנגזרו עליו. הרישום כולל גם מקרים שהסתיימו ללא הרשעה, למשל במתן צו, או בפסיקה על אי כשירות לעמוד לדין.

פליליים בצבא

הליכים פליליים כנ”ל שהתנהלו בבית דין צבאי.

תיקים שתלויים במשטרה

תיקי חקירה שתלויים ועומדים במשטרה.

תיקים שנסגרו עקב היעדר ראיות

תיקים שנסגרו עקב היעדר ראיות או חוסר עניין לציבור. רק במקרה שהחקירה נסגרה בעילה של חוסר אשמה, היא לא תוביל לרישום פלילי (אם כי היא כן תתועד ברישום המשטרתי הפנימי).

האם מותר למעסיק לבקש מכם “תעודת יושר”?

הרישום הפלילי הנו חסוי מעין הציבור ומותר לעיון רק על ידי גופים ספציפיים הקבועים בחוק, וביניהם המשטרה, הממשלה, בתי המשפט, קצין מבחן, שב”כ והמשטרה הצבאית. למעסיקים או מעסיקים פוטנציאליים אסור לבקש מעובד או מועמד לעבודה עותק מהרישום הפלילי, הידוע בכינוי “תעודת יושר” (אם כי בנסיבות מסוימות ומוגבלות מותר להם לבקש הצהרה על היעדר רקע פלילי).

מחיקת רישום פלילי כפתרון לטווח הארוך

עם זאת, ידוע שמעסיקים אכן נוהגים לעתים לעשות זאת – בניגוד לחוק – וכי מועמדים לעבודה עשויים לשתף פעולה מחשש שסירוב יקטין את סיכוייהם להתקבל למשרה. לכן מחיקת הרישום הפלילי עשויה להתגלות כצעד חיוני, שניתן לבצעו במספר דרכים.

מחיקה בעקבות התיישנות הרישום הפלילי

החוק מורה על “תקופת התיישנות”, שלאחריה מתחילה תקופה נוספת המכונה “תקופת המחיקה”. בתום שתי התקופות, אם האדם לא עבר עבירות נוספות, נמחק הרישום הפלילי שלו. תקופת ההתיישנות מתחילה מיום פסק דין או החלטת בית המשפט, ואורכה משתנה בהתאם לגורמים שונים:

  • גיל הנאשם – בגיר או קטין
  • סוג הרישום – הרשעה או אי הרשעה
  • העונש שהוטל על הנאשם

למשל, בגין הרשעה ועונש של עד שנת מאסר אחת, תחול תקופת התיישנות באורך תקופת המאסר ועוד שבע שנים; בגין עונש של עד חמש שנות מאסר, תחול תקופת התיישנות באורך התקופה שהוטלה ועוד עשר שנים; וכן הלאה. במקרה של אי הרשעה, תקופת ההתיישנות והמחיקה משולבות יחד ומגיעות עד חמש שנים לבגיר.

בקשת חנינה מנשיא המדינה

במקרה שהרישום הפלילי כולל הרשעה בבית משפט, ניתן להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה. הנשיא מוסמך לקצר את תקופת ההתיישנות החלה על העבירות הנכללות ברישום הפלילי. הבקשות נבדקות ראשית על ידי מחלקת חנינות במשרד המשפטים ומקבלות את אישור שר המשפטים, בטרם יועברו לנשיא המדינה. לאחר מכן מתחילה תקופת המחיקה, כפי שהוסבר לעיל.

תקופת המחיקה

יש לציין ש”מירוץ ההתיישנות” ובעקבותיו תקופת המחיקה יתקיימו בכל מקרה, גם ללא חנינה מהנשיא, אבל החנינה מקצרת את תקופת ההתיישנות, כך שתקופת המחיקה תתחיל כמה שיותר מהר.

על אף שכל אדם וכל עורך דין בתחום הפלילי יכול להגיש בקשת חנינה מהנשיא, חשוב לדעת שהחנינה לא ניתנת בקלות, ועל מנת להגדיל משמעותית את הסיכוי שהבקשה תיענה בחיוב, יש להגיש אותה באמצעות עו”ד פלילי מנוסה ומיומן בתחום.

מחיקת רישום פלילי של תיק חקירה סגור

כאשר הרישום הפלילי מכיל תיעוד של חקירה משטרתית שנסגרה מבלי שהוגש נגד הנחקר כתב אישום, בעילה של היעדר ראיות או של חוסר עניין לציבור, ניתן להגיש לתחנת המשטרה שחקרה את העבירה בקשה למחיקת הרישום הפלילי באמצעות שינוי העילה לסגירת התיק ל”חוסר אשמה” – עילה אשר כזכור לא מובילה לרישום פלילי.

על הבקשה לכלול פירוט של הסיבות המצדיקות את מחיקת הרישום הפלילי לדעת המבקש, ומומלץ להגיש אותה בעזרת עורך דין מומחה בפלילים.

מניעת רישום פלילי

פעמים רבות, אדם שנקלע במקרה לסיטואציה פלילית עלול להילחץ מהמעמד ולעשות טעויות שנובעות מפחד ומחוסר היכרות עם המערכת המשטרתית. לכן רצוי להתייעץ בשלב מוקדם ככל האפשר של החקירה עם עורך דין פלילי, שיוכל להמליץ על צעדים שניתן לנקוט על מנת לסיים את התהליך במהירות ולהימנע מלכתחילה מרישום פלילי.

בקשה להימנע מהעמדה לדין

כך, למשל, ניתן לפנות לרשויות התביעה בבקשה להימנע מהעמדה לדין, תוך שימוש בטיעונים מתאימים, לדוגמא: קלות העבירה המיוחסת לחשוד לעומת הנזק העלול להיגרם לו כתוצאה מפתיחת ההליך הפלילי נגדו.

אם הפרקליטות תיענה לבקשה, הרי שהסיפור יסתיים ברישום משטרתי בלבד. גם בשלב מאוחר יותר, ניתן למשל לשכנע את התביעה לחזור בה מכתב האישום, לעתים בכפוף לתנאים מסוימים, כמו תשלום פיצוי למתלונן או חתימה על התחייבות להימנע מעבירות דומות בעתיד.

לסיכום

רישום פלילי הוא שריד לאפיזודה לא נעימה שהיא חלק מחייכם, אבל אין סיבה שהוא ימשיך ללוות אתכם בכל אשר תלכו. בכל שלב יש באפשרותכם לפעול להפחתת הרישום ואף למחיקה שלו, כך שתוכלו להמשיך בחיים נורמטיביים ולהשאיר את העבר מאחוריכם.

יש לכם רישום פלילי ואתם מעוניינים למחוק אותו? אתם נמצאים לפני משפט ורוצים למנוע רישום פלילי? צרו קשר עוד היום עם עורך דין פלילי אלון ארז, לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »