עבודות שירות לאדם שהקים חממה מאולתרת לגידול קנאביס

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

האם מצב משפחתי, כלכלי ונפשי קשה יכולים להביא להקלה בענישה על עבירות סמים?

לאחרונה משרדנו פרש את חסותו על אלעד, צעיר בן 33 שהואשם בגידול קנביס בחממה שבנה בלב חורשה במבואות צפת, וגם בביתו במרכז הארץ שם הוא מתגורר נתפסה כמות המתאימה לשימוש אישי. הקנביס גודל לצרכים אישיים ולא מסחריים, ובהתאם, כתב האישום היה גידול קנאביס, אחזקת כלים להפקת סם מן הצמחים וכלים לשימוש עצמי בסם. לאחר שיחה ארוכה ומשמעותית עימו, התברר כי הוא גרוש ואב לשבעה ילדים ומתפרנס משליחויות על קטנוע. מצבו הנפשי, המשפחתי והכלכלי היה בכי רע, וארבעה מתוך שבעת ילדיו סבלו ממחלות וקשיים שונים. מסיבה זו, כך טען, פנה אל הסם כדי לברוח מבעיותיו. הוא טען שוב ושוב כי הסם מיועד אך ורק לשימוש עצמי וכי מעולם לא סחר בו. הוא הביע חרטה גדולה ורצון עז להיגמל ולהשתנות, אך לא ידע כיצד להיחלץ ממשברי חייו. 

סיפורו הקשה של אלעד 

בדרך כלל במצבים כגון אלו, שופטים נוטים להחמיר עם הנאשמים. גידול, הפקת סם ושימוש בסם, גם אם הוא לצרכים אישיים, הינו אסור במדינת ישראל, ועם החוק לא ניתן להתווכח. אך במצבים מסוימים כמו של אלעד, ניתן להגיע להקלה בענישה על מנת להעלות אדם שנמצא בשפל חייו על המסלול לריפוי והחלמה. מאחר וידענו שמועד הדיון בעיניינו מתקרב, הגשנו בקשה לארבעה תסקירים כדי לשקף את מציאות חייו של אלעד. תסקירים אלו גוללו סיפור החיים הקשה של בן למשפחה לא מתפקדת עם רקע סוציו – אקונומי קשה, נישואין בגיל צעיר, משבר חמור בנישואין שהוביל לגירושין ואובדן המשמורת על ילדיו האהובים, הגעגועים הרבים למשפחתו, הרצון העז למלא את חובתו כאב לפרנס את ילדיו אך מנגד הקושי הרב לספק להם אפילו את המינימום הנדרש, חוסר יכולתו להשתתף במימון הטיפולים המיוחדים לילדיו החולים, וקשיים קיומיים נוספים עם עצמו ועם השקפת עולמו. לאחר מספר שנים של ריחוק כואב ממשפחתו, וחוסר יכולתו להתמיד במקום עבודה אחד ולהצליח בו, גרמו לו להתדרדר לדיכאון קשה, לתחושת אכזבה קשה מעצמו ומכישלונותיו, ולרצון לברוח מכל צרותיו באמצעות שימוש בסם. מאחר ולא יכול היה להרשות לעצמו לקנות את הסם בעלות של מאות שקלים לחודש, החליט לגדלו בעצמו וללמוד כיצד להפיק ממנו את הסם. בנוסף לתסקירים אלו, אלעד טופל על ידי שירותי המבחן והיה נתון במעקב, וגם הם התרשמו ממנו שהוא מעוניין לצאת מהמצב שאליו הגיע, להיגמל ולהתנקות ולקבל הזדמנות נוספת. מצוידים בתסקירים ובעמדתו של שירות המבחן אשר המליץ כי על מנת שניתן יהיה לסייע לנאשם להשתקם ולא לפגוע באפשרויות שלו לפרנס את משפחתו, יש להעדיף את הפן השיקומי על פני הפן העונשי, הגענו אל יום הדיון.

התנגדות המדינה לעונש מקל

כצפוי, המדינה התנגדה להמלצת שירות המבחן וסברה כי יש להטיל על אלעד בין חצי שנה עד שנתיים מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילת רישיון וקנס כספי. עונש זה היה חמור מאד, ועשוי היה לדרדר את אלעד לתהומות נפשיים. בנוסף, מאסר בפועל היה עלול לנתק אותו מילדיו ולהפוך את תהליך קבלת המשמורת עליהם בחזרה לבלתי אפשריים כמעט, הוא גם עשוי היה לחבל קשות בנסיונותיו לשוב ולהתקבל לעבודה ראויה, וללא רשיון, לא יכול היה להעזר עוד בקטנוע כדי לבצע שליחויות שהיו פרנסתו היחידה. הבנו שלמען אלעד עלינו להתאמץ מאד ולהלחם עליו.

 

 

גידול גראס

 

כיצד פעלנו למען הקלה בעונש לאלעד

אנחנו טענו להגנתנו כי אלעד אמנם החזיק סמים לשימוש עצמי, אך פעולה זו אין בה כדי לפגוע בחברה, וכי אלעד מביע חרטה עמוקה על כך ומעוניין בשיקום, גמילה והפסקת השימוש בסם לחלוטין. בנוסף טענו כי אלעד ראוי להזדמנות שניה, וכי הרקע האישי של חייו כפי שמצטייר מן התסקירים בהחלט מסביר את הבחירות השגויות שבחר כדי למצוא מפלט מבעיותיו. שירות המבחן התייצב לצידנו וטען שנית כי אלעד אכן מתאים לשיקום, וכי משפחתו זקוקה לו מתפקד ומפרנס, וכליאתו לא תפגע רק באלעד עצמו אלא גם תפגע קשות בעתיד ילדיו.

החלטת השופטת

החלטתה של השופטת לא היתה קלה. מצד אחד אדם אשר הפר את החוק ביד גסה ועשה בחורשה הממוקמת סמוך לבית ילדותו כבשלו, תוך שהוא מגדל סם אסור לאחזקה ואף משתמש בו. מצד שני, מדובר באדם שתנאי חייו לחצו אותו עם הגב לקיר ולא השאירו לו הרבה ברירות. השופטת ציינה כי אלעד פעל בתעוזה לא מבוטלת, אך לא הוכח כי הסם יועד לשימוש מסחרי, ולא נמצא כל תיעוד לסחר שכזה, ולכן מצאה מקום להתחשב בנסיבות חייו. השופטת גזרה על אלעד ארבעה חודשי מאסר על תנאי וארבעה חודשים של עבודות שירות בלבד ללא פסילת רשיון, ושלחה את אלעד למוסד גמילה. לאחר ארבעה חודשים קיבלנו מאלעד מכתב עם תמונה בה הוא מצולם עם כל ילדיו, ובו הוא הודה לנו על ההתחלה החדשה. לאחר ששהה במוסד הגמילה והתנקה לחלוטין, מצא עבודה סמוך לבית ילדיו, והוא רואה אותם מספר פעמים בשבוע למשך כמה שעות, בהסכמתה של גרושתו. אלעד לקח את ההזדמנות שניתנה לו בשתי ידיו, והוא בהחלט עלה על המסלול הנכון שיוביל אותו לחיים מאושרים ובריאים יותר.

תפקידו של עורך דין פלילי בעבירות סמים

במידה וגם אתם הואשמתם בעבירות סמים, בעת בחירת עורך דין שייצג אתכם, חשוב שתבחרו באיש מקצוע שרואה אתכם כבני אדם, ולא כמספרי תיק. הרי אף ילד אינו חולם להפוך להיות משתמש בסמים בבגרותו, ובבוודאי שאינו רואה בסוחרי הסמים כמודל לחיקוי. לרוב אנשים מגיעים לשם כי אין להם שום ברירה אחרת. כאשר עורך הדין רואה את האדם כמכלול על כל האירועים שעיצבו את חייו, על הבחירות שעשה, על העתיד שהוא רוצה לעצמו, הוא לא רק מחלץ אותו מידי החוק, הוא גם מחלץ אותו מהמציאות שבה הוא נמצא. ידי החוק עשויות להצביע לעיתים על הדרך הנכונה, ולהזהיר בפני העתיד הצפוי למי שאינו מציית להן, ולכן מעצר על עבירות סמים יכול להיות נקודת המפנה החשובה לשינוי מסלול החיים מהרס עצמי לבנייה עצמית. כאשר עורך הדין שלקחתם מבין את זה, אתם נמצאים בידיים טובות.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרים של עבירות סמים?

מטרת העל של עורך דין פלילי היא כמובן לזכות את הלקוח שלו מכל אשמה, אך לא תמיד התנאים מאפשרים זאת. במידה ונתפסתם עם סם ביד ועקבות שלו נמצאו בדמכם, או נתפסתם מנסים למכור אותו לשוטר סמוי, יהיה קשה מאד להוכיח שהינכם עוברי אורח תמימים שנקלעו למקום במקרה. במקרים מעין אלו תפקידו של עורך דין פלילי הוא לשקול את הנזק שנגרם לחברה עקב פעילותכם הלא חוקית כנגד הנזק האישי שייגרם לכם. מדינת ישראל, בצדק רב, רוצה לראות את כל מפרי החוק מורחקים מן החברה על מנת שזו תוכל להמשיך ולתפקד באופן ראוי, לשמור על סביבה בטוחה לילדינו ונקייה מעבריינות, אך במידה והמחיר האישי שישלם הנאשם על חטאיו עולים על טובתה של החברה, יש לשקול בכל זאת את מידת הרחמים.

במידה וגם אתם נתקלתם במקרה דומה, פנו לעורך דין אלון ארז.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »