עורך דין מעצרים: שחרור חשודים ונאשמים ממעצר

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

למרות שמעצר עלול להיות מלחיץ עבור כל אלו אשר אינם מנוסים בהליך זה, מומלץ ורצוי כי תדעו את הזכויות שלכם. למשל, מה הם המצבים בהם רשאית המשטרה לבצע מעצר, כמה זמן מותר להחזיק אתכם במעצר בהתאם לנסיבות של המקרה שלכם, מה המשמעות של מעצר עד תום ההליכים וכדומה ומתי כדאי להיעזר בעורך דין מעצרים?

כל זאת על מנת שתוכלו לדרוש את אותן זכויות בהתאם. לכן, ייצוג מטעם עורך דין המתמחה בפלילים, הנו חשוב לעין שיעור עבור כל אדם השוהה במעצר ועל כן רצוי שעו”ד יתלווה לכל אורך התהליך.

 

מהו עורך דין מעצרים?

מעצר על ידי המשטרה הוא לא דבר של מה בכך, בין אם מדובר במעצר ראשון או לא. החלק הכי חשוב בתיק של אדם הוא המעצר והחקירה שמגיעה בעקבותיו. מעצר הוא בדרך כלל לשם חקירה בתיק. החקירה הראשונית במשטרה היא החלק החשוב ביותר כי הגרסה הנמסרת במסגרתה, יכולה לקבוע את גורל התיק. לכן באם נעצרת, עוד לפני החקירה יש להתייעץ עם עורך דין מעצרים. בחקירה פלילית הכל יכול להשתבש.

במהלך החקירה יכולים החוקרים לעמת את החשוד עם חומרים שלא ידע כי נמצאים בידיהם, בסוגי הבטחות שונים, כל זאת על מנת שיודה בכל המיוחס לו ובכך בעצם יחסוך זמן חקירה מיותר ואת סרבול עבודות החקירה. לא תמיד האדם שנעצר יודע ומכיר את זכויותיו, וחוסר ידע מונע ממנו להתנהל נכון. נעצרתם? מישהו מקרוביכם נעצר? פנו מידית אל עורך דין פלילי במרכז כמו אלון ארז, מומחה לפלילים ובקיא בכל נושא המעצרים.

 

מה תפקידו של עורך דין מעצרים?

לעורך דין מעצרים תפקיד חשוב מאוד. ראשית עליו לעדכן את הלקוח שלו מה מותר לו לעשות לו ומה לא, מה יכול לשמש כנגדו ועל מה הוא חייב לענות, ומה עליו לעשות במידה ויופעל עליו לחץ. עורך הדין יאמר ללקוח שלו מהן זכויותיו, האם יש באפשרותו לקבל שיחות מבני משפחה, האם הוא זכאי למנוחה ועוד.

במידה ויבקשו להאריך את מעצרו של החשוד גם לכך יש כללים לשוטר מותר לעצור ל24 שעות בלבד, לאחר מכן המשטרה חייבת לבקש אישור שופט על מנת להאריך את המעצר. לעיתים עורך הדין מספק תמיכה נפשית ומשענת ללקוח שלו, והופך לאדם הכי קרוב לו ברגעים אלו. לעורך דין קל יותר לספר השתלשלות עניינים מאשר לספר לבן משפחה. כאמור השלב בו חייב עורך דין להיות מעורב, הוא בטרם החקירה, כל זמן אחר יכול להיות לרועץ לחשוד.

 

חשיבותו של עורך דין מעצרים מומחה

כל עורך דין יכול לייצג אותך במעצר, אך לעורך דין פלילי בתל אביב יש יתרונות רבים. ראשית הבקיאות שלו בכל נושא המעצרים, היכולות שלו לתמרן בין שיחה עם הלקוח לבין הבנה מהחוקרים מה מהות התיק, הבנה של סיכויי השחרור בתנאים מגבילים ועוד. פנו עוד היום אל עורך דין מעצרים שחרור ממעצר אלון ארז, המומחה בכל נושא הפלילים בעיקר ובנושא מעצרים בפרט.

עורך דין מעצרים

מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים

הליך המעצר מחולק באופן גס ל- 2 שלבים: שלב המעצר שלפני כתב האישום (מכונה גם “מעצר הימים”) ושלב המעצר שלאחר הגשת כתב האישום (מכונה גם “מעצר עד תום ההליכים”).

1. מעצר הימים – לפני כתב האישום

בשלב שלפני הגשת כתב אישום, מי שאחראית על הגשת בקשות המעצר היא היחידה החוקרת, בדרך כלל מדובר במשטרת ישראל אך בהחלט ייתכן כי גופי חקירה אחרים יגישו גם הם בקשות מעצר.

בשלב זה, המחוקק העניק ליחידה החוקרת 30 ימים של מעצר בטרם הגשת כתב אישום, ומכאן גם הכינוי של שלב מעצר זה כ”מעצר ימים”, בגלל הגבלת הימים המותרת להשמתו של חשוד בעבירה פלילית במעצר, בטרם הוגש נגדו כתב אישום.

אך כמו לכל חוק, גם לדבר חקיקה זה יש חריג. לפיו, המשטרה רשאית להגיש בקשה להמשך המעצר לפני הגשת כתב האישום גם מעבר ל-30 ימים, אך זאת באישור היועץ המשפטי לממשלה.

שלב “מעצר הימים” נועד לאפשר למשטרה למצות את כל כיווני החקירה האפשריים בניסיון לתור אחר האמת העובדתית והמשפטית. משכך, בתי המשפט אמורים לפקח אחר עבודת המשטרה, בכדי שהגבלת חירותו של החשוד לא תהיה לשווא.

בהרבה מקרים, בהם בית המשפט מתרשם, כי המשטרה איננה מנצלת את ימי המעצר כנדרש ואיננה מקדמת את החקירה כנדרש, ניתנות החלטות לשחרורם של חשודים ממעצר אף כאשר מדובר בחשד לביצוען של עבירות חמורות מאוד.

כאן גם נכנס לפעולה עורך דין מעצרים של החשוד. לאור אופיו של שלב המעצר בטרם כתב אישום, אשר בו החשוד ובא כוחו אינם חשופים לחומרי החקירה שהמשטרה אספה, רק עורך דין פלילי מיומן ידע לשאול את השאלות הנכונות, אשר ישכנעו את בתי המשפט, כי אין כל צורך שהחשוד יישאר במעצר וכי המשטרה תוכל להמשיך לנהל את החקירה גם אם החשוד ישהה במעצר בית.

2. מעצר עד תום ההליכים – לאחר הגשת כתב האישום

ככל שהמשטרה סבורה לאחר סיום פעולותיה, כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת להגשת כתב אישום, היא מגישה לבית המשפט בקשה מיוחדת להמשך המעצר, “הצהרת תובע” אותה מקבל עורך דין מעצרים שמטפל בתיק ומייצב את הנאשם.

משמעותה של הצהרה זאת הינה, כי גוף התביעה שקיבל מידי המשטרה את חומר החקירה, הגיע למסקנה, לאחר לימוד החומר, כי בכוונתו להגיש כתב אישום נגד החשוד, אך הוא נזקק לעוד מספר ימים (עד 5 במספר), על מנת להכין את כתב האישום ואת הבקשה למעצר עד תום ההליכים. כלומר, הצהרת התובע מעניקה לגוף התובע עוד כמה ימי מעצר של החשוד בורם הוגש כתב האישום.

לאחר הגשת כתב האישום, הגוף האחראי על הגשת בקשות מעצר הוא הגוף התובע, הפרקליטות או התביעה המשטרתית.

במידה והגוף התובע סבור, כי מוצדק שהנאשם יישאר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים, הוא צריך להגיש בקשה בהתאם לבית המשפט אליו הוגש כתב האישום.

בשלב זה, ובשונה מהותית משלב המעצר בטרם הוגש כתב האישום, הנאשם ובא כוחו כעת זכאים על פי חוק לקבל את מלוא חומר החקירה. ולכן, בשלב זה לעורך דין הפלילי המייצג את הנאשם יש הרבה יותר כלים משפטיים ועובדתיים להוכיח לבית המשפט, כי אין כל הצדקה להמשך מעצרו של הנאשם במהלך ההליך המשפטי.

גם בשלב זה, כמו בשלב מעצר הימים, חשוד לשכור שירותיו של עורך דין מעצרים פלילי בעל ניסיון ומיומנות בעולם המשפט הפלילי.

רק עורך דין מעצרים מנוסה יידע לנתח את חומר הראיות כנדרש, על מנת לנסות ולהביא לשחרורו של הנאשם.

לאחר שהוגש כתב האישום, ניתן להחזיק נאשם במעצר עד תשעה חודשים  בטרם הוכרע דינו במשפט. במידה והגוף התובע מעוניין להמשיך את מעצרו של הנאשם מעבר לתקופה זאת, בדרך כלל בגלל שההליך המשפטי בעניינו טרם הסתיים, עליו להגיש בקשה מתאימה להמשך המעצר לעוד 90 ימים.

עורך דין מעצרים 24/7

 

שאלות נפוצות

אם כן, מה הן הזכויות שלכם?

לרשותכם עומדת זכות השתיקה, הזכות שלא להפליל את עצמכם וכן זכות החיסיון בשיחות שלכם עם עורך הדין. זכויות אלו חייבות לעמוד נגד עיניכם בכל מצב, על מנת שתוכלו לנצל אותם בהתאם. יש להוסיף ולומר כי למשטרה יש סמכות לבצע מעצר רק במקרים שבהם ביצעתם פשע או עבירת עוון (עבירות שעונש המאסר בצידם הוא מעל לשלושה חודשים), ובמקרים שבהם יש חשש שתברחו מהחקירה, או שתשבשו הליכי משפט, או אם אתם מהווים סכנה לביטחון המדינה או הציבור.

כמקובל בחוק, על המשטרה קודם כל לעכב אתכם לחקירה, לפרק זמן שלא יעלה על שלוש שעות, אלא אם כן יש להם עילה למעצר. אם אין עילה למעצר אין בסמכותה של המשטרה לעצור אתכם. לכן, חיוני לקבל ליווי מההתחלה ולא בדיעבד, משום שלא כל נזק הוא בר תיקון.

מה התפקיד של המשטרה בעת מעצר?

למרות שהמשטרה שומרת לעצמה את הזכות לעצור חשודים בביצוע עבירות, היא עדיין כפופה לחוק על מנת שלא להפר את הזכויות שלכם. ישנם מעצרים שאינם בסמכות המשטרה לבצע והם מתרחשים ללא עילה חוקית. כמו כן על המשטרה לפעול בהתאם לדרכים הלגיטימיות המצויינות בחוק וכן לעדכן את החשוד בסיבת המעצר. חשוב לזכור כי במידה והמשטרה לא פעלה על פי חוק וההליך לא נעשה כסדרו, ניתן לערער על חוקיות המעצר.

על כן הכרחי לפנות לקבלת ייצוג של עורך דין מעצרים מיד עם המעצר, כדי לוודא ואף לדרוש שאכן המשטרה תכבד את זכויות העצור. רק עורך דין מקצועי המכיר את תחום הפלילים על כל היבטיו, ידע לומר באם ההליך שבוצע חוקי וכך להגיב בהתאם לטובת הלקוח שלו. עורך דין מעצרים יפעל לטובת האינטרסים שלכם וכן למימוש זכויותיכם כפי שמקובלות בחוק.

כיצד מתבצע הליך השחרור מן מעצר?

בכל מקרה של מעצר, התוצאה הרצויה היא הליך שחרור ממעצר אולם על מנת שזה יקרה, עליכם להיוועץ בעורך דין מעצרים מקצועי, שינחה אתכם לגבי דרך הפעולה המתאימה ביותר ביחס למצבכם מבחינה משפטית. יש לציין, כי תגובתכם הראשונית בעת המעצר יכולה להשפיע על מצבכם בהמשך, ולכן חשוב לדעת כיצד לנהוג מהשלב הראשוני. אין זה סוד, כי גם האנשים הקשוחים ביותר מושפעים מהלחץ הנפשי שעלול להיווצר כתוצאה ממעצר, מה שעלול לגרום לטעויות רבות.

למה כדאי להתייעץ עם עורך דין מעצרים אלון ארז?

בכל מקרה של מעצר, עורך דין מעצרים ייעץ לכם בנוגע לזכויותיכם, ינסה לשחרר אתכם בהקדם האפשרי, יתמוך בכם מורלית ויכין אתכם הדיון במקרה שלכם בבית המשפט.

במשרד עו”ד אלון ארז אנו מנוסים בתחום הפלילים ובעלי ניסיון רב בשחרור חשודים ממעצרים. צרו איתנו קשר סמוך לרגע המעצר או טרם לו על מנת שנוכל לנהל את ההליך בצורה המיטבית עבורכם.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »