הוצאת, חידוש וביטול רישיון נשק

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

התקנות הנוגעות לרישוי, נשיאה והחזקה של כלי ירייה מאוגדות תחת חוק כלי הירייה התש”ט 1949 ומטרתן לאזן בין האינטרס של כלל תושבי המדינה לשאת נשק לצורך תעסוקה או למטרת הגנה לבין שמירה על ביטחון הציבור מפני השימוש בנשק.

החזקת כלי ירייה או נשיאת נשק בישראל אינה זכות מוקנית לאזרחי המדינה, אלא מותנית בקבלת רישיון. הוצאת רישיון להחזקה ונשיאת כלי נשק דורשת עמידה בתנאי סף ובתבחינים שנקבעו על ידי השר לביטחון פנים, בשיתוף עם גורמי הביטחון השונים ובכפוף להמלצות של משרד הבריאות ומשטרת ישראל, כאשר הסמכות למתן רישיונות לכלי ירייה הנה של אגף הרישוי לכלי ירייה, במשרד לביטחון פנים.

הוצאת רישיון נשק

אם כן, הוצאת רישיון נשק דורשת עמידה בתנאי סף וכן בתבחינים (עילות וקריטריונים) הקבועים בחוק. המטרה העומדת מאחורי תבחינים ודרישות סף אלו היא לאפשר רק לאזרחים כשירים להחזיק נשק ורק לאחר שגורם מוסמך קבע כי הם אכן רשאים להחזיק בו. במידה ואזרח המדינה המעוניין להוציא רישיון לכלי ירייה עומד בכל דרישות הסף ובתבחינים אלו, אזי שבאפשרותו למלא טופס בקשה, על כל סעיפיו השונים ולהעבירו לפקיד הרישוי הקרוב למקום המגורים. פקיד הרישוי מטעמו, יבדוק את מידת הזכאות לנשק וישיב על הבקשה בחיוב או בשלילה. במידה והבקשה נענתה בחיוב, יש לגשת לסוחר מורשה לכלי ירייה ולבקש ממנו שטר מכר אותו יש להציג לפקיד הרישוי להמשך התהליך.

הוצאת רישיון נשק

התבחינים למתן רישיון פרטי

כאמור, ישנן דרישות סף בהן יש לעמוד על מנת להוציא רישיון נשק כאשר נעשית הבחנה בין דרישות סף למתן רישיון פרטי לבין דרישות הסף למתן רישיון בכלי ירייה ברישוי פרטי. במידה ומעוניינים באפשרות הראשונה אזי שעל המבקש לעמוד בקריטריונים הבאים:

  • על המבקש רישיון פרטי לכלי ירייה להיות תושב קבע בישראל הרשום במשרד הפנים
  • על מבקש הבקשה לגלות שליטה בסיסית בשפה העברית
  • הגיל מינימלי להוצאת רישיון לכלי ירייה הנו 21 שנים במידה ומדובר בתושב קבע ששירת בצה”ל, 27 שנים במידה ולא שירת בצה”ל ו – 45 עבור אדם שאינו תושב ישראל.
  • על הבקשה לכלול גם הצהרת בריאות חתומה על ידי רופא
  • על המבקש לעמוד בדרישות ההכשרה הנדרשות

מבקש ההרשאה יוכל לקבלה אם עומד בקריטריונים הנ”ל והכיח כי קיימת עילה מלבד העילות המפורטות בסעיפים 9-19ג לחוק, העוסקים בהרשאה או נשיאה כלי ירייה מבעל רישיון מיוחד.

התבחינים למתן רישיון בכלי ירייה ברישוי פרטי

על אדם המבקש תעודת הרשאה להחזקת כלי ירייה לפי סעיפים 9-10ג בחוק, ולהלן – רישיון בכלי ירייה ברישוי פרטי, לעמוד בתבחינים הבאים:

  • מגורים ביישוב זכאי
  • עבודה ביישוב זכאי
  • בעל רישיון בר תוקף להובלת חומרי נפץ
  • שירות פעיל בכוחות הביטחון בדרגת קצין סגן ומעלה או נגד מדרגת רס”ר ומעלה
  • שירות עבר בכוחות הביטחון
  • בעל הכשרה ייחודית
  • קצין ביטחון בגוף מוכר
  • בעל המלצה פרטנית ממשטרת ישראל
  • כבאי
  • עובד מד”א
  • מדריך ירי
  • ספורטאי – יורה פעיל
  • ציד
  • בעל צרכים וטרינריים
  • מזכרת לרבות במקרים של ירושה כאשר כלי הנשק נותר מושבת וללא תחמושת

חידוש רישיון נשק

על פי חוק כלי הירייה התש”ט 1949, אזרח המדינה הנושא בכלי ירייה מחויב להחזיקו תחת רישיון בר תוקף, כאשר חידוש הרישיון מתבצע כשלושה חודשים לפני תום תוקפו. על אזרח המבקש לחדש את רישיונו להגיש בקשה לחידוש הרישיון וזו תדון בפני הרשות המוסמכת לנושא. הודעת החידוש תישלח בדואר לבעל כלי הירייה מבעוד מועד, ועליו יוטל לחתום על הצהרה בה הוא מתחייב כי הנו עומד בתנאי התבחין בגינו נתקבל הרישיון. היה ולא חודש הרישיון בזמן או שפקע הרישיון מכל סיבה שהיא, על האדם להפקיד את כלי הירייה שברשותו בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו או למקום עבודתו. זה המקום לציין כי לזכותה של הרשות המוסמכת עומדת האפשרות לדחות את בקשת החידוש, וכן במקרים מסוימים כמו לאחר גניבה או אובדן, יידרש מבקש החידוש לעמוד שוב בתבחינים הנדרשים.

הוצאת רישיון נשק, חידוש רישיון ותנאים לביטול רישיון בהתאם לחוק כלי ירייה

ביטול רישיון נשק בהתאם לחוק כלי ירייה

ביטול רישיון נשק והחרמתו של כלי הירייה לרוב תתבצע על ידי משטרת ישראל ובעיקר במקרה בו האדם אשר נושא את הנשק חשוד בביצוע עבירה פלילית. גם כאשר מדובר בחקירה ראשונית ולא הוצא כתב אישום, לרוב תועבר הודעה למשרד הפנים ובה המלצה מטעם המשטרה לבטל את רישיון הנשק של החשוד. ברבים מן המקרים, ביטול רישיון הנשק יהפוך לבר תוקף, גם אם וכאשר החקירה נסגרה ועמה התיק הפלילי. על מנת לשוב ולחדש את רישיון הנשק, יאלץ האזרח לעמוד מחדש בתבחינים ובתנאי הסף, ממש כמו בהתחלה ומיותר לציין, כי באחוז גדול מכלל המקרים, לא תינתן הזדמנות שניה והרישיון שבוטל, יבוטל מבלי שוב.

פנייה לעורך דין מומחה

כאמור, לצדו של האזרח עדיין עומדות זכויותיו כפי שמעוגנות בחוק ולכן במידה והוחלט על ביטול הרישיון, מומלץ בטרם עת לפנות לעורך דין מקצועי אשר זהו תחום התמחותו. עורך דין מומחה, יוכל לספק ליווי משפטי וכן הכוונה לגבי המשך הדרך. לרוב, עבור האזרח עומדים כלים שונים בהם יוכל לעשות שימוש – באפשרותו לפנות בהשגה למשרד הפנים ולבקש לשקול מחדש את נושא ביטול הרישיון. אם וכאשר פעולה זו לא צלחה, ניתן להגיש ערר על החלטה לוועדת ערר ברשות הממונה על רישוי נשק במשרד הפנים. במידה ושתי אפשרויות אלו מוצו אך ללא הצלחה, ניתן גם להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי, המתמחה בעניינים מנהליים. פנייה לייעוץ משפטי לא רק שתעזור לכם למצות את כל הזכויות ואת הכלים שעומדים לרשותכם, אלא שביכולתה גם להשיב אליכם את רישיון הנשק בסופו של התהליך.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »