זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

החמרת עונשים במערכת הצבאית

בישראל, כמו במרבית המדינות שבהן קיים צבא, מתקיימים משפטים צבאיים לצד המשפט האזרחי. מה הדומה ומה השונה בין חוק השיפוט הצבאי (החש”צ) לבין חוקי השיפוט האזרחי? באילו עבירות מתעורר הצורך להסתייע בשירותיו הטובים של עו”ד לענייני צבא? כיצד צריך לבחור את עורך הדין במשפט הצבאי? בשורות שלהלן נרחיב את היריעה בסוגיות שלעיל.

 

חוק השיפוט הצבאי והמשפט האזרחי בישראל

חוק השיפוט הצבאי הוא מערכת החוקים החלה על חיילים בשירות סדיר, חיילי מילואים ואנשי קבע, במקביל ובנוסף למערכת החוקים “האזרחית”, החלה על כל אזרחי מדינת ישראל. משפט צבאי ומערכת החוקים הצבאית נבדלים מהמשפט האזרחי בשני תחומים עיקריים: האחד – החוק הצבאי כולל סעיפים בענייני משמעת – לבוש והופעה, נוכחות ונפקדות, עבירות על קוד הלבוש ועוד. בחוק האזרחי אין עיסוק במשמעת, והנושא נחשב עניין שבין העובד למעביד, או בין המורה לתלמיד. ההבדל השני בין מערכת החוקים הצבאית לאזרחית, טמון בענישה המחמירה בחוק השיפוט הצבאי, יחסית לחוק הפלילי.

כל החיילים בשירות פעיל, כולל חיילי מילואים, כפופים לחוק השיפוט הצבאי ויישפטו על פיו, במקרה של עבירה שיבוצעו על ידם. בנוסף, באזורים שבהם הוכרז ממשל צבאי, החוקים התקפים הם חוקי השיפוט הצבאיים. מדינת ישראל נמנעה עד כה מהחלת החוק הישראלי באזורים מסוימים, בעיקר מפאת הרגישות הרבה של הנושא.

עונשים במערכת הצבאית

 

מהם זכויות החיילים?

זכויותיו של החייל זהות לזכויותיו של האזרח בכל הנוגע למעצר או להאשמה בפלילים. יש לו את הזכות לאי הפללה, להתייעצות עם עורך דין ולהגנה מפני החוק. במידה ונעצרתם על ידי המשטרה הצבאית באישום פלילי כגון תקיפה אלימה, תקיפה מינית או עבירת סמים, פנו מיד לעורך דין ללא דיחוי, עוד בטרם תדברו עם החוקרים. עורך הדין ידריך וייעץ לכם, ואם יתאפשר הדבר גם ייצג אתכם על מנת להבהיר ולברר את פני הדברים ולוודא שהמעצר שלכם היה תקין והתנאים שבהם אתם מוחזקים הולמים את החוק וכמו כן ייצג אתכם במהלך המשפט כדי להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם.

למאמר “זכויות הנחקר בחקירה של מצ”ח” לחצו כאן >>>

 

באילו עבירות עשויים להיות מואשמים חיילים?

כמו בכל עבירה, כל מקרה הינו לגופו. אולם יש מספר עבירות אשר נוטות להיות נפוצות יותר מאחרות. העבירות הנפוצות ביותר בקרב חיילים, קצינים ואנשי קבע הינם:

  • עבירות של בטחון שדה – הפקרת נשק, איבוד נשק, מסירת מידע מסווג לידיים הלא מתאימות ( גם אם רק בשוגג ) חשיפת מידע דרך רשתות חברתיות וכדומה עלולים להביא את החייל או הקצין, גם במעשים שנעשו בתום לב לחלוטין, לפתחו של בית המשפט הצבאי.
  • אלימות – קטטות ואירועי אלימות בין חיילים עלולים להסתיים באישום פלילי ואף בסילוק מן הצבא. החברה הישראלית מורכבת משכבות רבות של אוכלוסיות שלא תמיד מסתדרות זו עם זו על רקע חילוקי דעות, ולמרות שהצבא מתיימר להיות כור ההיתוך הישראלי, לעיתים הוא רק מדגיש את השוני בין הקבוצות השונות.
  • פגיעה מינית – הטרדה מינית, פגיעה מינית, אונס או ניסיון אונס הפכו למכת מדינה גם בשורות הצבא. אם הואשמתם בפגיעה מינית חשוב להתייעץ מיידית עם עורך דין לקבלת מידע וייצוג משפטי.
  • סמים – חיילים וחיילות צעירים לעיתים סובלים ממשבר שבעקבותיו הם מתמכרים לסמים, או נחשפים לסמים דרך חברים ומכרים. בכל מקרה שבו חייל נתפס עם סם ייפתחו נגדו הליכים פליליים העלולים גם לסלקו משורות הצבא, לכן חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין צבאי.
  • עבירה על פקודת הצבא – לא פעם אנו עדים לחיילים אשר שמם עולה לכותרות בשל הפעלת כוח רב מדי על עצירים ואסורים, התנהגות שאינה הולמת חייל או ירי לעבר מפגינים ומחבלים מנוטרלים. אף על פי שבשטח קשה לפעמים להפעיל שיקול דעת ולעיתים מה שנראה לחייל נכון באותו הרגע היה למעשה שגוי על פי רוח הצבא, במקרים מעין אלו, ייתכן והחייל ימצא את עצמו עובר על פקודות הצבא.

יתרונותיו הרבים של עורך דין אזרחי המומחה לדין צבאי

כאשר הבחירה היא בין הפרקליטות הצבאית לבין עורך דין אזרחי הבקיא בתחומי הדין הצבאי, חשוב לזכור דבר אחד. לפרקליט הצבאי יש אמנם את הידע והניסיון הנדרשים, אך הוא חסר את הלהט והמוטיבציה להיאבק למען זכויות החייל, ותהא התוצאה אשר תהא, מקום עבודתו מובטח וכך גם המשכורת שלו. לעומת זאת, במקרה של עורך הדין האזרחי, הצלחה וזיכוי החייל מאישומיו או הקלה משמעותית בעונשו משתקפת בהצלחת עורך הדין עצמו והמשרד אותו הוא מייצג, ולכן הלהט, התשוקה והרצון להצליח הינם הרבה יותר גדולים. בנוסף, הניסיון הרב וההצלחות של משרד עורכי הדין האזרחי הבקיא בדיני צבאיים עומדים לרשותכם ולמענכם בעת המשפט. אך זהו אינו היתרון היחיד של עורך הדין האזרחי, להלן כל היתרונות של עורך דין אזרחי הבקיא בדינים צבאיים:

 

  • יושב מחוץ למערכת – במקרים רבים, הרבה יותר בריא שאדם מחוץ למערכת הצבאית יבחן את המקרה שלכם, וירחיב את התבוננותו גם בהתנהלות הקצינים שעצרו אתכם, היחס שקיבלתם וכדומה, ויבחן דברים על פי זוית ראייתו החיצונית למערכת.
  • עין ביקורתית יותר – עין ביקורתית הינה טובה ועדיפה בהרבה על פני מישהו שנמצא בתוך המערכת והינו חלק ממנה. אדם אשר רגיל למערכת לא תמיד רואה את הפגמים שלה, לעומת אדם אשר מגיע מבחוץ.
  • אינו כפוף ללחצים פנימיים – לחצים פנימיים של קידום או תפקידים שונים הינם דבר טבעי בצבא, במיוחד למי שרואה את עצמו מנהל קריירה צבאית. עורך דין אזרחי פטור מן הלחצים הללו ואינו מפעיל שיקולי דעת הקשורים לכך.

 

משפט צבאי ועורך דין אזרחי לעניינים צבאיים

בלא מעט מקרים, מעדיף חייל שכנגדו נפתחו הליכים פליליים, או שהוא מואשם בעבירה כל שהיא שאיננה עברת משמעת, להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין צבאי. האפשרויות העומדות בפני חייל כזה הן הסתייעות בעורך דין מטעם הסניגוריה הצבאית, או בשירותיו הטובים של עורך דיו צבאי פרטי שאושר על ידי הגופים המתאימים בצבא ובאזרחות. במקרים רבים, הבחירה תיפול על עורך הדין הצבאי הפרטי, שהוא לרוב מנוסה יותר, זמין יותר ללקוחותיו ועשוי להשיג תוצאות טובות יותר עבור הנאשם, עד כדי סגירת התיק הפלילי.

 

מיהו עורך דין צבאי וכיצד הוא מקבל אישור להופיע בפני בית הדין הצבאי?

עורך דין צבאי הוא בעל מקצוע בתחום עריכת הדין, שיש לו רישיון לעריכת דין מטעם לשכת עורכי הדין ובאישור של שופט בית משפט העליון. בדרך כלל, עורך דין המעוניין לתפקד כעורך דין צבאי, חייב לקבל אישור להופיע בפני בתי דין צבאיים. האישור ניתן על ידי ועדה צבאית מיוחדת, הבוחנת שני דברים עיקריים: הראשון – היכולות המקצועיות של מגיש הבקשה. ואילו הדבר השני הוא העדר עבר בטחוני, ההופך את החשיפה של עורך הדין להליכים משפטיים צבאיים לסיכון בטחוני.

אם יש לך צורך בשכירת שירותיו הטובים של עורך דין צבאי, זה המקום הנכון עבורך. אלון ארז, עורך דין צבאי מנוסה ומיומן, יעשה כל שביכולתו המקצועית על מנת לסיים את ההליכים המשפטיים במהירות ובתוצאות הטובות ביותר עבורך. כדאי ליצור קשר כעת ולעשות צעד חשוב לייצוג הולם ואיכותי ביותר בפני בית הדין הצבאי.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: