העדר הסכמה ומעשים מגונים בחברה הישראלית

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

מטבע הדברים, גם במערכות היררכיות כמו צבא, משטרה ומקום עבודה נוטים להיווצר קשרי ידידות ואף מעבר לכך. במקרים רבים מפקד ופקוד או מעסיק/מנהל ועובד מפתחים יחסים חבריים זה עם זה שלעיתים גולשים אף לפלירטוטים וחיזורים. חשוב לזכור שאהבה איננה פשע, וזוגות רבים עובדים יחד ואף מנהלים יחסי מרות למרות שהם נשואים (פה זה לא המקום לטעון האם זה בריא או לא בריא, כל אחד עושה את השיקולים שלו). לב העניין הוא איך ומתי זה קורה – צריך להיזהר ממצבים בהם הצד השני מרגיש שיש העדר הסכמה ומעשים מגונים, אפילו אם זה מגיע באופן חברי מהצד שלכם.

 

אופי החברה הישראלית

החברה הישראלית הסחבקית והלא רשמית עלולה ליצור סיטואציות שבהן אמירה סתמית עלולה להסתיים בהאשמה בהטרדה מינית. השפה שבה אנחנו משתמשים בשגרת היום יום שלנו (מותק, מאמי, אהובה שלי) הנטייה הכל כך אופיינית שלנו להניח יד על הכתף, לטפוח על הגב, לחבק וגם לנשק מתוך חמימות ותמימות, הסרת המחיצות בין האישי למקצועי כמעט בכל מקום עבודה בו קבוצות העובדים הופכים לחברים טובים גם לאחר שעות העבודה, כל אלו מרבים ומוסיפים עוד על הבלבול בין יחסים מקצועיים של קולגות ליחסים ידידותיים וחברתיים. זהו האופי הישראלי שלנו אשר שונה כל כך ממדינות אחרות בעולם, שם הקוים והגבולות הרבה יותר נוקשים וברורים, ואשר בארץ כמעט ולא רואים אותם.

הבעיה של התנהלות זו

בגלל הסיבה הזו, אפילו שליחה תמימה לחלוטין של אימוג’י מנשק בלי להפעיל יותר מדי שיקול דעת, סיום שליחת מייל בכיתוב – “לטיפולך, אהובה יקרה שלי”, מחווה כמו הכנת קפה או רכישת ארוחת צהריים שמוכרות לכולנו ממקום העבודה, עשויות להתפרש לא נכון כמחווה של חיזור. פעמים רבות מואשמים מעסיקים ועובדים רבים שלא באשמתם בהטרדה מינית למרות שממש לא התכוונו לכך, רק בשל העובדה שהם היו ידידותיים מדי.

פעמים רבות אנו נוטים לחשוב שפלירטוט ואמירות כגון “אני לא יכולה לעמוד בפנייך” מהווים אינדיקציה כך שהצד השני מעוניין והביע הסכמה להעביר את הקשר החברי לקשר מיני. חשוב לדעת שלא תמיד כך הדבר, בייחוד בקשרים שיש בהם אלמנט של מרות וסמכות. על כן ייתכנו מצבים שאדם פעל בתמימות, ללא מחשבה פלילית, מתוך הנחה שהצד השני הביע את הסכמתו לדברים, אך בפועל יש העדר הסכמה ומעשים מגונים בראייה של הצד השני, הוא יואשם ואף יורשע בעבירות כגון הטרדה מינית או מעשים מגונים או במקרים קיצוניים אפילו באינוס.

למאמר בנושא “עבירות מין: הבנת החוק ושמירה על הזכויות שלך” לחצו כאן >>>

 

מהי אחריות פלילית וכיצד היא מתקשרת למעשים מגונים?

בכדי שתוטל על אדם אחריות פלילית יש להוכיח שמעבר לעובדה שביצע את מה שנטען, הוא היה מודע לטיב המעשה, לקיום הנסיבות ולתוצאות שעלולות להיגרם. דבר זה מכונה מחשבה פלילית או יסוד נפשי. ישנן דרישות שונות של מחשבה פלילית בהתאם לסוג העבירה אך המשותף לכולן הוא כאמור מודעות בפועל.

 

אחת ההגנות השוללת קיומה של מחשבה פלילית הינה “טעות במצב הדברים”. הכוונה היא כי במידה ויוכח שהאדם שביצע את העבירה, מבחינה סובייקטיבית טעה בהבנת העובדות והנסיבות בהן ביצע את המעשה, והוא ביצע את המעשה בתמימות ובתום לב הוא יהיה פטור מאחריות פלילית. כפועל יוצא מכך, נדמה, כי במידה והנאשם אכן האמין כי המתלוננת נגדו בביצוע מעשים מגונים אכן הסכימה לאותו מעשה, בהסתמך על התנהגותה וטיב מערכת היחסים ביניהם, גם אם מבחינתה לא הייתה הסכמה, הוא יהיה פטור מאחריות פלילית.

 

אלא שלא כך הדבר, בייחוד כאשר מערכת היחסים בין הצדדים היא מערכת של יחסי מרות. לא ניתן להסתמך על אמירות מרומזות, פלירטוטים ומערכת יחסים חברית כדי לבסס הסכמה. לכן חשוב לנקוט זהירות יתרה ולפני שפועלים לוודא כי אכן יש הסכמה מלאה או שמא הצד השני פועל מתוך לחץ, חשש וחוסר אונים נוכח אותו גורם סמכותי שמנסה לכפות את מעמדו.

למאמר בנושא “עורך דין עבירות אונס ומעשים מגונים” לחצו כאן >>>

 

קבלת הסכמה מפורשת

כאמור, על מנת לבסס הסכמה למעשים בעלי גוון מיני יש לקבל הסכמה מפורשת ומודעת. הדרך הטובה ביותר לקבל הסכמה כזו היא פשוט לשאול. כך שאילת שאלה פשוטה כמו “האם אני יכול לנשק אותך?” יכולה להוות את כל ההבדל בין קריאה שגויה של מצב הדברים שיכולה להוביל להרשעה פלילית, לבין קיומו של קשר מיני בהסכמה. בהקשר זה יש לציין כי כאשר מדובר ביחסי מרות גם הסכמה מפורשת אינה משנה את החזקה כי מדובר בהטרדה מינית, ועל כן על אדם המעוניין לקים יחסים רומנטיים-מיניים עם אדם הכפוף למרות, צריך מעבר לקבלת ההסכמה, לדווח על כך לממונה עליו ולפעול לביטול יחסי המרות ביניהם.

 

פלירטוט, חיזור או הטרדה?

כיום, אפילו שליחת אימוג’י לא הולם (דוגמת אימוג’י מנשק או אוהב) עשוי להתפרש כהטרדה מינית, ושימו לב שבעידן זה של רשתות חברתיות, קבוצות וואטסאפ, שיחות טלפון מוקלטות ואמצעים דיגיטליים נוספים, הכל נשמר ומתועד. אנחנו לא מנסים להמליץ לכם להתנזר ממערכות יחסים ידידותיות במקום העבודה, רק לשים לב שלא לעבור את הגבול. מה שאתם מרשים לעצמכם לעשות בין חברים, אל תרשו לעצמכם מול הבוס ואפילו מול קולגות שלכם, כיוון שאתם לעולם לא תדעו כיצד הם יפרשו זאת. להלן מדריך קצר כיצד לנהל מערכות יחסים ידידותיות, נעימות ומועילות במקום העבודה ללא הסתכנות בפירוש לא נכון:

  1. גם בקבוצות פרטיות, גם ברשתות החברתיות, ובמיוחד כשמדובר בקבוצות תקשורת רשמיות של מקום העבודה, שילחו אך ורק הודעות הנוגעות ספציפית לעבודתכם וזכרו שהכל מתועד. הימנעו משליחת תמונות פרטיות שלכם, במיוחד לא כאלו של ‘תראו את השיזוף שלי מהחופשה באילת’ בבגד ים. הימנעו משימוש בשפה מדוברת כמו מאמי, מותק, חמוד, חמודה, אהובה שלי, יקרה שלי וביטויים נוספים שבהם אנחנו משתמשים עם חברים ומכרים ביום יום, זה יחסוך לכם הרבה אי הבנה לא נעימה, וגם בכל הקשור לאימוג’ים, הימנעו מכל דבר שקשור ללב או אהבה, חיוך זה בסדר גמור.
  2. התאהבתם במישהו ממקום העבודה? זכרו שלא ביצעתם כל פשע, ואם הצד השני מעוניין בכם, זו בהחלט יכולה להיות אהבה בריאה ויפה. לב העניין פה הוא איך מביעים את האהבה הזו ומתי. רצוי לבקש להיפגש לאחר שעות העבודה ולדבר על כך. גילוי לב עדיף על צבירת מתח מיני שיתפרץ דווקא בזמן הלא נכון ובמקום הלא מתאים.
  3. אם קיבלתם דחיה, אנא קבלו זאת בהבנה. לעולם אל תנסו להתנקם או לפגוע במושא האהבה הלא ממומשת שלכם, גם לא בדברים שטותיים וטיפשיים, זה לא מוסיף לכם ובטח שלא תורם ליחסי העבודה.
  4. אם אתם מושא האהבה הלא מושגת, ומישהו לא מבין את הרמז שאתם לא מעוניינים, בקשו לשוחח איתו על כך בגילוי לב. ייתכן שלאחר שיחה טובה, הוא יבין גם יבין. עדיף תמיד להיות גלויים ולא מרומזים ולא להשאיר סימני שאלה כמו ‘אולי היא כן מעוניינת או כן מעוניין אבל מתבייש לומר’ שרק יעיבו על יחסי העבודה.
  5. הוטרדתם? אל תשמרו את זה בסוד, גם אם מדובר במעסיק שלכם שאתם תלויים בו לפרנסתכם. כיום כמעט בכל מקום עבודה יש רכז או רכזת תביעות על הטרדה מינית שתפקידם הוא לטפל בכך. זכרו שבעצם התלונה אתם לא רק מגינים על עצמכם אלא גם מונעים את המקרה הבא.

 

בעזרת קבלת ייעוץ מעורך דין פלילי אלון ארז תוכלו להבין יותר טוב כיצד לנהל נכון קשרים אישיים במקומות בעלי אופי של יחסי מרות.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »