זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

חיפוש לא חוקי של המשטרה

נתקלתם בשוטר והוא דרש לבצע אצלכם חיפוש? תתפלאו לגלות כי לא תמיד דרישה זו נמצאת במסגרת תפקידו וסמכותו. באילו מקרים עומדת לזכותו של השוטר הרשות לבצע חיפוש? ומתי דרישה זו אינה חוקית? סוגיית חיפוש לא חוקי של המשטרה מטרידה לא מעט אנשים, האם זה בר פתרון?

 

תהליך חיפוש לא חוקי של המשטרה

רובנו סבורים כי אם פונה אלינו שוטר ודורש לבצע חיפוש אזי עלינו להסכים שכן מדובר באיש חוק ולו הסמכות לעשות כן. אולם בפועל, ללא יסוד סביר לחשד וללא צו חיפוש מטעם שופט, השוטר אינו יכול לבצע חיפוש ולזכותכם עומדת האפשרות לסרב, אפשרות אשר לא תיזקף לחובתכם.

 

סמכויות המשטרה על פי החוק

המחוקק מגדיר את סמכויות המשטרה הנוגעות לחיפוש ללא צו. המקרים בהם שוטר רשאי לעצור אדם ולערוך עליו חיפוש הם כאשר יש לו יסוד סביר לחשד, כי האדם העומד מולו נושא נשק, מעביר רכוש גנוב, מחזיק סמים או כל דבר לא חוקי אחר.

 

חיפוש ללא צו בית משפט

כאשר אין ברשותו צו בית משפט, דרישת יסוד החשד הסביר הינה הכרחית. במקרים כמו אלו תפקידו של בית המשפט להכריע באם הייתה קיימת עילה לחיפוש תוך בחינת כל מקרה לגופו. לאחר בחינת סבירות הדעת של השוטר, מתפקידו של בית המשפט להכריע באם היה בסמכותו של השוטר לבצע חיפוש, ולפסול או לאשר את תוצרי החיפוש.

 

חשד סביר – באילו מקרים?

כאשר המשטרה קיבלה מידע על ביצוע עבירה ומגיעה בשל כך לאזור בו נמצא החשוד, או כאשר השוטר שואל שאלות ונתקל בהתנהגות מחשידה יתקיים חשד סביר. עם זאת חשוב לציין כי אם לאדם ישנו רישום פלילי אולם במפגש עם השוטר לא התקיימו גורמים מחשידים, הדבר אינו מהווה עילה לחיפוש ללא צו ואינו מקנה לשוטר את הסמכות לביצוע חיפוש.

 

קיומו של חשד סביר

רק לאחרונה, ניתנה החלטה שיפוטית לפיה, מעצם העובדה שאדם הוא “בדוקאי”, כלומר מישהו שבמערכת המשטרתית מסומן כיעד, איננה מאפשרת לכל שוטר לעצור את אותו אדם, כל אימת ששוטר חפץ בכך. גם במקרה כזה, יש צורך בקיומו של חשד סביר קונקרטי ולא ערטילאי.

חיפוש לא חוקי של המשטרה

כיצד לפעול בעת חיפוש לא חוקי?

בכל מקרה של חיפוש, רצוי וכדאי להישמע להוראותיו של השוטר, גם כאשר אין לו עילה לחיפוש ולא התקיים חשד סביר. חשוב להבין כי במקרה בו שוטר מבקש לעשות חיפוש עליכם לשאול אותו מהי העילה לביצוע החיפוש ואם הוא אינו מספק לכם הסבר, קמה לכם הזכות לסרב והדבר לא ייזקף לחובתכם.

 

חשוב לדעת!

שוטר שיודע שאין לו עילה לחיפוש יאפשר לכם לסרב. אך במידה ולא מאפשר לכם לסרב, אל תתעמתו איתו ואל תחסמו או תפריעו לו. מיד בסיום הליך לא חוקי זה, פנו במהרה לעורך דין מקצועי אשר יפעל לטובתכם ויבדוק במסגרת הכלים שעומדים לרשותו באם החיפוש היה חוקי.

 

הידעתם? עליכם להסכים לחיפוש

על פי פסיקת בית המשפט הסכמה מהווה מקור סמכות לחיפוש בהיעדר כל מקור סמכות אחר. עם זאת מושם דגש על החשיבות שתהיה זו הסכמה מדעת. כלומר על החשוד להבין כי במקרים בהם לשוטר אין צו או יסוד סביר לביצוע חיפוש, מדובר בחיפוש לא חוקי וזכותו לסרב לו, כאשר הסירוב לא ייזקף לרעתו או חובתו.

 

זכותכם לסרב לחיפוש

משכך, נקבע, כי על השוטר להעמיד אתכם על זכותכם לסרב לחיפוש, כאשר אין יסוד סביר לחשד וכשאין צו בית משפט.

פעמים רבות, המפגש עם שוטרים מלווה ברגשות כמו חששות, מתח, פחד או התרגשות זאת לצד חוסר מודעות לזכויות או לסמכויותיו של השוטר. הפחד מהתגובה האפשרית יכול להוביל לכך שהאזרח לא יעמוד על זכויותיו ובכך למעשה יאפשר את ביצועו של חיפוש לא חוקי.

מעוניינים לברר האם נפלתם קורבן לחיפוש לא חוקי? פנו לעורך דין מקצועי בתחום הפלילי, אשר יבחן את המקרה הפרטי שלכם ויציג בפניכם את האפשרויות העומדות לרשותכם במסגרת הפסיקה והחוק.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: