זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

נפקד? עריק? משתמט? מה ההבדל ביניהם?

הגדרת חייל כנפקד או כעריק נקבעת בהתאם לתקופת ההיעדרות שלו מהשירות הצבאי כאשר בהתאם לאותו פרק זמן, נקבעת גם מידת העונש. מהם ההבדלים בין נפקדות, עריקות והשתמטות? כיצד כל אחד ממצבים אלו מוגדר על פי חוק השיפוט הצבאי? ומהן ההשלכות המשפטיות שעומדות על הפרק? להלן כל הפרטים.

נפקדות

חייל יוגדר כנפקד במידה ולא התייצב ביחידה אליה הוא משויך או לחלופין, במקרה של מילואים – ביחידה אליה נשלח. כמו כן, חייל ייחשב לנפקד כאשר עזב את היחידה מבלי לשוב לתקופה שלא עולה על 21 ימים. הדין על נפקדות תקף גם במסגרת שירות סדיר וגם במסגרת שירות מילואים, כאשר פרק הזמן בו חייל נעדר משירותו הוא משמעותי היות וישנו הבדל בענישה של חייל שנעדר ל–24 שעות ומטה לבין חייל שנעדר 24 שעות ויותר.

חייל המבצע נפקדות של עד 24 שעות, יעמוד לדין משמעתי, לרוב, מבלי שישללו ממנו זכויות מסוימות, בעוד שנפקד שנעדר מעל 24 שעות ועד 21 יום בסדיר, או בין 15 יום ל-21 יום במילואים, יטופל משמעתית גם הוא, במידת חומרה גבוהה יותר, אבל עדיין סביר להניח, כי לא יוכרז כעריק.

עריקות

במקרה של עזיבת חייל את היחידה שלו, שלא על מנת לחזור ולמשך תקופה העולה על 21 ימים, הוא ייחשב כעריק. בזמן היעדרותו היחידה תעשה כל שביכולתה כדי להחזיר אותו לשירות, כולל ביקורי בית על ידי נציגים מטעמה. מרגע שהוכרז כעריק, החייל עובר לאחריות מדור העריקים ולטיפול המשטרה הצבאית, על מנת שזו תפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותה כדי ללוכדו. חשוב לציין כי ברוב המקרים, עריק משירות סדיר יספוג גם רישום פלילי לאחר 75 יום של היעדרות.

נפקד

 

היעדרות

במידה וחייל ערק משירות מילואים, יוגש כנגדו כתב אישום רק לאחר שנה ומעלה של היעדרות משירות. נוהלי לכידת עריקים דומים הן עבור חיילים סדירים והן עבור חיילי מילואים, בשני המקרים יינקטו אמצעים משפטיים ויוגשו כתבי אישום.

השתמטות

לעומת נפקדות ועריקות, השתמטות אינה מתרחשת במהלך השירות אלא טרם לו, כלומר, על ידי מלש”בים (ראשי תיבות לציון: מיועדים לשירות ביטחון) שאינם מתייצבים לגיוס או לחלופין, לצווים שזומנו אליהם. השתמטות יכולה לנבוע מסיבות אידיאולוגיות, כלכליות או נפשיות.. כל השתמטות כדי לקבל פטור מגיוס, היא לא חוקית. כך למשל נישואים פיקטיביים, הצגת אישורים רפואיים שקריים, חילונית המצהירה שהיא דתיה, או אפילו יציאה מהארץ לפני גיל גיוס מבלי לחזור בתאריך הגיוס, אלו מקרים שיחשבו להונאה, שיכולה להוביל אף לרישום פלילי באזרחות.

לפני הכרעה כלשהי כיצד לנהוג כמלש”ב או כחייל בשירות, יש לדעת מהו החוק הרלוונטי ומהן השלכותיו, משום שאי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש.

עורך דין צבאי אלון ארז מקצועי בתחומו ולו ניסיון רב בתחום המשפט הצבאי. על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ, תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ואף תטה את הכף לטובתכם, בכל אחד מן המצבים האמורים.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
זיוף גימלים בצה”ל

ישנם חיילים המתחזים לבעלי מצב בריאותי ירוד על מנת לקבל אישורי גימל שלא כדין, חלקם אף אשר מזייפים את מסמכי אישורי הגימל כשלעצמם, התנהגות זו מכונה “זיוף גימלים” קיראו על ההשלכות של זיוף גימלים

קרא עוד »