נפקד? עריק? משתמט? מה ההבדל ביניהם?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

הגדרה לפי חוק

הגדרת חייל כנפקד או כעריק נקבעת בהתאם לתקופת ההיעדרות שלו מהשירות הצבאי כאשר בהתאם לאותו פרק זמן נקבעת גם מידת העונש. מהם ההבדלים בין נפקדות, עריקות והשתמטות, כיצד כל אחד ממצבים אלו מוגדר על פי חוק השיפוט הצבאי, ומהן ההשלכות המשפטיות שעומדות על הפרק? להלן כל הפרטים.

נפקדות

חייל יוגדר כנפקד במידה ולא התייצב ביחידה אליה הוא משויך או לחלופין, במקרה של מילואים – ביחידה אליה נשלח. כמו כן, חייל ייחשב לנפקד כאשר עזב את היחידה מבלי לשוב לתקופה שלא עולה על 21 ימים. הדין על נפקדות תקף גם במסגרת שירות סדיר וגם במסגרת שירות מילואים, כאשר פרק הזמן בו חייל נעדר משירותו הוא משמעותי היות וישנו הבדל בענישה של חייל שנעדר ל–24 שעות ומטה לבין חייל שנעדר 24 שעות ויותר. חייל המבצע נפקדות של עד 24 שעות יעמוד לדין משמעתי, לרוב, מבלי שישללו ממנו זכויות מסוימות, בעוד שנפקד שנעדר מעל 24 שעות ועד 21 יום בסדיר, או בין 15 יום ל-21 יום במילואים, יטופל גם משמעתית במידת חומרה גבוהה יותר, אבל עדיין סביר להניח כי לא יוכרז כעריק.

עריקות

במקרה של עזיבת חייל את היחידה שלו שלא על מנת לחזור ולמשך תקופה העולה על 21 ימים, הוא ייחשב כעריק. בזמן היעדרותו היחידה תעשה כל שביכולתה כדי להחזיר אותו לשירות, כולל ביקורי בית על ידי נציגים מטעמה. מרגע שהוכרז כעריק, החייל עובר לאחריות מדור העריקים ולטיפול המשטרה הצבאית על מנת שזו תפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותה כדי ללוכדו. חשוב לציין כי ברוב המקרים, עריק משירות סדיר יספוג גם רישום פלילי לאחר 75 יום של היעדרות.

היעדרות

במידה וחייל ערק משירות מילואים יוגש כנגדו כתב אישום רק לאחר שנה ומעלה של היעדרות משירות. נוהלי לכידת עריקים דומים הן עבור חיילים סדירים והן עבור חיילי מילואים, בשני המקרים יינקטו אמצעים משפטיים ויוגשו כתבי אישום.

השתמטות

לעומת נפקדות ועריקות, השתמטות אינה מתרחשת במהלך השירות אלא בטרם החל, כלומר, על ידי מלש”בים (ראשי תיבות לציון: מיועדים לשירות ביטחון) שאינם מתייצבים לגיוס או לחלופין לצווים שזומנו אליהם. השתמטות יכולה לנבוע מסיבות אידיאולוגיות, כלכליות או נפשיות. כל השתמטות כדי לקבל פטור מגיוס אינה חוקית כמו למשל נישואים פיקטיביים, הצגת אישורים רפואיים שקריים, חילונית המצהירה שהיא דתיה, או אפילו יציאה מהארץ לפני גיל גיוס מבלי לחזור בתאריך הגיוס, אלו מקרים שיחשבו להונאה שיכולה להוביל אף לרישום פלילי באזרחות.

מה עושים במקרה של השתמטות, עריקות, נפקדות או היעדרות משירות צבאי?

חשוב מאד לדעת שבמקרים אלו אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, אך על ידי שקילת מספר גורמים אישיים ניתן להביא להקלה והמתקה של עונשכם, ולהפחית ולצמצם ככל הניתן את ההשפעה של האירוע על עתידכם. באמצעות פנייה מהירה ככל הניתן לעורך דין פלילי בעל אישור לעסוק בדין הצבאי ניתן יהיה להתחיל להגן עליכם ולהביא לתוצאות הטובות ביותר האפשריות. הסיבה להקדים ולפנות אל עורך הדין כבר בשלבים מוקדמים מאד הינה כדי לאפשר טיפול מיטבי במקרה שלכם, לייעץ ולהדריך אתכם מה לעשות ומה לומר, לייצג אתכם בערכאות שונות ולסייע וללוות לכם כבר מן הרגע הראשון.

נפקד

 

כיצד עורך דין פלילי אזרחי יכול לעזור במקרה של משפט צבאי?

עורך דין פלילי אשר יש בבעלותו אישור לעסוק בדין צבאי יכול לעשות רבות עבור חייל הנמצא במצב של עריקות, נפקדות, היעדרות או השתמטות. להלן השלבים השונים בטיפול בחייל אשר מואשם באחד מאלו:

  • בחינה מדוקדקת של נסיבות האירוע – הדבר הראשון שעורך הדין יבדוק הוא את נסיבות האירוע. מה למעשה קרה אשר גרם לחייל או לאיש המילואים לעזוב את היחידה שלו ולא לחזור. כמה זמן נמשכת ההיעדרות והאם המקרה שלו טופל בהתאם לנהלים ולתקנות המתאימות. בכל מקרה שבו החייל או איש המילואים לא ידע שהוא למעשה נפקד או עריק ( כמו לדוגמא במצב שבו החייל היה סבור כי המפקד שלו הסכים לעזיבתו בשל סיבות שונות ) או כאשר מצוקה נפשית או אישית קשה מענה מן החייל או איש המילואים שיקול דעת מתאים, יש לבדוק האם ניתן להקל או להמתיק את הדין כדי למנוע פגיעה קשה בעתידו של הנאשם.

 

  • בניית התיק וייצוג בערכאות השונות – אף אחד לא קם יום אחד ויוצא סתם כך מן הבסיס מבלי לשוב. תמיד יש גורמים וסיבות שונות לביצוע המעשה, ואפילו אם בעיני החוק הן אינן מוצדקות, בכל זאת יש להציג את הצד של החייל או איש המילואים ולספר את סיפורו. כולנו בני אדם וכולנו לעיתים מבצעים פעולות או אומרים דברים שאחר כך נתחרט עליהם, ואין זה אומר שעלינו לשאת במלוא חומרת הדין בשל טעות שעשינו בעידנא דריתחא או מצוקה כלשהי.

 

  • השפעת המקרה על עתיד החייל או איש המילואים – רישום פלילי, סילוק מן היחידה, סילוק מן הצבא, כל אלו עשויים להטיל דופי משמעותי בנאשם. לכן חשוב מאד לקחת בחשבון את הפגיעה האישית, הנפשית והמקצועית באדם לאחר ההחלטה על גזר הדין. במידה והפגיעה באדם תהיה חמורה מאד ביחס לעבירות שביצע, יש לקחת זאת בחשבון ולשקול זאת.

 

  • התחשבות במצוקת החייל – חיילים או אנשי מילואים אשר נקלעו למצוקה נפשית, אישית, מקצועית או משפחתית לעיתים אינם מסוגלים להפעיל את שיקול הדעת הראוי ופועלים בדרכים נואשות על מנת ‘לכבות שריפות’ בחייהם האישיים. לעיתים זוהי משפחתו של החייל אשר זקוקה לנוכחותו על מנת לתפקד ולעיתים זה עסק קורס שבעליו חייב להתייצב בו כדי לשקמו. זה לא הופך את הנפקדות או העריקות לחוקית יותר, אבל יש להתחשב בכך בעת מתן גזר הדין.

מדוע מומלץ לקחת עורך דין פלילי אזרחי על פני הסניגוריה הצבאית?

כל חייל וכל איש מילואים המואשם בעריקות, נפקדות, היעדרות או השתמטות זכאי לקבל ייצוג בחינם מן הסניגוריה הצבאית, אולם זהו היתרון היחיד שלה. חשוב לזכור כי הפרקליטים הצבאיים נמצאים בתוך המערכת, חיים ונושמים אותה ומקבלים ממנה את שכרם. בין אם החייל יישב בכלא על מעשיו ובין אם יזוכה לחלוטין מכל האישומים, הם יקבלו את אותו השכר. לעומת זאת, לעורך הדין הפלילי האזרחי אשר הינו בעל אישור לעסוק בדין הצבאי, יש את כל המוטיבציה והרעב להגיע להישגים הטובים ביותר עבור הלקוח שלו, מאחר והצלחתו של הלקוח הינה הצלחתו שלו ושל משרדו. אך מוטיבציה גבוהה לבדה אינה היתרון היחיד, אלא גם חשיבה מחוץ למערכת, ראייה רחבה יותר, ניסיון עשיר בפלילים, ובעיקר מיומנות רטורית גבוהה שעומדת לצד הנאשם אשר מנסה להתגונן מפני המערכת בזמן שהוא נתון במצוקה גדולה.

עורך דין צבאי אלון ארז הינו בקיא בתחום הצבאי והינו בעל אישור לעסוק בדין צבאי. עו”ד אלון ארז הינו ניסיון רב בתחום המשפט הצבאי לרבות עריקות, נפקדות, העדרות והשתמטות. על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ, תוכלו גם אתם להגיע לתוצאות הטובות ביותר האפשריות בתנאים שנוצרו על מנת שלא לפגוע בעתידכם ועל מנת לישר את ההדורים עם המערכת הצבאית בדרך הטובה ביותר.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו

זיוף גימלים בצה”ל

ישנם חיילים המתחזים לבעלי מצב בריאותי ירוד על מנת לקבל אישורי גימל שלא כדין, חלקם אף אשר מזייפים את מסמכי אישורי הגימל כשלעצמם, התנהגות זו מכונה “זיוף גימלים” קיראו על ההשלכות של זיוף גימלים

קרא עוד »