עורך דין פלילי נוער

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

עבריינות נוער היא תחום מומחיות ייחודי בדין הפלילי, שמצריך ייצוג, ליווי והכוונה של עורך דין פלילי נוער כדי לסיים את התיק בענישה מקלה ככל שניתן, בדגש על טיפול ושיקום. התחום המוגדר בחוק לגילאי 12-18 אינו פוסח על מעמדות, קהילות או מגדרים ועוסק בעבירות מגוונות כמו אלימות, תקיפה, עבירות מין, סמים ועוד. 

ראיית עבריינים צעירים בעיני החוק

רשויות החוק הישראליות מתייחסות למקרים של עבריינות נוער באופן שונה מזה של עבריינים בגירים. בקרב מי שעברו את גיל 18 שנים, נוטה המערכת לקדם יותר ערכים כמו גמול והרתעה שמשמעותם ענישה כבדה וחמורה יותר.

לא אלה פני הדברים בגילאים נמוכים מ-18, עבורם נוטה המערכת לענישה במתווה חינוכי יותר, עם היבטים טיפוליים ושיקומיים. זאת במטרה למנוע מהנער/ה להוסיף להשתייך למעגל הפשיעה ולהשיבם למסלול חיים תקין ונורמטיבי.

יחד עם זאת חשוב להבהיר כי אין הדבר אומר כי ביצוע עבירות בגילאים צעירים לא יגיעו לכדי הגשת כתב אישום והרשעה ולכן על כל פנים יש לקבל ייצוג מתאים מאת עורך דין פלילי נוער. בתי משפט לנוער חוזרים ומדגישים, כי קטינות אינה מקנה חסינות מהעמדה לדין.

עבריינות בגיל צעיר מאוד – מתחת ל-12 שנים

כיצד מתייחס החוק לילדים צעירים מאוד, שטרם מלאו להם 12 שנים? בגילאים אלה החוק אינו מחשיב את הנער/ה ככשירים וכאחראיים חוקיים למעשיהם ולכן לא צפוי להיות מוגש נגדם כתב אישום. אלא שלעתים עבריינות בגיל כה צעיר מאותתת להשלכות או לדפוסים עתידיים ולכן מוטב שההורים יקבלו בכל מקרה סיוע משפטי של עורך דין פלילי נוער, כדי לשמור מכאן והלאה על זכויות ילדיהם ולסייע להם לנהל אורח חיים נורמטיבי ללא “מעידות” עתידיות. 

אכיפה בפועל של עבריינות נוער

קטינים שביצעו עבירה פלילית צפויים למעצר וחקירה בתחנת המשטרה. פעולות אלה מותנות באישור קצין נוער בלבד, שאמור להתחשב מבעוד מועד בשלומו, בריאותו ומצבו הפיזי והנפשי של הקטין וכמובן לשקול את נסיבות המעצר והאם קיימת חלופה טובה יותר. כבר בנקודה זו מומלץ לערב עורך דין פלילי מוביל על מנת שיוודא כי זכויותיו של הקטין נשמרות במלואן. 

ככל שניתנה החלטה על מעצר (האפשרות לכך קיימת מגיל 12 ומעלה בלבד), הקטין יימצא בתא מעצר נפרד ללא עצירים בגירים שגילם מעל 18 ובתנאי מעצר אשר הולמים את גילו וצרכיו.

משך המעצר יהיה עד לפרק זמן של 12 שעות, לאחריו מוכרח הקטין להגיע לדיון בפני שופט. אם גילו של הקטין הוא 14-18, מעצרו יהיה מוגבל עד 24 שעות עד לדיון בפני שופט. 

גם עריכת חקירה במשטרה תיושם במתווה שונה מזה שמבוצע כלפי נחקרים בגירים. חוקר המשטרה מחויב ליצור קשר עם הורי הקטין או קרובי משפחה אחרים, ליידע אותם על החקירה ולזמן אותם לתחנה.

קיימת משמעות רבה לקבלת ייעוץ של עורך דין פלילי נוער, כדי שינחה את בני המשפחה לגבי מהלך החקירה והסכנות או ההשלכות שהיא טומנת בחובה, לרבות יכולתה לקבוע כיצד יתנהל ההליך הפלילי מכאן והלאה. 

עורך דין פלילי נוער
עורך דין פלילי נוער

האם עורך דין פלילי נוער יכול למנוע רישום פלילי?

לא בכל מקרה של חקירה או מעצר קטין יגיע הדבר לכדי כתב אישום ורישום פלילי. לעתים, הימנעות מרישום פלילי היא פועל יוצא של עבודתם של שירותי המבחן לנוער, שמזהים את שיתוף הפעולה והרצון של הקטין עצמו להשתקם ונכונים לסגור בשל כך את התיק ללא הכתמת שמו.

גם הדיונים בפשיעת נוער מתרחשים בדלתיים סגורות, כך שאין בהם סיכון לחשיפת הקטין ומשפחתו והם נערכים בנפרד מהעומס המשפטי הרגיל כך שההליך צפוי להיות קצר מאוד.  

חשיבותו של עורך דין פלילי נוער לטיפול במקרה

אם ילדכם הסתבך בעבירה פלילית, חשוב לפנות כבר מן הרגע הראשון אל עורך דין פלילי נוער מתאים, בעל רקע וניסיון בייצוג בני ובנות נוער ובקיא בתחומים שמאפיינים פשיעת נוער. עורך הדין יבדוק תחילה האם נשמרות כל זכויותיו של הקטין במעמד החקירה, המעצר, הבאתו לדיון וכו’. במקביל, תפתח הערכה קפדנית של כל נסיבות המקרה ומאפייניו האישיים של החשוד במעשה. 

עורך דין יבצע ניהול משפטי מקצועי במטרה להפחית משמעותית בחומרת הענישה הצפויה ובמידת האפשר גם לגרום לסגירת התיק ללא הגשת כתב אישום. 

בבחירת עורך הדין חשוב לוודא שברשותו ניסיון וידע רלוונטיים לעבירה עצמה, כמו למשל עורך דין עבירות סמים במקרה של אישום בהחזקת סם מסוכן, עורך דין לעבירות תקיפה במקרה של מעורבות בקטטה ועוד. 

עו”ד אלון ארז הינו עורך דין פלילי במרכז בעל מומחיות ספציפית בתחום עבריינות נוער ועבירות פליליות מגוונות כמו סמים, אלימות, עבירות מין ובעיות מול המערכת הצבאית בקרב מלש”בים. להתייעצות וקבלת ליווי משפטי מקצועי חייגו למשרדנו כבר עכשיו. 

שאלות נפוצות על עורך דין פלילי נוער

מהו גיל האחריות הפלילית בישראל?

החל מ-12 שנים. מתחת לגיל זה, לא צפויים מעצר או הגשת כתב אישום.

כמה זמן אפשר להחזיק נער/ה במעצר משטרתי?

בין הגילאים 12-14 משך המעצר עד להבאה בפני שופט מוגבל ל-12 שעות. 

בין הגילאים 14-18 משך המעצר עד להבאה בפני שופט מוגבל ל-24 שעות.

בשני המקרים חלה החובה לזמן את משפחתו של הקטין לתחנה. אם לא ניתן היה להשיגה ולא התייצבה, ניתן להאריך את המעצר ב-24 שעות נוספות לכל היותר. 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »