על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

החקיקה בישראל מבדילה בין החזקת ושימוש בסמים לצורך צריכה עצמית לבין החזקת סמים שלא לצורך שימוש עצמי. על אף ההבדלים בין שתי העבירות הנ”ל, על פי החוק גם שימוש עצמי בסמים הינו עבירה פלילית חמורה אשר דינה עלול להיות מאסר.

החקיקה בארץ

פקודת הסמים המסוכנים, תשל”ג -1973, קבעה כי הסמים המסוכנים בישראל הינם מריחואנה (גראס, חשיש), M.D.M.A, אקסטזי, הרואין, קוקאין, מורפין, קודאין, מתאדון וכדומה. פקודה זו אוסרת על שימוש בסמים למעט חריגים כגון מי שקיבל אישור צריכת קנביס רפואי בשל נסיבות רפואיות וכדומה.

זאת ועוד, הפקודה קובעת כי לכל אדם אסור לגדל, לייצר, לשווק או להפיק סם מכל חומר. היחיד אשר ברשותו הסמכות לאשר שימוש בסמים אלו הוא המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי מטעמו.

מהי כמות לשימוש עצמי ועל איזו כמות של החזקת סמים מסתכנים בעונש מאסר?

המונח “כמות לשימוש עצמי” יצר הנחת יסוד שגויה ומסוכנת בקרב משתמשים לפיה הם מקבלים לגיטימציה להחזיק בכמות מסוימת של סמים כאילו זה מותר או חוקי, ובכך משקיטים את מצפונם, אך החזקת סמים הינה בלתי חוקית ועלולה לגרום למחזיק הסם להסתבך בפלילים.

כמות הצריכה העצמית בכל סם משתנה לפי אופי הסם וסוג החומרים הפעילים בו. לדוגמא, מבחינת צריכת קנאביס החזקת סם של עד 15 גרם תיחשב לשימוש עצמי. אך בסמים מסוג קוקאין או הרואין, לעומת זאת, מדובר בכמות קטנה ביותר של עד 0.3 גרם.

החזקת סמים בכמויות גדולות יותר מהאמור נחשבות בעיני החוק כהחזקה לצורך סחר בסמים אשר גזר דינה עלול להגיע לכ-20 שנות מאסר. כאמור, מרבית האנשים מחזיקים כמויות גדולות יותר מהקבוע בחוק, אך עדיין מדובר בסמים לצורך שימוש עצמי. אי לכך, במידה ונתפסתם כאשר באמתחתכם סם בכמות הגדולה מהמוגדר בחוק, ישנה חשיבות רבה לסיוע מצד עורך דין סמים המתמחה בתחום.

התייחסות בתי הדין להחזקת סמים

לאור ריבוי תאונות הדרכים, ההידרדרות לסמים קשים, קשיי הגמילה והעבירות החמורות כתוצאה משימוש בחומרים מסוכנים – גורמי האכיפה ובתי המשפט נוקטים במדיניות קשה במיוחד לצרכי הרתעה. הפרקליטות יכולה לדרוש הרשעה ואף מאסר ממושך, גם אם העבירה לא בהכרח מצדיקה זאת.

עם זאת, בתי המשפט יודעים כי יש להבחין בין המקרים ולבחון כל נאשם בהתאם לנסיבותיו האישיות. לדוגמא, כאשר נאשם נעדר עבר פלילי ונתפס כאשר הוא מעשן ג’וינט ובגן ציבורי, הוא לא יקבל את אותו העונש כמו עבריין סדרתי עם עבר פלילי.

שוב להבין כי עורך דין מנוסה יכול להביא לסיום הפרשה ללא הרשעה ומדובר בשינוי משמעותי וחשוב שכן מדובר במחיקת הרישום הפלילי בתוך 5 שנים. אלון ארז הוא עורך דין פלילי מקצועי המכיר את תחום החזקת הסמים על בוריו ומכיר את הסייגים בחוק. צור קשר וקבע פגישת ייעוץ על מנת לקבל ליווי מקצועי, אחיד ומסודר שישמור על מסלול חייך התקין.

 

החזקת סמים

למי לפנות במידה ונעצרתם על החזקת סמים?

במידה ונעצרתם על החזקת סמים עליכם לפנות מהר ככל הניתן לעורך דין פלילי העוסק בעבירות סמים. הפנייה המהירה תאפשר לכם לקבל סיוע כבר מן הרגע הראשון. עורך הדין ידריך וייעץ לכם כיצד לפעול ומה לומר, ובהמשך ייצג אתכם בערכאות השונות על מנת להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם בהתאם לתנאים. ככל שתקדימו לפנות לעורך דין כך הוא יוכל לעזור יותר ולוודא שכל הזכויות שלכם נשמרות.

ההשלכות של מעצר עקב החזקת סם על חייכם

בין אם עשיתם זאת בתום לב, ובין אם ידעתם בדיוק למה אתם נכנסים והחלטתם לקחת את הסיכון, למעצר עקב החזקת חם יהיו השלכות חמורות על חייכם. רישום פלילי ועונש מאסר עלולים לפגוע בכם קשות במישור האישי וגם במישור התעסוקתי. לכן חשוב מאד שיהיה לצידכם עורך דין פלילי הבקיא בתחום הסמים שיעשה כל שביכולתו על מנת למזער את הנזק ולדאוג שעתידכם לא ייפגע ותוכלו לשוב אל דרך הישר.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במידה ונעצרת עקב החזקת סם?

עורך דין פלילי המנוסה ובקיא בתחום עבירות הסמים יכול לעשות רבות עבור הנאשם בעבירות סמים:

  • בחינת תנאי המעצר והמאסר – גם לנאשמים בעבירת סמים ישנן זכויות וחשוב שהן ישמרו. עורך הדין יבחן את תהליכי המעצר והמאסר ויבדוק האם כל הזכויות שלכם מתממשות. במידה ויתברר כי תנאי המעצר והמאסר שלכם אינם עולים בקנה אחד עם שמירת הזכויות שלכם, עורך הדין יפעל בכל האפשרויות שעומדות בפניו על מנת לתקן זאת.

 

  • בחינת המקרה – עורך הדין יבחן את המקרה שלכם לעומקו, מהי כמות הסם שנתפסה אצלכם, מה הנסיבות שהובילו אתכם להחזיק אותו, האם הופעלו עליכם לחצים מצד גורמים שליליים, האם מצוקה נפשית, כלכלית או אישית הובילה אתכם להחזקת הסם, האם הייתם מודעים לכך שיש ברשותכם סם אסור ועוד. לא אחת קורה שאנשים תמימים מנוצלים לרעה על ידי סוחרי סמים ומנוצלים על ידם באופן מניפולטיבי בניגוד לרצונם.

 

  • ייצוג בערכאות השונות – עורך הדין יבנה את התיק המשפטי שלכם וייצג אתכם בבית המשפט. שם יעשה כל שביכולתו על מנת להביא לזיכוי אם הדבר אפשרי, לצמצם את גזר הדין ולהפחית ככל הניתן מחומרת העבירה. כל זאת על מנת שלא לפגוע בעתידכם ולאפשר לכם לשוב לדרך הישר.

 

  • הדגשת הרקע למעשה – אין זה נדיר שאנשים רבים מגיעים למצב של שימוש בסמים או נסיון לסחור בהם עקב מצוקה. רבים גם אינם מודעים לחומרת המצב, ובמיוחד כאשר הם צעירים מאד יש להתחשב בעובדה שנסיבות מסוימות הובילה אותם לשיקול דעת מוטעה, לסטות מדרך הישר, ולקבל החלטות לא נכונות לגבי חייהם. כל זאת על מנת לנסות ולשקם אותם ולאפשר להם עתיד טוב יותר.

 

  • עירעורים ועררים – במידה והחלטות הערכאות השונות לא הביאו לתוצאות הרצויות ויש מקום לבחון את המקרה שלכם שוב, עורך הדין יכול להגיש עירעורים ועררים שונים על מנת להביא לתוצאות טובות יותר, למצות את הזכויות שלכם ולדאוג כי בסופו של יום תצומצם הפגיעה בכם למינימום האפשרי.

 

מה קורה אם נעצרתם בזמן שאתם בשירות סדיר?

במידה ואתם חיילים, במקום לעמוד למשפט אזרחי תעמדו למשפט צבאי. לצורך כך תזדקקו לעורך דין הבקיא בדיני הצבא. כל חייל וכל קצין המואשמים בפלילים בעת השירות הצבאי שלהם זכאים לפרקליט מטעם הסניגוריה הצבאית בחינם. אולם חשוב לזכור כי סניגורים אלו מגיעים מתוך המערכת ומקבלים את משכורתם ממנה. הם יקבלו את שכרם בין אם החייל יישב בכלא ובין אם יזוכה. לעומת זאת, עורך דין פלילי אשר יש לו אישור לעסוק בדין צבאי הינו בעל ראייה רחבה הרבה יותר, מביא עימו את הניסיון שלו בתחום האזרחי בעבירות סמים, בעל להט ורעב להצליח עבור הלקוח שלו, כיוון שהצלחת הלקוח הינה תמיד שיקוף של הצלחת עורך הדין. מן הסיבות הללו מומלץ לפנות לעורך דין פלילי אזרחי שהינו בעל אישור לעסוק בדין צבאי בשאיפה להגיע לתוצאות הטובות ביותר האפשריות בהתאם לתנאים. עורך הדין יעשה כל שאל ידו על מנת להביא לזיכוי מוחלט אם הדבר אפשרי ולהביא לצימצום והקלה בעונש עד כמה שניתן.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »