זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

צה”ל מאחוריך: החמרת פקודת הסמים המסוכנים

אחד מהנושאים שחלק מהחיילים משקיעים חלק נכבד מהשירות כדי ללמוד אותו, בנוסף למורשת קרב ורוח צה”ל, הוא שיטות משוכללות לצרוך סמים ואלכוהול בלי להגיע לכלא הצבאי.

בשנים האחרונות, גם צה”ל מצדו משקיע יותר ויותר משאבים במאבק ב”נגע הסמים”, וכעת נראה שהוא עלה מדרגה: באוגוסט 2014 עודכנו הפקודות הצבאיות כך שכיום ניתן לעצור ולהעמיד לדין חיילים גם בגין שימוש בחומרים שנחשבים למעשה לחוקיים. באמצעות הגדרות רחבות במיוחד ומעורפלות מעט, הצבא מאפשר לעצמו טווח פעולה גדול בהרבה כנגד השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים, אבל גם חושף חיילים רבים יותר מאי פעם להליכים משמעתיים ואף פליליים בנסיבות שנויות במחלוקת.

מה נשתנה?

עד כה, כל ההליכים שננקטו נגד חיילים על רקע שימוש בסמים היו בגין עבירה על החוק הידוע כפקודת הסמים המסוכנים, התשל”ג-1973. פירוש הדבר הוא שחומרים שאינם מוגדרים בחוק כסמים מסוכנים, לא נחשבו לאסורים, והצבא התקשה מאד להתמודד עם חיילים שהשתמשו בהם.

האתגר המרכזי בתקופה האחרונה הגיע מצד סמי הפיצוציות, כמו “מבסוטון”, “מיסטר נייס גאי” ודומיהם, שלרוב אינם נכללים בפקודת הסמים כיוון שההרכב הכימי שלהם משתנה בקצב גבוה, שהחוק לא מסוגל להדביק. לכן, באופן פרודוקסלי, אותם סמים סינתטיים שכבר הוכחו פעמים רבות כמסוכנים וממכרים בהרבה מהסמים הקלים המוכרים כמו חשיש ומריחואנה, לא נאסרו באופן רשמי לשימוש, פשוט בגלל היעדר כלים משפטיים.

בעוד רשויות המדינה עושות מאמצים ניכרים כדי למצוא פתרון שיוציא את סמי הפיצוציות אל מחוץ לחוק באופן גורף, הצבא מחפש פתרונות משלו. כך נולדה התוספת, שנכנסה לתוקף באוגוסט, לפקודת “33.0220 משטר מחנה – משקאות משכרים”, הלא היא הפקודה האוסרת על מכירה וצריכה של משקאות אלכוהוליים בשטחי הצבא.

במסגרת העדכון, נכללים כעת בפקודה לא רק משקאות אלא מגוון רחב של חומרים, העונים על ההגדרה הגמישה שלהלן: “כל משקה משכר, סם או כל חומר אחר שקיים יסוד סביר להניח שהשימוש בו עשוי לשבש את תפקודו של חייל באופן כזה שפעילותו עלולה להמריץ או לדכא את מערכת העצבים, לגרום להזיות, או לגרום לשינויים בהכרה, בתפיסה, במצב הרוח או בהתנהגות, בין שהחומר אסור לפי פקודת הסמים המסוכנים ובין שאינו אסור, לרבות חומר שעל פי פרסומו ברבים גורם למשתמש לתופעות הדומות לתופעות הנגרמות כתוצאה מהשימוש בסם המסוכן.”

חידוש נוסף שהוכנס לפקודת המשקאות המשכרים הוא שבניגוד למצב הקודם, שבו היה איסור רק על צריכת או מכירת אלכוהול בתחומי הצבא, כעת נאסר על החייל גם להתייצב בבסיס הצבאי כשהוא תחת השפעת אלכוהול, כלומר שיכור, או תחת השפעת כל אחד מהחומרים האסורים האחרים.

אכיפה וענישה

בכל הנוגע לענישה, גם לפני המהלך הנוכחי נהג הצבא להתייחס בחומרה לעבירות של שימוש בחומרים אסורים, ולמצות את הדין עם חיילים שמורשעים בהן. החייל יועמד לרוב לדין משמעתי, וייגזר עליו מאסר בפועל. תקופת המאסר המקסימלית שניתן לגזור משתנה בהתאם לדרגה של קצין השיפוט – מחמישה ימי מחבוש לחייל שנשפט על ידי קצין שיפוט זוטר ועד 45 ימים במקרה של קצין שיפוט בכיר, לרוב כאשר מדובר בחייל שצבר מספר עבירות.

במקרים חמורים יותר, כגון צריכת אלכוהול או סמים בצבא בעת מילוי תפקידים מסוימים או בזמן נהיגה, יואשם החייל בעבירות נוספות, ובמקרים רבים גם יוגש נגדו כתב אישום והוא יועמד לדין פלילי.

להליך הפלילי נלוות משמעויות נוספות שכוללות עונשי מאסר חמורים יותר, וכן סנקציות אחרות כמו הורדה בדרגה, העברה מהתפקיד ואף שחרור מהצבא. בנוסף על כך, ההליך הפלילי גורר אחריו רישום פלילי, שילווה את החייל למשך שנים רבות, לא רק בתפקידו הצבאי אלא גם בחייו האזרחיים.

הפקודה החדשה – ברכה או קללה?

כאמור, הנוסח החדש של פקודת המשקאות המשכרים אינו מותיר מקום לספק שהיא נועדה להיאבק בשימוש הגובר בסמי הפיצוציות. עם זאת, מדובר בניסוח רחב מאד, כך שניתן להחיל אותו על חומרים רבים נוספים, החל מגז מזגנים ודבק מגע ועד לעלי הגת המסורתיים.

למעשה, עולה השאלה האם הניסוח הוא לא רחב מדי, שכן על פניו, גם מוצרים נפוצים כמו משקאות אנרגיה – “רד בול”, XL”” וכן הלאה – מכילים חומרים שעלולים “להמריץ או לדכא את מערכת העצבים”, לא כל שכן “לגרום לשינויים במצב הרוח או בהתנהגות”.

מאחר שהשוק מוצף בחומרים מחומרים שונים, שלעתים קשה להבחין אם הם שייכים לקטגוריית ה”אסור” או ה”מותר”, הפקודה החדשה עלולה להביא לכך שחיילים ימצאו את עצמם עוברים על החוק בהיסח הדעת, ונענשים על כך בחומרה.

בהיבט המשפטי הטהור, עולה השאלה, האם לא ראוי יותר היה, לאסור את השימוש בחומרים המסוכנים, אליהם מכוונת הפקודה החדשה, בחוק שחוקק על ידי הכנסת. זאת, לאור ניסוחה הרחב כאמור לעיל של הפקודה.

מאחר שמדובר בעדכון שנכנס לתוקף זה עתה, עדיין מוקדם מכדי להעריך את ההשלכות שלו. ימים יגידו האם הוא יהיה יעיל בסתימת הפרצות שלשמן נועד, והאם הוא לא ייצור פרצות חדשות בדמות אכיפת-יתר בלתי הוגנת כלפי חיילים.

למידע נוסף צרו קשר עם עורך דין צבאי אלון ארז

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
זיוף גימלים בצה”ל

ישנם חיילים המתחזים לבעלי מצב בריאותי ירוד על מנת לקבל אישורי גימל שלא כדין, חלקם אף אשר מזייפים את מסמכי אישורי הגימל כשלעצמם, התנהגות זו מכונה “זיוף גימלים” קיראו על ההשלכות של זיוף גימלים

קרא עוד »