מעמד הסדר טיעון

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

מה חשוב לדעת על מעמד הסדר הטיעון של סא”ל דן שרוני?

חזרתה של הפרקליטות הצבאית מהסדר הטיעון עם הנאשם בצילום עשרות חיילות ששירתו תחתיו, סא”ל דן שרוני, הציפה שוב מספר שאלות משפטיות. בינן, ניתן למנות את השאלה, האם יש לאפשר לפרקליטות, כגוף המייצג את השלטון, לחזור בה מהסדר טיעון חתום עם נאשם. שאלה אחרת היא, מה המשמעות של החזרה מהסדר לגבי העונש שיש להטיל על נאשם, שכבר הסתמך על ההסדר וכלכל צעדיו. שאלה רחבה הרבה יותר היא, האם בכלל היה הצדק מוסרי לערוך הסכם עם נאשם כזה. שאלות אלו הן חשובות ומעניינות מאוד, אבל אני ארצה דווקא להשתמש בתיק של דן שרוני על מנת לבחון את השאלה הרחבה יותר של קיומם של הסדרי טיעון.

מעמד הסדר הטיעוןמהו הסדר טיעון?

באופן כללי, הסדר טיעון הוא הסדר שעורכת התביעה במדינת ישראל, המיוצגת בדרך כלל על ידי הפרקליטות, עם נאשמים בעבירות פליליות. במצבים הקלאסיים, תנאי הסדר טיעון יכללו מוכנות של התביעה לרכך או לשנות את עובדות וסעיפי האישום, ומנגד הם יכללו הסכמה של הנאשם להודות בעובדות כתב האישום המתוקן נגדו, מתוך ראיה לעתיד, שהסכמה זאת תבוא לטובתו בעת גזירת העונש בידי בית המשפט. באופן גס, זוהי הדוגמא השכיחה ביותר להסדר טיעון בישראל. מעין “מקח ממכר” של התביעה והנאשמים, בו כל צד מוותר מעט על הדרישות והציפיות הראשוניות שלו, אך בידיעה שגם השני ויתר לא מעט עבור קיומו של ההסדר.

כבר עתה בוודאי, ישאלו את עצמם הקוראים מקרה הציבור הרחב, מדוע בכלל התביעה, המייצגת את הציבור ואת האינטרסים שלו, מוכנה בכלל לבוא לקראת נאשמים ולהקל את כתבי האישום בעניינם. שבית המשפט יחליט את להקל או להרשיע רק בחלק מהאישומים או רק לגבי חלק מהעובדות.

מדוע בתי המשפט מקבלים הסדרי טיעון?

אך כפי שבתי המשפט כבר פסקו לאורך שנים רבות, הסדרי טיעון בין התביעה והפרקליטות לבין נאשמים הם הכרח בל יגונה של המערכת המשפטית.

בכל שנה מוגשים אלפי כתבי אישום לבתי המשפט ברחבי הארץ. כוח האדם המצוי בבתי המשפט וכן ברשויות האכיפה לא יכול לעמוד בניהול של כל כתב אישום ואישום. על כן, בכדי שהמערכת לא תתרסק לגמרי, בתי המשפט הם אלו שבהרבה מקרים מעודדים את קיומם של הסדרי הטיעון, על מנת שלא יתבזבז זמן שיפוטי יקר.

כך, גם התביעה והאינטרס הציבורי זוכים למעמד עם הרשעה הנאשם, והוא מצידו, ברוב המקרים, יזכה לעונש קל יותר מזה שהיה נגזר עליו במידה וההליך המשפטי בעניינו היה מתנהל עד סופו.

דווקא ההליך המשפטי של סא”ל שרוני הוא יוצא דופן, שכן בו דווקא היה זה בית הדין הצבאי, אשר “הכריח” את הפרקליטות הצבאית לשקול פעם נוספת את עריכת הסדר הטיעון. ורק בגלל כך, ולאחר הזעקה הציבורית שקמה, הסדר הטיעון עם סא”ל שרוני בוטל.

צריכים סיוע משפטי מעורך דין צבאי? פנו לעו”ד אלון ארז בטלפון:

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו