זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות קניין רוחני

המקורות החוקיים להגדרת עבירות הקרויות עבירות קניין רוחני מצויים בעיקרם בחוק זכויות יוצרים ובפקודת סימני מסחר.

עבירות קניין רוחני – היבטים נרחבים

לישראלי המצוי זה נראה בוודאי תמוה, מדוע תחום הקניין הרוחני, השייך באופן “גנרי” למשפט האזרחי מוצא ביטוי גם במשפט הפלילי. ובכן, המחוקק הישראלי החליט לאור ריבוי המקרים של הפרות זכויות יוצרים והפרת סימני מסחר כי אין די בסנקציות האזרחיות בכדי להרתיע את המפרים, הנהנים מפרות עמלם של אחרים תוך עשיית רווח כספי אדיר ולכן, חוקקו בתוך החוקים הקיימים בתחום הקניין הרוחני סעיפי חוק, שהעובר עליהם יועמד לדין פלילי בנוסף לאפשרות של הנפגע להגיש תביעה אזרחית כנגד המפר.

בשל העובדה כי עבירות הקניין הרוחני אינן מוכרות, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מומלץ הבקיא בטיפול בלקוחות הנאשמים בעבירות קניין רוחני.

עבירות קניין רוחני

תופעת העבירות

בתי המשפט במספר החלטות ציינו כי תופעת העבירות כנגד הקניין הרוחני הגיעו למימדים רחבי היקף, המביאים לפגיעה חמורה בסחר המקומי, כמו גם בסחר הבינלאומי והמחייבים את רשויות אכיפת החוק, כמו-גם את מערכת בתי-המשפט, להקפיד כי תהיה הרתעה יעילה כנגד עבירות אלה.

מימדיה של תופעת הזיופים בישראל אינם מאפשרים עוד להתייחס אליה כאל תופעה חדשה ושולית, או להמעיט בחומרתה. תופעת הזיופים היא תופעה הפוגעת בצורה קשה ביותר באמנות היצירה המקורית. משהחמיר המחוקק את העונשים הקבועים בחוק, חשוב כי גם בתי המשפט יתאימו את העונשים המוטלים לרף החדש שנקבע ולחומרתן של העבירות.

החומרה בבתי המשפט

בשל החומרה בה בתי המשפט רואים את עבירות הקניין הרוחני, מומלץ לשכור את שירותיו של עו”ד דין פלילי המתמחה בקניין רוחני ולא לנסות להגיע להסדר טיעון ללא ייצוג.

בתי משפט הוסיפו כי הצגתן של העבירות כנגד הקניין הרוחני כעבירות כלכליות בעיקרן, שאינן מעורבות באלימות ושאינן פוגעות באוכלוסיות קשות הינה הצגה המעוותת את המציאות.

מדובר לדעת בתי המשפט, בתופעה מכוערת הפוגעת בצורה קשה ביותר בכל תחומי היצירה. אמנים בישראל חוששים היום להוציא לאור את יצירותיהם מתוך ידיעה כי אלה תופצנה במהירות באלפי עותקים מזויפים דבר המעקר את יכולתו של האמן להתפרנס מפרי יצירתו.

תעשיית הזיופים

גורמים זרים ועבריניים, הם הזוכים ליהנות מעמל יצירתם של אחרים. כל אלה העוסקים בתעשיית הזיופים, ובייחוד אלה העוסקים בייצור העותקים המפרים, רומסים ברגל גסה, בזלזול ובאלימות, את היצירה בישראל. היקפה של התעשייה אף פוגע ביחסי החוץ של המדינה עם מדינות אחרות. אין להקל ראש בפגיעה בתחומי הקניין הרוחני ואין להותיר את גינויה בגדר מס שפתיים בלבד.

יש להוקיע את העבירות ולנסות ולמגרן באמצעות הטלת עונשים כבדים, הן עונשי מאסר בפועל והן קנסות כבדים.

מהו קניין רוחני?

בואו נתחיל מהשאלה – מה אומר קניין רוחני? קניין רוחני מתייחס ליצירות אמנות, המצאות, יצירות ספרותיות, סמלים, שמות ודימויים המשמשים במסחר. קניין רוחני יכול להיות מוגן על ידי צורות שונות של מנגנונים משפטיים, לרבות פטנטים, זכויות יוצרים, סימנים מסחריים וסודות מסחריים. לכל סוג של קניין רוחני יש את המסגרת המשפטית שלו, ההגנות והדרישות לרישומם.

זיהוי עבירות קניין רוחני

עבירות קניין רוחני יכולות ללבוש צורות שונות, כמו זיוף מסמכים, שימוש באופן פיראטי והפרת זכויות יוצרים. זיוף מתייחס לייצור של מוצר מזויף או חיקוי, כגון מוצרי מעצבים מזויפים. פיראטיות מתייחסת לשכפול, הפצה או מכירה בלתי מורשית של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים, כגון סרטים, מוזיקה וספרים. הפרה מתייחסת לשימוש בלתי מורשה או שכפול של חומרים מוגנים בפטנט, סימן מסחרי או זכויות יוצרים, כגון תוכנה או סמלי לוגו.

הוכחת עבירות קניין רוחני

איך מוכיחים עבירת גניבת קניין? כדי להוכיח עבירת קניין רוחני, יש צורך לקבוע כי הנאשם ביצע את העבירה ביודעין. יש לספק ראיות לעבירה, כגון מוצרים מזויפים או מדיה פיראטית. בנוסף,  יש להוכיח כי הנאשם גרם לנזק כספי לבעל הקניין, וכי הנזק מקושר לפעולת הגניבה.

כיצד לבחור את עורך הדין המתאים לסנגור פלילי

בחירת עורך דין פלילי נכון המתמחה בקניין רוחני היא חיונית להשגת תוצאה חיובית. חיוני לבחור בעבירות קניין רוחני עורך דין בעל ניסיון, אשר הגן בהצלחה על לקוחות מפני האשמות דומות. בנוסף, ישנה חשיבות מכרעת בבחירת עורך דין קשוב, תקשורתי וקשוב לצרכי לקוחותיו, כדי שייצג אותך בשלבים קריטיים כמו המשפט הפלילי בצורה הטובה ביותר.

במידה אתם רוצים להגן על הקניין הרוחני שלכם, אתם מוזמנים התייעץ עם עורך דין פלילי במרכז המתמחה בקניין רוחני, כמו אלון ארז.

שאלות נפוצות

מהן עבירות של מרמה והונאה?

עבירות מרמה והונאה הן עבירות פליליות הכרוכות בשימוש בפרקטיקות לא ישרות או מטעות כדי להשיג יתרון או רווח כספי בלתי הוגן. עבירות אלו כוללות  זיוף, מעילה והונאה. בהקשר של זכויות קניין רוחני, זה יכול לכלול:

  • גניבת סימן מסחרי.
  • הפרת זכויות יוצרים.
  • שימוש בפטנט ללא הרשאה.
  • גניבת סוד מסחרי.

מדוע חשוב כל כך להסתייע בעורך דין פלילי מומחה?

עורך דין פלילי מומחה המתמחה בעבירות קניין רוחני יכול לסייע להבטיח שהזכויות שלך כיוצר או כבעל קניין, מוגנות. הוא יכול לעזור לך לזהות ולתעד את הקניין הרוחני שלך, ולייעץ לך לגבי הצעדים שאתה יכול לנקוט כדי למנוע הפרת זכויות  או גניבה.

כיצד לבחור את עורך הדין הפלילי הנכון?

 ישנם כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת עורך דין פלילי. כדאי לחפש עורך דין שמתמחה בקניין רוחני ומכיר את החוקים והנהלים המתחדשים בתחום. חשוב לוודא שהעורך דין פעיל בתחום וכבר התמודד בעבר עם עבירות קניין רוחני.

בנוסף, כדאי למצוא עורך דין שמתחשב בצרכים והעדפות שלך ושמסוגל לתת לך תחושת שליטה ובטחון במהלך התהליך המשפטי. עורך דין שמסוגל להתאים את הגישה והדרך שלו לצרכים שלך.

עורך דין פלילי אלון ארז, הבקיא בחוק ובפסיקה הנוגעים לעבירות קניין רוחני, מייצג במקצועיות הגבוהה ביותר ובמסירות, לקוחות החשודים או נאשמים בעבירות קניין רוחני.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: