עבירות צווארון לבן וכחול

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

ההבדל בין עבירות צווארון לבן לכחול

לאחרונה, אנו שומעים באמצעי התקשורת לא מעט על עבירות צווארון לבן, הקשורות לבעלי תפקידים בכירים במיוחד בשירות הציבורי, לרבות שרים, ראשי ממשלה והעובדים בצמוד להם. מהן עבירות מסוג כזה ומה ההבדל בינן לבין עבירות צווארון כחול? הנה התשובה:

עבירות צווארון כחול

עבירות צווארון כחול נקראות כך, משום שבעבר נקשרו לעבירות שביצעו אנשים שהשתייכו למעמד הפועלים. אלה, העובדים בעבודת כפיים לרוב ושכרם נמוך (עובדים במפעלי ייצור שונים, בבנייה, בכרייה, בתחזוקה וכדומה).

עבודות אלו דורשות בדרך כלל הכשרה וגם מיומנות רלוונטית והסיבה מדוע הן נקראות כך (מדוע הצבע הכחול מוזכר בשמן) קשורה לקוד הלבוש, שאפיין את בני המעמד הזה במאה ה-19. העובדים במפעלים ובכרייה באותה תקופה נהגו ללבוש בגדי עבודה בצבע כחול, צבע שמאפיין אותם, אגב, עד היום (קשה שלא לשים לב לסרבלים הכחולים שנוהגים ללבוש בעלי מקצועות אלה).

כאשר מדברים על עבירות צווארון כחול, על פי הקרימינולוגיה, מתכוונים לסוגים שונים של פשעים שאותם מבצעים בני המעמד הנמוך, הפועלים לרוב. הפשעים האלה, הנכנסים לקטגוריה זו, הם פשעים קלאסיים, שקל מאד לאתר אותם באמצעות הליכים של אכיפת החוק, כאשר לא אחת מעורבת בכך אלימות. אלה יכולים להיות פשעי ונדליזם, פשעי שוד, גניבה ועוד.

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הן עבירות של בני המעמד הבינוני והגבוה, בניגוד לעבירות צווארון כחול. תחת עבירות אלו, המכונות כך באופן לא פורמאלי, נכנסים בני מעמד הביניים והמעמד הגבוה כאמור, בעלי מקצועות חופשיים והשכלה אקדמית.

מקצועות צווארון לבן קשורים במקצועות הניהול למיניהם, מקצועות השיווק, הרפואה, עריכת הדין, האדמיניסטרציה וכדומה. שלא כמו אנשי הצווארון הכחול, אנשי הצווארון הלבן אינם נדרשים בעבודת כפיים.

הכינוי “צווארון לבן” הגיע מקוד הלבוש, שאפיין את בעלי התפקידים האלה בשנות ה-30 של המאה העשרים. בעלי תפקידים משרדיים שונים נהגו להגיע למקום עבודתם כשהם לבושים בחולצות לבנות עם צווארון לבן.

עבירות צווארון לבן קשורות בדרך כלל למקום עבודתם של העוברים על החוק. שלא כמו הפשעים הקלאסיים, המאפיינים את בני הצווארון הכחול, פשעיהם של אנשי הצווארון הלבן אינם כוללים אלימות. בדרך כלל מדובר בעבירות כמו שוחד, מרמה, מעילה, הפרת אמונים וגם סחר במידע פנים.

הטיפול בכל אחד מסוגי העבירות

כאשר נמצאים חשודים בעבירות צווארון לבן או כחול הדבר עובר לטיפולה של המשטרה וכולל גם חקירה. הטיפול בעבירות צווארון לבן, שלא כמו עבירות צווארון כחול, עשוי להיות מאתגר במיוחד. במקרים רבים קשה מאד לאסוף ראיות (לפחות בשלבים הראשונים של התהליך) ובמצבים מסוימים מעורבים בכך לא מעט גורמים.

היותם מעורבים מאד במסגרות שבהן הם פועלים, הופכת את עברייני הצווארון הלבן לעבריינים שקשה לאתרם ואף להוכיח את אשמתם. מסיבה זו נדרש לרוב שיתוף פעולה של גורמים נוספים, שיכולים להעיד על העבירה והמבצע אותה, עד לכדי הפיכתם לעדי מדינה. זאת, שלא כמו עבריינים צווארון כחול שקל לאתר אותם ובעיקר בזכות סוג העבירה שביצעו שברורה מאד ובעלת מאפיינים מסוימים.

בין אם זו עבירת צווארון לבן ובין אם עבירת צווארון כחול, כאשר נמצאים חשודים בביצוע עבירה כלשהי, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי מומלץ על מנת להתמודד הן עם החקירה והן על ההתנהלות מול בית המשפט בצורה הטובה ביותר. עורך הדין דואג לשמור על מלוא זכויותיו של החשוד ופועל למען קידום התיק מול כל הגורמים הרלוונטיים.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »