זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

בנים אכלו בוסר ושיני אבות תקהינה: מהי אחריות ההורים לעבירות שביצעו ילדיהם?

ילדים לא צריכים לשלם על חטאי ההורים, אבל ההורים עלולים לשלם על חטאי הילדים; ואם חטאי הילדים גורמים לנזק של ממש – ההורים עלולים לשלם והרבה. בימים שבהם מהדורות החדשות מוצפות בסיפורים על ילדים ובני נוער שמסתבכים בקטטות, עבירות מין, עבריינות רשת, ונדליזם ועוד, חשוב לדעת שלמעשים כאלה יש השלכות לא רק על עתיד הילדים, אלא גם על ההווה של הוריהם.

 

האם קטינים נושאים באחריות פלילית לעבירות שביצעו?

גיל האחריות הפלילית בישראל, כפי שנקבע בחוק העונשין, הוא 12 שנים, משמע – קטינים מתחת לגיל 12 שביצעו עבירה פלילית לא יוכלו לעמוד לדין בשל כך, אלא יטופלו על ידי רשויות הרווחה.

קטינים בין הגילאים 12-18 יוכלו לעמוד לדין, תחת מגבלות שונות, בהתאם לגילם: תקופת התיישנות מקוצרת, תקופות מעצר ומאסר מוגבלות, פיקוח וליווי של גורמי הרווחה וכיו”ב.

כמו כן, קטינים שטרם הגיעו לגיל 18 נשפטים בבית משפט לנוער, על ידי שופטים שעברו הכשרה מיוחדת בנושא, וגם העונשים שנגזרים עליהם הם לרוב מופחתים ומלווים בצעדים שיקומיים וטיפוליים, שמטרתם לסייע להם לחזור למסלול תקין ולהפוך לאזרחים נורמטיביים.

ומה לגבי אחריות נזיקית?

במקביל למסלול הפלילי, שכאמור כלל אינו רלוונטי ככל שמבצע העבירה הוא קטין מתחת לגיל 12, קיים המסלול האזרחי-נזיקי.

ילדים או בני נוער שביצעו עבירה שגרמה נזק לאדם או לרכוש עלולים לחשוף את הוריהם לתביעה נזיקית מצד הנפגעים, שבסופה, אם יימצאו אחראים, יחויבו לשלם סכומים לא מבוטלים בפיצויים.

תביעה כזו יכולה לבוא על רקע מגוון גדול של תקריות ונזקים, בין אם נגרמו בזדון או בשוגג: החל מתאונת אופניים, דרך נפילה של ילדה בבית של חברתה, ועד השחתת רכוש בית הספר או מעורבות בקטטה אלימה.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב-1962, המפרט את חובותיהם של הורים כלפי ילדיהם, אינו עוסק באופן ישיר בנושא האחריות המשפטית של ההורים במקרה שילדיהם עוברים על החוק, ומסתפק בקביעה כללית בדבר הצורך לחנך ולפקח על התנהגות הילדים “ברמה סבירה”.

מכאן שלבית המשפט יש מרחב תמרון גדול בבואו לקבוע האם ובאיזו מידה ההורים נושאים באחריות להתנהגות ילדיהם הקטינים בכל מקרה ומקרה.

הפסיקה בתביעות נזיקין משתנה, אם כן, בהתאם לנסיבות. בית המשפט יבחן האם ההורים הקפידו במידה סבירה לדעת מה ילדיהם עושים גם בשעה שאינם נמצאים במחיצתם, והאם הזהירו אותם לגבי התנהגות אסורה.

בית המשפט יבדוק גם האם ההורים התאימו את רמת הפיקוח וההשגחה על הילדים למצב הנתון – ככל שהמצב טומן בחובו יותר סיכונים, כך נדרש פיקוח צמוד יותר.

כמו כן, יש להבחין בין אחריות שבמעשה, הנובעת ממצב שבו ההורה עודד או יזם את הפעילות העבריינית, לבין אחריות שבמחדל, במקרה שההורה לא מנע מהילד לבצע את העבירה.

כל אחד מהמשתנים הללו, וכן גורמים נוספים, עשויים להשפיע על החלטת בית המשפט האם לחייב את הורי הילד בפיצויים, ובאיזה סכום.

 

הכוכב העולה: תביעות לשון הרע

תחום חדש יחסית שבו עלולים ילדים והורים למצוא את עצמם נקלעים לתסבוכת משפטית בימים אלה הוא, איך לא, העולם הווירטואלי.

רבות כבר נכתב על הסכנות הרבות והנזקים החברתיים של תופעות כמו בריונות רשת, הצקות בפייסבוק, שיתוף תמונות וסרטונים מבזים, וכן הלאה.

עם זאת, עדיין נראה שמרבית ההורים לא לוקחים בחשבון שלפגיעה שילדיהם עלולים לגרום לאחרים על ידי שימוש הרסני בנפלאות האינטרנט, יכולות להיות גם השלכות משפטיות.

שיתוף מידע שקרי או פוגעני ברשתות החברתיות – אפילו אם לא נעשה בצורה המונית אלא רק עם אדם אחד או שניים – נחשב לפרסום לשון הרע לכל דבר, המהווה עוולה אזרחית שדינה תשלום פיצויים של עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק; אם ניתן להוכיח שנגרם נזק, הסכום עלול לגדול בצורה משמעותית.

ואם לא די בכך – פרסום לשון הרע ייחשב בתנאים מסוימים גם לעבירה פלילית, שדינה עד שנת מאסר.

לסיכום, למרות שלא מדובר עדיין בתופעה נפוצה, בהחלט ניתן לחייב הורים באחריות על עבירות ונזקים שגרמו ילדיהם הקטינים, בין אם עברו את גיל האחריות הפלילית ובין אם לא.

אמנם החוק אינו מפורש בנושא זה, כך שההורים לא נחשבים אוטומטית לאחראים על מעשי ילדיהם; אך עם השימוש הגובר של ילדים ונוער באמצעי הטכנולוגיה מחד, ומגמת העלייה בתחום התביעות האזרחיות ותביעות לשון הרע מאידך, יתכן שנראה בשנים הקרובות יותר ויותר מקרים כאלה.

 

כיצד עורך דין יכול לעזור לכם?

עורך דין לנושאים אלו יכול לבחון את המקרה, ולייצג אתכם ההורים ואת ילדיכם בבית המשפט, להסביר את השתלשלות המקרה, את הגורמים לו, את הרקע למעשה, ויעשה ככל יכולתו על מנת שלא להותיר את הילד עם כתם לכל החיים ולסיים את הדיון המשפטי עם מינימום ענישה, בשאיפה להגיע לביטול התביעה.

 

כיצד תוכלו להגביר את ההשגחה על ילדיכם?

אנחנו לא מנסים, חלילה, לקבוע לכם ההורים כיצד לגדל את הילדים. אך גם אם אתם עושים עבודה מדהימה בגידול ילדיכם, עדיין מקרים מסוימים עלולים להתרחש בשל טעות בשיקול הדעת של הילדים. חשוב לזכור שנערים ונערות צעירים ומתבגרים עושים את צעדיהם הראשונים כאנשים עצמאיים קטנים, וטעויות ושגיאות בשיקול הדעת שלהם הינם בהחלט מובנים. כולנו היינו במקום הזה שבו החלטות שביצענו, דברים שאמרנו ומעשים שעשינו בהחלט נראים לנו שגויים ממרום גילנו כיום, אך באותם הימים זה היה רק טבעי שנחשוב שאלו הבחירות הנכונות ביותר. לכן הכנו עבורכם מדריך קצר כיצד להגביר את ההשגחה על הילדים כדי לוודא שהם לא מסבכים את עצמם ( ואתכם) בצרות:

  1. אלימות – ילדים רבים סובלים מהצקות חוזרות ונשנות בבית הספר, ולעיתים הצקות אלו גולשות לאלימות. נער או נערה צעירים הפועלים באלימות יכולים לגרום נזק רב ולפצוע את היריב שלהם או לגרום לנפילתו, ולהיות חשופים לתביעה. שוחחו עם הילדים ובררו האם הם סובלים מהצקות בבית הספר ונסו לטפל בכך באמצעות כל הכלים שעומדים לרשותכם, בתוך ומחוץ לבית הספר.
  2. פגיעה ברכוש – פגיעה ברכושו של אדם מכל סיבה שהיא יכולה לגרור אחריה תביעת נזיקין. לכן שוחחו עם ילדיכם והסבירו להם עד כמה חשוב לא לפעול באימפולסיביות וללא מחשבה, להפעיל שיקול דעת ולנהוג תמיד בזהירות המרבית על מנת שלא להגיע למצב של גרימת נזק לרכושו של אדם אחר.
  3. דעו היכן הילדים שלכם – גם בעידן של היום שבו ילדים דורשים מרחב מחיה גדול ולא משתפים את ההורים בכל מפגש חברתי ובכל ‘יציאה’ בערב, ישנו מגוון רחב מאד של גאדג’טים וטכנולוגיה מתקדמת שתאפשר לכם לדעת היכן הילד נמצא גם אם הוא לא ממש משתף איתכם פעולה. ואם נראה לכם שהילד נמצא במקום שהוא לא אמור להיות בו, אל תחששו להפעיל סמכות הורית.
  4. שוחחו איתם על הסכנות הטמונות ברשתות החברתיות – הרשתות החברתיות השונות הם המקום שבו כל בני הנוער והילדים נמצאים בו, חשוב לשוחח איתם על מה מותר ומה אסור לעשות ברשת, ולהבהיר כי אי ציות לכך יגרור השהיית החשבונות שלהם ( כהורים, יש לכם שליטה מלאה על התכנים שהילדים שלכם רואים, אל תוותרו על הזכות הזו ).

 

עורך דין אלון ארז הנו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי, צרו קשר וקבעו פגישה על מנת שתוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »