משחק הפוקר – האמנם הפך למשחק חוקי?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

האם משחק הפוקר הפך להיות חוקי בישראל?

במהלך השבוע האחרון מתרוצצת שמועה ברחבי הארץ אשר תופסת תאוצה הולכת וגוברת, לפיה בית המשפט העליון קבע כי משחק הפוקר (“טקסס הולדם”) הינו חוקי מעתה והלאה.

כמי שמכיר מלפני ומלפנים את השאלות המשפטיות האופפות את נושא ההימורים בכלל ואת משחק הפוקר בפרט, השמועה הטרידה את מנוחתי ועל כן הרגשתי חובה לקרוא את ההחלטה המדוברת אשר יצאה תחת ידו של בית המשפט העליון במסגרת ע”א 476/17 אמית נ’ פקיד שומה ת”א 4.

לאחר קריאה חוזרת ונשנית של ההחלטה הנ”ל, להלן אביא את פרשנותי לשאלות האם באמת משחק הפוקר “טקסס הולדם” הפך לחוקי, והאם מעתה והלאה מי שירוויח כתוצאה מהשתתפות ממשחקי פוקר יהיה חסין מפני העמדה לדין פלילי כפי המצב עד עתה.

כבר עתה אני נאלץ כמו בפעמים רבות אחרות בעברי להיות על תקן “משבית שמחות” אשר נאלץ לצנן את האווירה למרבה האכזבה של שחקני ושחקניות הפוקר.

עיקרי ההחלטה של בית המשפט העליון

במקרה שעמד על המדוכה בענייננו, נדון עניינו של מי אשר הוכח בצורה ברורה וחד משמעית כי הינו שחקו פוקר מקצועי בינלאומי. כלומר, מי שמשתתף לאורך שנים רבות במשחקי פוקר ברחבי העולם כבמשלח יד בתור תעסוקה יחידה בילתה אין. קרי, כבר עתה ניתן להבחין בהבדל משמעותי ראשון בין מי אשר נדון עניינו בהחלטת בית המשפט העליון לבין הרוב המשמעותי והמוצק של שחקני הפוקר, אשר עובדים במשלח יד שאין בינה לבין הפוקר ולא כלום.

בנוסף, לא נושא החוקיות הפלילית הוא שעמד למבחן בהחלטת בית המשפט העליון כי אם בחינת גובה המס אותו יצטרך לשלם שחקן הפוקר אשר הרוויח בשנים הרלבנטיות לפסק הדין מאות אלפי דולרים במשחקי פוקר בחוץ לארץ. ואכן, בית המשפט העליון שב וציין בהחלטה מושכלות ראשונים בתחום הפרשנות המשפטית כי אין זיקה ישירה בין העובדה שמבחינת דיני המס ניתן למסות שחקן פוקר מקצועי בגין רווחים שגרף מהמשחק לבין שאלת החוקיות הפלילית. קרי, וזה העיקר, בית המשפט העליון מכריע בלשון ברורה כי גביית המס משחקן הפוקר איננה הופכת את המשחק עצמו לחוקי בהיבט הפלילי. במאמר מוסגר אני מבקש להזכיר כי בהרבה מאוד מקרים בתי המשפט הכריעו שניתן לגבות מס גם בגין מעשים בלתי חוקיים כמו למשל במקרים של אנשים שהואשמו בהחזקת מקום לשם זנות מבלי להכשיר את המעשה הפלילי עצמו.

האם משחק הפוקר הוא חוקי

משחק הפוקר וחוקיותו נכון לעתה

אם אני נאלץ לסכם את הקביעות העולות מהחלטת בית המשפט העליון, הרי שגם עתה משחק הפוקר על שלל צורותיו עודנו בלתי חוקי. גם עתה, אם יבוא אליי לקוח ויטען בפניי, במידה מסויימת של צדק אני חייב לציין, “שבית המשפט העליון קבע שיש הבדל בין רווח שנבע ממשחק פוקר בודד לביו רווח שנבע מרצף משמעותי של משחקים, כך שהאופציה השנייה הינה חוקית” אני עדיין נאלץ להשיב לאותו לקוח כי גם עתה, עשיית רווח מהמשחק בכל אופציה הינה אסורה. שלא לדבר כלל כי נושא ניהול משחקי הפוקר כלל לא עמד על הפרק בהחלטת בית המשפט העליון ועל כן לגבי ניהול המשחקים אין אפילו של צל של דילמה כי הוא עודנו אסור בעליל.

לסיכום, גם עתה, לדאבון ליבם של רבים ורבות, עשיית רווח מפוקר טרם קיבלה הכשר חוקי מטעם בית המשפט העליון. משכך, מי שיבחר לקחת את הסיכון תוך שימוש בהחלטה האחרונה של בית המשפט העליון כאמתלה חוקית למעשיו, נוטל על עצמו סיכון רב אשר עלול להעמידו, גם עתה, לכתב אישום פלילי על כל המשתמע מכך.

מדוע משחק הפוקר נחשב לבלתי חוקי בישראל?

חשוב לציין כי אם הזמנתם כמה חברים למשחק פוקר נחמד בסלון ביתכם המשטרה לא תזנק עליכם לעצור אתכם. מדובר אך ורק על משחקי פוקר אשר מטרתם היא אחת – להמר על תוצאות המשחק ולגרוף ( או לאבד ) סכומי עתק עקב כך, בדיוק כמו הימורים על מרוצי סוסים או על תוצאות משחקי ספורט . משחק הפוקר הינו משחק המבוסס על יכולתו של השחקן להערים על חבריו למשחק, לצבור את הקלפים הנכונים כדי ליצור רצפים חשובים ולנצח את כל יריביו לשולחן. כל משתתף מחליט כמה הוא ‘שם’ על כך שינצח את חבריו, אך למשחק הזה יש תמיד רק מנצח אחד, והוא יגרוף את כל הקופה. מאחר והמשחק מבוסס על מזל, הוא נחשב לאסור במדינת ישראל, וכל מי שמארגן הימורי פוקר בין אם הם פיזיים, כלומר, מפגש של מהמרים במקום מסוים, או דיגיטליים, כלומר הימור על משחק דיגיטלי באמצעות רשת האינטרנט, הינו בלתי חוקי ואסור. בנוסף, מי שמנסה להרוויח אחוזים מן המנצח כתשלום על ארגון המקום והמפגש הינו עובר עבירה גם כן. שחקני ושחקניות הפוקר ידועים בכך שהם נעזרים בכישורי המשחק הדרמטי שלהם כדי להערים על חבריהם לשולחן, כמו לדוגמא להתעצב דווקא כשהם מנצחים או לפלוט אנחת אכזבה דווקא שבידיהם קלף טוב במיוחד, כל זאת כדי לגרום לחבריהם להתרשל, לא לנהוג בזהירות הנדרשת, ולהאמין שהנצחון שלהם מובטח. מכאן לקוח הביטוי “פני פוקר” המתאר אדם אשר אינו חושף את רגשותיו או את כוונותיו. חשוב לציין כי אנשים אשר יש לכם יכולת נדירה לחשב במהירות סבירויות וסיכויים ואפילו לנסות לנחש באמצעים מתמטיים אילו קלפים מוחזקים בידי השחקנים האחרים נחשבים לבלתי הוגנים, ובמרכזי קזינו רבים ברחבי העולם נאסרת עליהם הכניסה.

כיצד עורך דין פלילי יכול לעזור לכם במידה ונעצרתם עקב משחק פוקר?

במידה ונעצרתם לאחר משחק פוקר חשוב מאד לפנות לעורך דין פלילי מהר ככל הניתן. עורך הדין ייעץ וידריך אתכם מה לומר וכיצד לנהוג, ייצג אתכם בערכאות השונות ויעשה כל שאל ידו כדי להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם. כמו כן יש לבחון האם המעצר ותנאי ההחזקה שלכם הינם על פי חוק והאם זכויותיכם נשמרות. חשוב לזכור כי אין זה חריג שאדם נאשם בפלילים עקב משחק פוקר אך בסופו של דבר מתברר כי לא ידע כי הוא מבצע עבירה פלילית, או שהיה תחת השפעת אדם אחר ואולץ לעשות כך. במקרים רבים מתברר כי מצוקה כלכלית או מצוקה אחרת הובילה את הנאשם לנסות את מזלו במשחקי הפוקר ויש לתת לכך משקל. לא פחות חשוב הוא הנזק שעלול להגרם לכם באופן אישי, לתדמית שלכם ולעתיד המקצועי והאישי שלכם לו תואשמו בפלילים על כל המשתמע מכך. במידה והתנאים מתאימים ייתכן ואפשר יהיה להראות כי הנזק שייגרם לכם נפשית ואישית כתוצאה מהרשעה פלילית  יהיה גדול מטובת הכלל, ולכן יילקח הדבר בחשבון.

למי כדאי לפנות במקרה ונעצרתם עקב משחק פוקר?

עו”ד אלון ארז הינו עורך דין פלילי מוביל ובעל ניסיון רב אשר מכיר את תחום משחקי הפוקר על בוריו. במידה ונעצרתם לאחר משחק פוקר, פנו מהר ככל הניתן על מנת שיהיה אפשר להתחיל להגן עליכם כבר מן השלבים המוקדמים ביותר של התהליך ולהביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם.

למידע נוסף והתייעצות 24/7 פנו לעו”ד פלילי אלון ארז

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »