עבירות צווארון לבן וכחול

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

ההבדל בין עבירות צווארון לבן לכחול

לאחרונה אנו שומעים באמצעי התקשורת לא מעט על עבירות צווארון לבן הקשורות לבעלי תפקידים בכירים במיוחד בשירות הציבורי לרבות שרים, ראשי ממשלה והעובדים בצמוד להם. אך מהן עבירות מסוג זה ומה ההבדל בינן לבין עבירות צווארון כחול? הנה התשובה:

עבירות צווארון כחול

עבירות צווארון כחול נקראות כך משום שבעבר נקשרו לעבירות שביצעו אנשים שהשתייכו למעמד הפועלים. אלו היו העובדים שהתפרנסו מעבודת כפיים ולרוב שכרם היה נמוך (כמו לדוגמא עובדים במפעלי ייצור שונים, בבנייה, בכרייה, בתחזוקה וכדומה). הצבע הכחול איפיין את בני מעמד הפועלים במאה ה – 19 ולכן עד היום אנו מכנים אותם ‘עובדי צווארון כחול’. כאשר מדברים על עבירות צווארון כחול מתכוונים בדרך כלל לעבירות של גניבה ושוד, אלימות וונדליזם, ועוד.

עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הינן עבירות שניתן למצוא בקרב בעלי מקצועות חופשיים והשכלה אקדמית אשר נהנים בדרך כלל ממשרות בכירות וממוניטין רב. בעבירות אלו בדרך כלל לא מעורבת אלימות או מהומה כלשהי אלא הן מתאפיינות בפשיעה כלכלית – עסקית כגון הפרת חוקי מס, שוחד, מרמה, מעילה, הפרת אמונים או סחר במידע פנימי ועוד אשר אינם פוגעים בגופו של אדם אך כן יכולים להנחית עליו מכה כלכלית קשה כמו למשל ריקון קופת בית העסק או הריסת המוניטין שלו. הכינוי “צווארון לבן” הגיע מקוד הלבוש שאפיין את בעלי התפקידים האלה בשנות ה-30 של המאה העשרים. בעלי תפקידים משרדיים שונים נהגו להגיע למקום עבודתם כשהם לבושים בחולצות לבנות עם צווארון לבן כדי לסמל את מעמדם הגבוה.

הטיפול בכל אחד מסוגי העבירות

הן החשודים בעבירות צווארון לבן והן החשודים בעבירות צווארון כחול יועברו לטיפולה של המשטרה שתחקור את העניין. הטיפול בעבירות צווארון לבן, שלא כמו עבירות צווארון כחול, עשוי להיות מאתגר במיוחד. במקרים רבים קשה מאד לאסוף ראיות (לפחות בשלבים הראשונים של התהליך) ובמצבים מסוימים מעורבים בכך לא מעט גורמים. ובשל היותם של הנאשמים מעורבים מאד במסגרות שבהן הם פועלים, הופכת את עברייני הצווארון הלבן לעבריינים שקשה לאתרם ואף להוכיח את אשמתם. מסיבה זו נדרש לרוב שיתוף פעולה של גורמים נוספים שיכולים להעיד על העבירה ועל המבצע אותה עד כדי הפיכתם לעדי מדינה. זאת, שלא כמו עבריינים של צווארון כחול שקל לאתר אותם בעיקר בזכות עדויות פורנזיות שהתפזרו בזירת הפשע כגון טביעות אצבעות, דגימות די. אן. אי  שנאספו ועוד.

מי יכול לעזור בכל אחד מן המקרים?

עורך דין פלילי מנוסה ומיומן יכול לסייע גם לנאשם בעבירות צווארון כחול כגון עבירות אלימות, גניבה או שוד, וגם לנאשמים בעבירות צווארון לבן כגון מעילה בקופת החברה או מסירת מידע קריטי לחברה מתחרה תמורת בצע כסף. עבור עורך הדין אין זה משנה אם הלקוח שלו התפרץ באישון לילה לביתו של אדם זר ושדד ממנו  את כספו, או שעשה זאת לאורך שלושים שנה בדרכים נבונות ומתוחכמות. גם בעיני החוק, אדם אשר נאשם בעבירות צווארון לבן לא יקבל יחס מועדף מצד השופט או אנשי המשטרה, ההבדל הקטן היחיד בינו לבין נאשם בעבירת שוד אלים לדוגמא, הוא שישנם בתי כלא המיועדים לצווארון לבן, אך הם לא נועדו לאפשר להם תנאים יותר נוחים או יותר נעימים, אלא רק להפריד בינם לבין אסירים אשר ביצעו מעשי פשעי אלימות קשה כדי שלא ייפגעו.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרים של עבירות צווארון כחול?

במקרים של אלימות, סמים, פשיעה מינית, גניבה ושוד אשר נחשבים לעבירות של צווארון כחול, עורך הדין יטפל באופן המקובל ביותר בתחום. תפקידו של עורך הדין הוא להגן על הלקוח שלו מפני הדין, להציג בפני השופט את הרקע למעשים והתנאים והנסיבות שהובילו את הנאשם לבצע את הפשעים שעשה, את החרטה שהוא מביע עליהם, את רצונו לחזור למוטב ולהשתקם, את רמת ההשפעה של גזר הדין על חייו של הנאשם אשר עלולים להביא לנזק משמעותי לעתידו ולחייו, ולשאוף להביא לזיכוי מוחלט ומחיקת האישום הפלילי עבור הלקוח שלו אם התנאים מאפשרים זאת, או להיאבק עבור הקלה משמעותית בעונשו ועבור התוצאות הטובות ביותר עבורו.

מה חשוב לדעת אם הנכם מואשמים בעבירה של צווארון כחול?

הדבר החשוב ביותר לדעת הינו לפנות לעורך דין פלילי מהר ככל הניתן. ככל שתקדימו ותפנו לעורך דין בשלב מוקדם של המעצר, החקירה או אפילו רק החשד כי אתם עומדים להעצר, כך ייטב. בשלבים המוקדמים עורך הדין יכול לייעץ ולהדריך אתכם כיצד לפעול ומה לומר על מנת להקל ולשפר את התהליכים המשפטיים לאחר מכן ללא תקלות מיותרות. אך גם אם הגעתם למצב שבו אתם זקוקים לעורך דין כאשר אתם כבר בעיצומו של משפט פלילי, עדיין עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא, ולהעזר בניסיונו ובמומחיותו של עורך הדין כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורכם ולהחלץ מן הצרה.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרים של עבירות צווארון לבן?

כאשר עורך דין לוקח לידו מקרה של עבירת צווארון לבן, הוא ידגיש את הנורמטיביות של האדם, את היותו איש משפחה, את התרומה המשמעותית לחברה שתרם כאיש מקצוע, את עברו הפלילי הנקי, את חולשתו הטבעית מול הפיתוי לקחת לעצמו חלק קטן כל כך מן המשאבים שעליהם הופקד, את העובדה שהנזק שנגרם אינו כה נורא וכי ניתן לתקנו בקלות, את החרטה ואת הרצון לחזור לחיים של יושרה. במקרים רבים אכן מדובר באנשים שתרומתם לחברה עולה על ה’פשע’ הקטן שביצעו, לרוב בענייני כספים, וכי מחילה והמתקת העונש יאפשרו לאותו אדם להמשיך ולתרום ולחזור למוטב.

מה חשוב לדעת במקרה והנכם מואשמים בעבירות צווארון לבן?

ככל שתקדימו לפנות לעורך דין פלילי כך ייטב. גם אם אתם חושבים שהמוניטין, התפקיד או הנסיון שלכם כמנהלים יעמדו לרשותכם בעת חקירה במשטרה, אתם טועים. חוקרי המשטרה מיומנים ביותר ב’פיצוח’ עבירות צווארון לבן והם ידעו בדיוק היכן ללחוץ לכם עד שתישברו ותאמרו דברים שעלולים להפליל אתכם. מעורבותו של עורך דין פלילי כבר בשלב מוקדם ביותר, אפילו עוד לפני שזומנתם לתחנת המשטרה לתשאול או נעצרתם, יכולה לסייע לכם רבות. עורך הדין יסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על הזכויות שלכם, על התהליך המשפטי, מה מומלץ לומר ומה לא, ובדרך זו תוכלו להגיע לתוצאות הטובות ביותר עבורכם, בין אם מדובר בזיכוי מוחלט בתנאים המתאימים, ובין אם מדובר בהקלה משמעותית בענישה.

לסיכום

בין אם מדובר בעבירת צווארון לבן ובין אם מדובר בעבירת צווארון כחול, במידה והינכם נאשמים בביצוע עבירה כלשהי חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי על מנת להתמודד הן עם החקירה והן על ההתנהלות מול בית המשפט בצורה הטובה ביותר. זיכרו כי הידע והנסיון שצברתם בחייכם לא יעמוד לצידכם במהלך החקירה, התשאול, הדיבוב או הלחץ שיופעל עליכם מצד חוקרים מנוסים ומתוחכמים, ורק עורך דין מומחה לדין פלילי ידאג לשמור על מלוא זכויותיכם ויפעל למען קידום התיק שלכם מול כל הגורמים הרלוונטיים.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »