עורך דין צבאי סמים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

חיילים – נגעתם בסם? עורך דין צבאי סמים יסייע לכם להתמודד עם המערכת. עורך דין פלילי מוביל בצבא בתחום הסמים מהווה את גלגל ההצלה המרכזי שלכם מול הצבא ולעתים גם מול ההשלכות העתידיות של המעשה באזרחות ובחיפוש תעסוקה. כאן נצייד אתכם במידע שהכי חשוב שתדעו בנוגע לעבירות סמים בצבא וכיצד מתמודדים לאחר מעשה:

מהן ההשלכות בשימוש בסמים בצבא?

גם פעם אחת של שימוש בסם קל או קשה, עלולה לגרור אובדן תעסוקה עתידי במגוון משרות שאין אליהן כניסה בקיומו של רישום פלילי: ראיית חשבון ועריכת דין, חשמלאות, רפואה, הנדסה, משרות ציבוריות שונות, תחומי ביטחון מסוימים, משרות הנושאות בסיווג גבוה ועוד. רישום בגין עבירות סמים בצבא בקרב הדרג הפיקודי עלול לגרום גם להורדה בדרגה, הדחה מתפקיד וכמובן לריצוי מאסר בכלא צבאי לתקופה של שנתיים. 

על מנת למזער את ההשלכות הקשות הנובעות ממסגרת האכיפה הקפדנית של צה”ל, חשוב לפנות בהקדם אל עורך דין צבאי סמים כדי לבחון את האופי המדויק של העבירה ולברר כיצד ניתן להתמודד עמה. התייעצות זו מוגשת הן לחייל או החיילת שביצעו את העבירה והן לבני משפחתם, שלעתים נאלצים לפנות לעורך הדין לאחר שילדיהם נתבקשו לחקירה במצ”ח, נעצרו או נכלאו. 

אופן האכיפה הצה”לי לעבירות שימוש בסמים 

אם בוצעה בדיקת סמים בצבא, בין אם באופן אקראי ובין אם כתוצאה של מידע פנימי שהגיע לחוקרי מצ”ח בנושא, השפיטה תתרחש בתוך המסגרת הצבאית וללא הגשת כתב אישום או חקירה של “משטרה כחולה”. יחד עם זאת, אישום במעשה מכתים את שמו של החייל ועלול לגרוע מחייו האזרחיים בהמשך הדרך.

במקרה של עישון סמים קלים, אחזקה לשימוש עצמי או השתתפות במסיבת סמים בתוך המסגרת הצבאית, החייל יטופל בחומרה רבה וקשה בהרבה, ביחס לעבירות שבוצעו מחוץ למסגרת כמו למשל בחופשה. הענישה תהיה גם גבוהה יותר ככל שאותו חייל נושא בתפקיד לחימה או פיקוד וככל שמדובר בסם מסוכן. 

חשוב לציין כי בהתאם למצב המשפטי כיום, תקופת ההתיישנות והמחיקה בעבירות סמים קלות בצבא (תיקים בהם העונש לא עולה על 60 ימי מאסר בפועל), עומדת על 5 שנים מיום פסק הדין. יחד עם זאת, בתיקים קשים, שהעונש שניתן בהם הוא מעל 60 ימי מאסר בפועל, הרישום מהמקרה ישאיר כתם במשך 17 שנים. בשני המקרים הללו, עורך דין צבאי סמים יכול לפנות מטעם החייל לנשיא המדינה בבקשה חנינה למחיקה או תיקון הרישום הפלילי כעבור שנה וחצי משחרורו הצבאי.

עורך דין צבאי סמים

האם מותר לכם לסרב לבדיקת סמים בצבא?

התרחיש המרכזי שבו ניתן לסרב הוא אם לא ניתן צו מתאים לבדיקה (צו קש”ב) מקצין בדרגת רב סרן לפחות והחייל לא ראה אותו טרם ביצוע הבדיקה. ולכן אם נתבקשתם לבדיקה ללא צו מחייב מגורם מתאים, באפשרותכם לסרב. אם הופעל עליכם לחץ לבצע את הבדיקה בכל מקרה, מומלץ לפנות בהקדם למשרדנו ולקבל ייעוץ מאת עורך דין צבאי סמים בהתאם לאירוע ונסיבותיו. 

תרחיש אפשרי נוסף הוא שמגיעים ליחידה אנשי המשטרה הצבאית, מרכזים את כל החיילים בחדר שבו נלקחות מהם תעודות חוגר ודורשים בביצוע בדיקת שתן. דרישה זו לרוב כפופה בהבהרה לפיה חייל שיסרב לתת שתן, נחשב חייל שהודה בנטילת סמים או שמסרב פקודה. אלא שמצב כזה עדיין לא מחייב את החייל להסכים לבדיקה והדבר לא נחשב כהודאה או סירוב פקודה.

עצות להתמודדות מאת עורך דין צבאי סמים 

מצ”ח מקפידים לחקור מאות אלפי חיילים מדי שנה בגין עבירות של שימוש בסמים במהלך השירות הצבאי, לרבות סמים שנלקחו בחופשות ויציאות הביתה. מדובר בלחימה העיקרית שאותה מנהלת המערכת באופן פנימי כלפי חייליה, שמתבטאת באכיפה, מניעה והרתעה בהיקף משמעותי. ישנם מקרים שבהם חוקרי מצ”ח מתפקדים כ”סמויים” בתוך יחידות צבאיות שונות ומאתרים פעילויות חשודות ומתעדים אותן. 

ולכן ההמלצה המקצועית תהיה להימנע מראש מכל הצעה לשימוש בסמים או ביצוע עסקת סמים. אם זומנתם בשל אלה לחקירה במצ”ח, חשוב להגיע מוכנים בעזרת עורך דין צבאי, לדעת מה לומר, כיצד לפרט את הנסיבות ולהימנע מהפללה עצמית. ייעוץ משפטי ראוי יסייע לכם להבין מה צפוי לכם בחקירה ולאחריה ומה ניתן לעשות בהתאם למקרה. 

נתפסתם בעבירת סמים בצבא? פנו עוד היום אל עורך דין צבאי סמים 

כבר למעלה מ-15 שנים, מתמחה משרדו של עורך דין אלון ארז בעבירות שימוש, אחזקה וסחר בסמים במסגרת הצבאית ומייצג חשודים, נחקרים ונאשמים בעבירות סמים בצבא בבית הדין הצבאי. המשרד מעניק לחיילים ומשפחותיהם שירות משפטי איכותי, צמוד ודיסקרטי לאורך כל ניהול התיק ובדגש על חתירה לתוצאה הטובה ביותר. להתייעצות עם עורך דין עבירות סמים כבר עכשיו, פנו אלינו ונסייע גם לכם. 

שאלות ותשובות על עורך דין צבאי סמים

איך מתבצעת בדיקת שתן לאיתור סמים במצ”ח?

תחילה תתבקשו לחתום על טופס הצהרה לכך שהדגימה ניתנת מרצונכם ובהסכמתכם המלאה. כעת תתבקשו להטיל את מימכם לכוסית פלסטיק קטנה תוך שדלת תא השירותים פתוחה כדי למנוע שיבוש בבדיקה אך תוך שמירה מרבית של פרטיותכם. בסיום, הכוסית תאטם במדבקה מזהה עם שמכם ותסומן כמוצג משפטי. 

בני/ בתי נלקחו לחקירה ואינם זמינים. מה לעשות?

בנקודה זו החוק הפלילי אוסר על הנחקר/ת ליצור קשר עם גורמים חיצוניים מחשש לשיבוש הליכי חקירה. ולכן האדם היחידי שיכול לשוחח עמו/ה כעת הוא עורך דין צבאי סמים, אליו מומלץ שתחייגו בדחיפות. 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו