זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

פטור משירות צבאי

תוכן העמוד:

פטור משירות צבאי הוא למעשה תוצאה של תהליך ייחודי המתנהל מול צה”ל ונחשב לעניין טעון, לעתים גם מורכב בקרב המערכת הצבאית והחברה הישראלית בכלל. באילו נסיבות יתקבל הפטור והאם בכלל שווה לנסות להוציא אותו? לפניכם כל המידע שצריך לדעת לפני שמקבלים החלטה.

פטור משירות צבאי יינתן רק בנסיבות מיוחדות

בעוד שרבים מהמלש”בים המועמדים לגיוס מצפים ונרגשים לקראת מועד הגיוס, יש כאלו המעוניינים לקבל פטור מהצבא ולחסל כל התקשרות עם המערכת לחלוטין. למרות שישנן פנים רבות לפטור ועל אף הזכות של מלש”בים וחיילים לפעול בנושא, עליכם לדעת שהוצאת הפטור היא עניין מורכב ונוקשה, שלא מתקבל בקלות.

גם כאשר חייל או חיילת נקלעים לנסיבות חיים שאינן מתאימות לשירות חובה או מילואים, לעולם קיים הצורך לשכנע את המערכת במתן הפטור וזאת בעזרת נימוקים, הוכחות וכלים משפטיים רלוונטיים. 

מעבר לשאלה האם תוכלו לקבל פטור משירות צבאי בנסיבות כאלה ואחרות, חשוב להתלבט בנושא גם ביחס להשלכות על כך באזרחות. אמנם קבלת הפטור לא מהווה השתמטות וגם משוחררים על רקע בריאותי אינם “מתויגים” עוד בקרב הציבור כמשתמטים, אך יכולות להיות לכך השלכות מסוימות.

בעיקר כאשר השחרור מהצבא בוצע על רקע של אי התאמה, ימי תב”ן מרובים (“דפוק”), עריקות ממושכת או מעשים פליליים שעלולים להכתים את החייל ולפגוע ביכולתו לעסוק במשרות מסוימות בעתיד. 

תהליכי הפטור על קצה המזלג

מלש”בים שמעוניינים בפטור צריכים להגיש בקשה מתאימה למיטב. עדיף כמובן באמצעות עו”ד צבאי מיומן ומנוסה בתחום. לעומת זאת, חיילים המעוניינים להוציא פטור, נדרשים לפנות תחילה למפקדים הישירים כדי להתניע את התהליך. בהתאם לסוג הפטור, תידרש עמידה מול כמה גורמים רלוונטיים לקבלת ההחלטה, כמו למשל רופא צבאי או קב”ן וכמובן ועדה מתאימה שתקבע האם לספק את הפטור המיוחל. 

המערכת הצבאית באופן כללי נוטה להתייחס לבקשות לפטור בקפדנות רבה ואינה ממהרת לשחרר מהצבא, גם אם על פניו נראה לכם שנסיבותיכם מוצדקות לחלוטין. לאור המורכבות האפשרית של התהליך והכללים הנוקשים שקבע צה”ל כלפי הנושא, חשוב לקבל בעזרת עורך דין צבאי פטור משירות, כדי שיציג את כל הנסיבות מטעמכם, כל הראיות וההסברים החוקיים שיסייעו בהשגת המטרה.  

האם כדאי לקבל פטור משירות צבאי על רקע דתי?

גברים דתיים שלומדים בישיבה עשויים לקבל פטור שירות בתהליך קל יחסית, בעוד שאצל נשים מדובר בעניין מורכב מעט יותר. פטור לנשים דתיות ניתן למי שהצהירו שאורח חייהן הדתי לא מאפשר להן לשרת בצבא, אך בשל הצהרות שווא רבות שנמסרו לאורך השנים, צה”ל בודק בעשרות אמצעים את אמיתות ההצהרה ועוקב אחר מהלך חייהן של המלש”ביות במטרה לזהות הצהרות כוזבות. 

כמובן מי שדוברת אמת ואכן מקיימת אורח חיים דתי לא תיתקל בקשיים לקבל את הפטור וניתן לספק אותו גם אם החיילת מחליטה לחזור בתשובה תוך כדי השירות, אם כי מדובר בתהליך מעט מסורבל יותר. 

באופן כללי, כדאי לדעת שמתן פטור משירות צבאי לחיילות דתיות ניתן בהתקיימות של שני תנאים או אחד מהם לפחות: הווי משפחתי דתי שפירושו הוא שמעצם גיוס החיילת יגרום לפגיעה במשפחתה (פטור יחסית נדיר, השמור בעיקר ליוצאות עדות ספציפיות כמו העדה הבוכרית או הגרוזינית) ואורח חיים דתי שפירושו: המלש”בית מקיימת שמירת מצוות מלאה לרבות כשרות, שמירת שבת וכו’. 

פטור משירות צבאי

 איך להוציא פטור מהצבא מטעמי מצפון והאם כדאי לי?

פטור מטעמי מצפון הוא אחד הפטורים המורכבים וייתכן שגם הנדירים ביותר בצבא. הוא ניתן בכפוף לעמידה בפני ועדה מיוחדת (“ועדת המצפון”) ולהוכחה בנוגע להשקפה פציפיסטית, שנמנעת משימוש בנשק. זהו גם הפטור הטעון ביותר מבחינה ציבורית, שמקבליו עולים לא פעם לכותרות בתקשורת. ולכן מומלץ בחום שלא לנסות לפעול להוצאתו לבד ולהיעזר בשירותי המשפטיים של עורך דין צבאי מבעוד מועד. 

איך להוציא פטור משירות צבאי על ידי פרופיל 21?

פרופיל 21 ניתן לחיילים ומלש”בים שבדיקות פסיכיאטריות שביצעו קבעו כי קיימת בעיה נפשית שמונעת את שירות החייל/ת. פטור משירות צבאי רפואי מותנה בבדיקות רפואיות מטעם פסיכיאטרים מומחים במערכת הצבאית ועמידה בפני ועדת פטור מתאימה שתקבע סופית את מתן הפרופיל והשחרור מצה”ל.

כדי לקבל את פרופיל הפטור יש לפנות לרופא היחידה או קב”ן ולהתחיל סבב בדיקות מקיף שסופו בוועדה הרפואית. אם מדובר במשרתי מילואים שבמהלך חייהם חוו נסיבות רפואיות מובהקות שמונעות מהם להמשיך לשרת, ניתן לקבל פטור משירות מילואים לצמיתות. 

בשורה התחתונה

קיימות נסיבות אפשריות נוספות שבגינן ניתן להוציא פטור משירות צבאי, כל אחת מהן תיבחן בקפדנות רבה על ידי הצבא ולא כולן תאושרנה בסופו של דבר. כדי לבדוק את אפשרותכם לקבל פטור באופן אישי ולבחון את מכלול הנסיבות המצדיקות בקבלתו, חייגו כבר עכשיו אל עורך דין פלילי המומחה בתחום הצבאי אלון ארז, בעל ניסיון עשיר ביותר בתהליכי הפטור מול מערכות הביטחון. 

שאלות ותשובות

איך לקבל פטור מהצבא?

קיימים סוגים שונים של פטור משירות צבאי, כך שכל אחד מהם ייבחן בתהליך נפרד שצפוי להגיע לשיאו בוועדה פרונטלית שתקבע האם לשחרר את החייל או לדחות את בקשתו. 

האם כדאי להוציא פטור מהצבא?

מכיוון שהפטור לעולם ניתן בנסיבות מיוחדות מאוד, כל עוד יש בידכם נסיבות מוצדקות המאפשרות לכם לבקש שחרור מהצבא, כדאי להתייעץ לגביהן עם עו”ד צבאי ולבחון את השלכות הפטור לגביכם וכדאיות התהליך להוצאתו. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
שיהוי בהליך הפלילי

בשנים האחרונות, בד בבד עם התרחבותה של דוקטרינת “ההגנה מן הצדק”, חלה התעצמות במשמעותו של שיהוי בהליך הפלילי. זאת, מתוך הבנה, כי אדם שהוא בסטטוס

קרא עוד »
אי הרשעה פלילית

הכלל המשפטי באופן כללי וכברירת מחדל, מרגע שהוכחה אשמתו של אדם, הרי שהדרך לציין את הפסול שבמעשה הפלילי, היא על דרך הרשעה פלילית. זאת, על

קרא עוד »
סוגי פטור משירות צבאי

פטור משירותי צבאי פטור מהצבא הוא שם כולל לאישור מהצבא למועמד שהוא משוחרר מהצורך של חובת הגיוס לצה”ל. אך ישנם מספר דרכים וקריטריונים להשגת פטור

קרא עוד »