אדם שהפר צו הרחקה זוכה מאישום

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

האם סכסוך שכנים עלול להתדרדר עד כדי פלילים?

זה יכול לקרות בכל מקום, בבניין משותף או בשכונת בתים פרטיים. שכן אחד עושה משהו שאינו מוצא חן בעיני שכן אחר, יהיה זה מוסיקה רועשת לתוך הלילה או פיזור רשלני של לכלוך ליד פחי הזבל, מילה שנאמרה שלא במקום או סכסוך על מקום חנייה, ופתאום ניצת ויכוח שעלול להתדרדר גם לצעקות ולדחיפות וחלילה גם מכות. מדינת ישראל כבר ראתה לא מעט סכסוכי שכנים שיצאו לחלוטין מפרופורציה והגיעו לידי בית המשפט כששני הצדדים עשו דברים שלא היו צריכים להיעשות. שכנות טובה לא תמיד באה בקלות, ולעיתים שופט בית המשפט צריך להכריע בסוגיות לא פשוטות כמו למי שייכת חנייה, האם התרחשה פלישה לשטח פרטי באמצעות גדר חיה, ואף להעניש בחומרה שכן שהזיק לשכנו במזיד. 

על מנת שזה לא יקרה גם לכם, חשוב מאד להתייעץ עם עורך דין אשר יש לו הכשרה, ניסיון והבנה בפתרון סכסוכים בדרכי שלום. באמצעות מפגש עם עורך דין תוכלו לשמוע על הזכויות והחובות שלכם כדיירים, ולהזמין את השכן איתו אתם מסוכסכים לשיחה באוירה מכבדת ונינוחה כדי לפתור את הבעיה אחת ולתמיד. להלן היתרונות של פתרון סכסוכים בדרכי שלום על ידי עורך דין:

  1. אוירה ניטראלית – עורך הדין אשר מנהל את תהליך פתרון הסכסוך, תפקידו לשמש כאדם נייטרלי, למצוא את עמק השווה ואת המשותף בין שני הניצים, לדוגמא, שניהם רוצים לחיות בשלוה ובשקט וללא סכסוכים מיותרים, ושניהם רוצים מקום חניה נוח, או שגדר החיה שפלשה לשטחו של השכן לא תפריע יותר.
  2. ניהול סכסוך מקצועי – עורך הדין שהוכשר לנהל סכסוכים ולתפקד גם כמגשר הינו בעל הידע והניסיון למצוא פתרונות ברי קיימא שיכולים לא רק לסיים את הסכסוך אלא גם להכין את התשתית לשכנות טובה יותר בעתיד, כאשר שני הצדדים יודעים שלו יסלים המצב שוב, יש להם כתובת לפנות אליה.
  3. פתרון של קבע שמוסכם על שני הצדדים – במידה והסכסוך יסלים ויגיע לפתחו של בית המשפט, השופט עשוי לקבוע את החלטתו על פי ראות עיניו, ועל פי טובת הכלל, ולא על פי טובת המתלונן בהכרח. לכן, כאשר שני השכנים מסכימים להעזר בעורך דין למציאת פתרון של שלום לסכסוך, מובטח שהפתרון יהיה מקובל על שניהם ועונה על הצרכים והרצונות של שניהם.

 המקרה של משפחת אלחנן ומשפחת דהרי

אחד המקרים הקשים של סכסוכי שכנים שהסלימו עד כדי פניה לבית המשפט היה המקרה של משפחת אלחנן ומשפחת דהרי. שתי משפחות שכנות אלו התגוררו באחד מן הערים במרכז הארץ והכירו זו את זו לאורך שנים ארוכות. אולם, מן הרגע שבו נולד ילד בעל צרכים מיוחדים במשפחת דהרי, הפכו השכנים עויינים זה לזה בשל היחס המשפיל והמבזה שהפגינה לעומתם משפחת אלחנן. אבי משפחת אלחנן טען בפני השכנים האחרים כי ילד עם צרכים מיוחדים בבניין מוריד את ערך הדירות וכי מקומו במוסד ולא בבית. משפחת דהרי היתה משפחה חמה ואוהבת והם טיפלו בבנם במסירות, ולא הגיבו לטענות הקשות של בני משפחת אלחנן, עד שהגיע הילד לגיל 12. בשנה קשה זו, גילו לתדהמתם כי בתיבות הדואר חולקו מכתבים הפונים אל השכנים בבקשה להתלונן על משפחת דהרי שהיא עוסקת במעשים פליליים על מנת שיאבדו את זכותם לדיור ציבורי בבניין, ובכך לסלק אותם לצמיתות. למזלם של בני משפחת דהרי, השכנים לא שיתפו עם כך פעולה ואף הביעו תמיכה במשפחת דהרי שעשתה ככל שביכולתה להעניק לבנה הנכה את התנאים הטובים ביותר למרות הקשיים שמהם סבלו. אך אבי משפחת דהרי כבר לא היה יכול לשאת זאת יותר. תחושות הזעם והתסכול, העלבון וההשפלה שחש בכל פעם שראה את שכנו, אבי משפחת אלחנן, צועק לעבר בנו להסתלק מן החצר, רודף אחריו ומגרשו הביתה, ואף מטריד אותו ומבהיל אותו כל אימת שעבר לידו היו קשים להבלגה, ובסופו של דבר בחר להתעמת ישירות עם אבי משפחת אלחנן. מה שהתחיל כנסיון להפסיק את ההטרדות הבלתי פוסקות הסלים במהירות לצעקות ואיומים וגם לאלימות פיזית של דחיפות ומכות. משפחת אלחנן הגישה תלונה במשטרה וניסתה להוציא צו הרחקה לאבי משפחת דהרי. השופט קיבל את טענתם באופן חלקי ודרש מאבי משפחת דהרי להתרחק מבני משפחת אלחנן. אך לאחר מספר שבועות הבחין אבי משפחת דהרי באבי משפחת אלחנן מציק שנית לבנו ומבהיל אותו. אבי משפחת דהרי הרים את קולו מתוך צער ותסכול על העוול שנעשה לבנו, כאשר לעיני כל השכנים נצפה אבי משפחת אלחנן נמלט מן המקום כשאבי משפחת דהרי מאיים להכותו באמצע הרחוב. משפחת אלחנן הגישה תלונה נגד אבי משפחת דהרי על הפרת הצו, אך כשהגיע הדבר לידי בית המשפט, הבין השופט כי מדובר במצב שבו שני הצדדים הרחיקו לכת. הוא פסק על שניהם לפנות לפתרון סכסוכים אחרת שניהם מסתכנים במאסר בפועל על עבירות אלימות. בצר להם ומאימת הדין, פנו המשפחות אליי.

תהליך פתרון הסכסוך

פגשתי את בני משפחת אלחנן ובני משפחת דהרי במשרדי, בתחילה בנפרד בשל הלהט והזעם שאחז בשניהם, ולאט לאט הצלחתי להוריד את גובה הלהבות ולהראות כי בסך הכל מדובר בשתי משפחות נורמטיביות לחלוטין. טענתה של משפחת אלחנן היא כי הילד הסובל מצרכים מיוחדים צועק ומפחיד את ילדיהם מאחר ואינו נמצא במסגרת חינוכית, ושהם ניסו לעזוב מספר פעמים את הבניין אך בכל פעם שהם מוצאים קונה לדירה, הוא מקבל רגליים קרות כשהוא מבין שיש ילד עם צרכים מיוחדים בבניין ומבטל את עסקת המכירה. מנגד, טענה משפחת דהרי לאי הכלה ולחוסר סובלנות כלפי בנם הנכה שבסך הכל רוצה לשחק ולהתיידד כשאר הילדים ומחפש חברה, וכי אינו מסוכן או מהווה איום כלשהו על ילדי הבניין. לאט לאט ובסבלנות הצלחתי לגרום לשתי המשפחות להבין את זו את זו, ולהביא לשיתוף פעולה.

כיצד נפתר הסכסוך לבסוף?

מאחר ובני משפחת אלחנן התלוננו כי בנם של בני משפחת דהרי מציק לילדיהם, הוחלט כי מעכשיו יהיו שעות קבועות למשחק בחצר המשותפת לבניין, שעה אחת לבני משפחת דהרי, ושעה אחרת לבני משפחת אלחנן. עוד הוסכם כי אחיו הגדול של הילד הסובל מצרכים מיוחדים ילווה אותו לחצר וישגיח כי משחקיו עם ילדי הבניין נשארים נאותים. בנוסף, הוחלט כי בני משפחת אלחנן יתנצלו באופן פומבי על ניסיונותיהם לגרש מהבניין את משפחת דהרי, וכי לא ינסו בשום דרך ובשום צורה לפעול לשם כך בעתיד. אבי משפחת אלחנן התחייב כי לא יפנה בדברים ולא יטריד עוד את הילד, ואבי משפחת דהרי התחייב כי לא יאיים עוד על אבי משפחת אלחנן ולא ישתמש בשפה קשה נגדו. לאחר שלושה חודשים קיבלתי מכתב מבני משפחת דהרי ובו הוקרת תודה על פעולותיי, וכי האוירה בבניין השתנתה מן הקצה לקצה, והם אפילו חגגו את חג הסוכות בסוכה משותפת לכל דיירי הבניין בפעם הראשונה מזה שנים.

במידה וגם אתם סובלים מסכסוך שכנים, אל תתנו לדברים להסלים, פנו לעורך דין אלון ארז עוד היום על מנת לנהל את הסכסוך בדרכי שלום ולהגיע לפתרון של קבע המוסכם על שני הצדדים.

 

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »