הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

הפרת התקנון של מוסדות אקדמיים בו לומדים עלולה להוביל לעונשים כבדים ואף יתרה מכך: להשאיר כתם ולפגוע בעתידו המקצועי והאקדמי של הסטודנט. לכן מומלץ להתמודד עם עבירות משמעת בעזרת ייצוג משפטי של עורך דין מומחה בתחום.

 

משמעת במוסדות אקדמיים – היבט כללי

החל בהפרעה, חוסר ציות, העתקה במבחן או הונאה בעבודה סמינריונית, דרך מרמה, זיוף, גניבה, פגיעה מכוונת ברכוש או שימוש ברכוש ללא אישור ועד התנהגות בלתי הולמת, פרועה, אלימה או שיש בה קלון, כל אלו ועוד הן עבירות משמעת בדרגות חומרה שונות בהן סטודנטים עלולים למצוא את עצמם מואשמים.

 

עבירה משמעתית ע”י סטודנט

במידה ועולה החשד כי סטודנט ביצע עבירה משמעתית או מוסרית ובכך הפר הוראה בתקנון המוסד האקדמי, סביר להניח כי יפתחו כנגדו הליכים משמעתיים. יש לציין כי עמידה לדין משמעתי היא בעלת השלכות מרובות ויכולה להוביל להרחקת הסטודנט מהלימודים, לפגוע בעתידו ואף במקרים חמורים יותר להסתיים בהגשת תלונה במשטרה ופתיחתו של תיק פלילי.

 

עונשים והשלכות של עבירות משמעת במוסד אקדמי

זו טעות להקל ראש ביחס אל עבירות משמעת באקדמיה, גם אם מדובר בעבירות “קלות” יחסית. כאן אין מדובר במסגרת תיכונית וסלחנית, כי אם במוסד אקדמי מכובד ולכן כל עבירה עלולה להוביל לעונשים ואף להשלכות בעתיד.

 

סטודנט שנמצא אשם בביצוע עבירות משמעת

למעשה סטודנט שנמצא אשם בביצוע עבירות משמעת עלול לעמוד מול אמצעי ענישה בדרגות חומרה שונות החל בנזיפה או אזהרה במקרה הקל ועד לאיסור להיבחן, ביטול סמסטר או שנת לימודים ובמקרים חמורים אף הרחקה מהמוסד האקדמי לצמיתות.

 

עבירות משמעת חמורות

כמובן שעבירות משמעת חמורות גם עלולות להוביל לפתיחתו של תיק פלילי. מלבד גורם הענישה, לעבירות משמעת באקדמיה ישנן השלכות גם מהפן האישי והמקצועי.

כך סטודנטים אשר עמדו או עתידים לעמוד בפני הליכים משמעתיים עלולים להתמודד עם הסיכוי לפגיעה בעתידם במובנים רבים, קל וחומר כאשר נפתח תיק פלילי.

 

היוועצות מוקדמת

לכן במקרה של האשמה בעבירות משמעת מומלץ לפנות לעורך דין פלילי הבקיא בנושא ויפה שעה אחת קודם.

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

עורך דין מקצועי – מגדיל את הסיכוי לתוצאות טובות

היות ועבירות משמעת יכולות להוביל להשלכות רבות וכבדות משקל, סטודנטים רבים דואגים לפנות לקבלת ייצוג מטעם עורך דין מקצועי. בעזרת עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בוועדות משמעת, הסטודנטים יכולים להילחם על חפותם או לחלופין למזער את מידת הנזק ואת חומרת הענישה במידה משמעותית.

 

זכאות לייצוג ערוך דין חיצוני

סטודנטים זכאים להיות מיוצגים על ידי עורך דין חיצוני כחלק מזכותם להליך הוגן, מה גם שבאפשרותם לבחור באופן חופשי וכאוות נפשם את עורך הדין אשר ייצג אותם.

זכות זו מתעצמת במידה והסטודנט אינו יכול לייצג את עצמו בשל מגבלה כלשהי וכן במידה וקיים חשש כי הסטודנט עומד בפני השלכות חמורות כתוצאה מחומרת העבירה.

 

החשיבות של פנייה לעורך דין החל למן הרגע הראשון

בין אם מדובר בבירור משמעתי ובין אם בהליך המשמעתי עצמו של מוסדות אקדמיים, הלחץ אשר נלווה למעמד לצד חוסר היכרות עם ההליך ואי הבנה של ההשלכות, אלו הם גורמים אשר עלולים להוביל את הסטודנטים הנחקרים לבצע טעויות במהלך הבירור או הוועדה ואף להפליל את עצמם.

 

פנייה לעורך דין בשלב הבירור הראשוני

לכן פנייה לעורך דין מקצועי כבר בשלב הבירור הראשוני יכולה להכין את הסטודנטים מראש ולסייע להם להבין בפני מה הם עומדים.

כמו כן עורך הדין יכול לנהל משא ומתן ולייצג את הסטודנטים במידה וייפתח כנגדם הליך פלילי, למנוע מהסטודנטים לבצע טעויות קריטיות אשר עלולות לעלות להם בעתידם ובשמם הטוב ולהכין את עמדותיהם ואת טיעוניהם.

נסכם ונאמר כי ייצוג מטעם עורך דין פלילי אלון ארז בעת הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים יכול להגדיל במידה משמעותית את הסיכוי להקלה בחומרת הדין ואף במקרה הטוב, להוביל לביטול ההאשמות כליל.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »