מאסר עולם בישראל הדרכים להקלת העונש

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

מאסר עולם הוא גזר הדין השני בחומרתו שניתן להטיל על נאשם שהורשע בעבירה חמורה, ורק גזר דין מוות חמור ממנו. עם זאת, בישראל נגזר עונש מוות רק במקרים נדירים, שאחד מהם הוא משפטו של אדולף אייכמן, הארכי רוצח הנאצי שנשפט והוצא להורג בישראל.

מאסר עולם – היבטים כלליים

מהו מאסר עולם? באילו מקרים ניתן לגזור על נאשם מאסר כזה? האם ישנן דרכים להקלת העונש, בין אם באמצעות עורך דין פלילי או בדרך אחרת? ואם כן, כיצד ניתן לעשות זאת? בשורות הבאות נעסוק בסוגיות הללו בצורה תמציתית ומובנת.

מאסר עולם – מה זה אומר

מאסר עולם כשמו כן הוא – מאסר בעקבות הגשת כתב אישום פלילי ומשפט שבו הורשע הנאשם. לכאורה, המאסר כאמור איננו מסתיים לעולם, אלא במותו של האסיר. הכוונה מאחורי גזר דין מהסוג הזה היא כפולה: מצד אחד, המאסר מרחיק את הפושע שנמצא ראוי לו מהחברה, עד סוף חייו.

 

מאסר עולם כעונש הרתעה

מצד שני, המאסר כאמור מהווה עונש מתאים ומרתיע לפושעים שבצעו מעשים חמורים במיוחד. עם המקרים שבהם ניתן לגזור על נאשם מאסר עולם גם אם הנאשם מיוצג באמצעות עו”ד פלילי, ניתן למנות רצח, ובעיקר רצח בכוונה תחילה, ובגידה במדינה.

מאסר עולם

מקרים מיוחדים של מאסרי עולם

אם נאשם הורשע בביצוע יותר מאשר עבירת רצח אחת, ניתן לגזור עליו יותר ממאסר עולם אחד. במקרה כזה, אם מאסרי העולם מצטברים ולא חופפים, יהיה הרוצח מנוע מלהשתחרר מהכלא בעודו בחיים. ואכן, יותר מפעם אחת גזרו שופטים על נאשמים שהורשעו, מספר מאסרי עולם מצטברים.

ישנן עבירות, שבגינן גזר דין של מאסר עולם הוא בגדר רשות. במקרים כאלה, נקבע שאורך תקופת המאסר לא יעלה על עשרים שנה.

דרכים להקלת העונש

הדרכים העיקריות האפשריות להקלת העונש, הינן הגשת ערעור פלילי ובקשה להקלה בגזר הדין. הדרך השנייה לקבלת הקלה כאמור, הינה באמצעות קציבת המאסר לתקופה מוגדרת מראש. עוד דרך להשגת המטרה הינה קבלת חנינה מהנשיא, שהוא היחיד המוסמך לעשות זאת.

הקלה בעונש המאסר

הקלה בעונש המאסר עשויה להיות תוצאה של הגשת ערעור על גזר הדין, שבעקבותיו, ובהתקיים נסיבות מקלות או כל סיבה אחרת, ייקבע מחדש פסק הדין, ויהיה פחות בעייתי מבחינת הנאשם. זה המקום לציין, עם זאת, שערכאה גבוהה מקבלת לרוב ערעורים על גזר הדין, אבל לא על פסק הדין. רק במקרים מעטים הופך בית המשפט פסק דין של שופט או הרכב שופטים, על פיו.

קציבת עונשו של האסיר

דרך נוספת לקבלת הקלה הינה קציבת עונשו של האסיר. קציבת העונש מתבצעת אך ורק על ידי נשיא המדינה, בכפוף להמלצות מהגורמים המתאימים. ללא קציבת עונשו של אסיר, הוא יישאר במאסר עד סוף חייו. הנשיא גם יכול לחון את האסיר, מה שעשוי להפוך אותו לאדם חופשי מרגע שהחנינה נחתמה על ידי הנשיא.

משרד עורכי דין אלון ארז, מתמחה בייצוג וליווי נאשמים בעבירות פליליות, הן במסגרת אזרחית והן במסגרת הצבא. כדאי ליצור קשר כעת ולעשות צעד ראשון לקראת הקלה בעונש וקיצור תקופת המאסר.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »