מה העונש על סחר בקנאביס

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

עבירות סחר בסמים, ובמיוחד סחר בסמים “קלים” כגון קנאביס, הן עבירות נפוצות בדין הישראלי, שמקבלות מעין יחס סלחני מהחברה ונחשבות כעבירות פחות חמורות מעבירות הגניבה, הרצח, השוד ודומיהם.

עם זאת, ולמרות המוניטין ה”לא מסוכן” שנוצר לעבירות אלו, כדאי להכיר מה העונש על סחר בקנאביס. חשוב להזכיר שמדובר בעבירות חמורות ביותר, שנלקחות ברצינות הן על ידי המחוקק והן על ידי הפרקליטות, ויכולות להוביל לעונשי מאסר ארוכים.

מהו סחר בסמים על פי החוק?

החוק אוסר למכור ולהפיץ סמים בכל דרך, בין אם הדבר נעשה בתמורה או שלא בתמורה, כל עוד לאדם הסוחר אין רישיון, שהופק על ידי משרד הבריאות, לעיסוק זה.

בשל כך, הגדרת הסחר (בתחום הסמים) היא הגדרה רחבה ביותר, הכוללת בתוכה כל מצב בו התבצעה העברה של סמים מידי אדם לחברו, גם אם העברה זו בוצעה ללא תשלום או תמורה כלשהי, כמו למשל במצב בו אדם אסף כסף מכמה מחבריו ורכש עבורם סמים מסוחר מקצועי – וזאת משום שהוא העביר סמים מידיו לידי אחר תמורת סכום כסף, למרות שלא עשה שום רווח מהעסקה.

האיסור על סחר סמים בחוק הישראלי כולל בתוכו סחר בקנאביס וגם איסור נוסף, חמור פחות, על תיווך בין קונה למוכר לצורך מסחר בסם.

תיווך זה יכול גם הוא שיעשה שלא בתמורה, וכולל בתוכו כל מקרה בו אדם עזר לאחר ליצור קשר עם אדם אחר לצורך קניה או מכירה של סמים, כמו למשל מקרה בו אדם העביר לחברו מספר טלפון של סוחר שהוא משתמש בשירותיו.

איזה סמים נכללים באיסור זה?

האיסור על סחר כולל בתוכו כל חומר שרשום באופן מפורש ב”פקודת הסמים המסוכנים”, שמתעדכנת מעת לעת, כך שהיא תכלול בתוכה תרכובות שונות של סמי רחוב. אחד הסמים הרשומים בפקודה זו, למרות המוניטין הלא “מסוכן” שנוצר לו, הוא סם הקנאביס, או בשמותיו היותר נפוצים, “וויד” או “מריחואנה” או “גראס”.

מהו העונש על סחר בקנאביס?

העונש המקסימלי הרשום בחוק עבור מי שביצע סחר בסמים הוא עד עשרים שנות מאסר, או קנס בשיעור של עד 5,650,000 ₪, ללא תלות בסוג הסם שנתפס ברשותו.

עונש זה גבוה משמעותית מהעונש הצפוי למי שנמצאו בהחזקתו סמים לשימוש עצמי, ושווה ערך לעונש הצפוי למי שגידל, ייצר או הפיק סמים.

נתון זה נשמע מפחיד מאוד, בהתחשב בהגדרתה הרחבה של העבירה (שכוללת מעשים תמימים יחסית, כגון קניית סמים עבור חבר, וסמים “קלים” יחסית, כגון וויד ומריחואנה), אך חשוב להרגיע ולציין שמדובר בעונשי מקסימום, שנועדו להענשתם של סוחרי סמים משמעותיים, המנהלים רשתות רחבות של מסחר בסמים “קשים”, ולרוב לא רלוונטיים לסוחרים קטנים.

בפועל, נוטים סוחרים בהיקפים קטנים, בייחוד בתחום הסמים ה”קלים” כגון מריחואנה, לקבל עונשים נמוכים בהרבה, שלעיתים אינם כוללים בתוכם מאסר מאחורי סורג ובריח כלל, אלא מתמצים בקנסות ועבודות שירות, כל זה כתלות בין השאר באיכות הייצוג אותו הם בוחרים, ובנסיבות המקלות המתקיימות עבורם כגון אם עברו הליך טיפולי או מצב כלכלי, ויכולתם לשכנע לשופט הדן בעניינם כי העבירות בוצעו על רקע אותן נסיבות.

סחר בקנאביס

שימוש וסחר בקנאביס – מה נשתנה?

“סחר בסמים הוא סחר בסמים. ידע כל מי שמהרהר בדרכים לעשיית כסף קל, כי מדיניות הענישה לא השתנתה ובית המשפט רואה בחומרה עבירות של סחר והפצה של סמים מסוכנים, גם סמים “קלים”, תוך הטלת ענישה משמעותית ומרתיעה. צרכנים ומשתמשים – ראו הוזהרתם.”

כך, במילים הברורות והחד משמעיות לעיל, הזהיר כב’ שופט בית המשפט העליון, י. עמית, במסגרת דיון שהתקיים בע”פ 2596/18 זנזורי נ’ מדינת ישראל, את כל מי שחשב, כי צריכה וסחר בקנאביס מותרים עתה.

ההכרעה המשפטית לעיל של בית המשפט העליון ניתנה על רקע הוראת שעה, אשר הינה תיקון לפקודת הסמים המסוכנים הנוכחית. הוראת שעה זאת עתידה להיכנס לתוקף ביום 1.4.2019. בהתאם להוראת שעה מיוחדת זאת, מי שייתפס משתמש או מחזיק בקנאביס לשימושו האישי ייקנס בלבד בסכום של 1,000 ש”ח, וזאת במקום תיק פלילי אשר היה נפתח נגדו עד לתחילתה של הוראת השעה. בהתאם להוראת השעה המיוחדת, ועל מנת שתוכל לנהל מעקב מסודר, המשטרה תנהל מרשם של אנשים שנקנסו.

ואולם, ואת זאת לדעתי רצה להביע בצורה מפורשת בית המשפט העליון, כי לא נפרצו הגבולות לחלוטין, וכי לא מותר שימוש וסחר בקנאביס באופן מוחלט, וכי כל הפצה של קנאביס היא עדיין אסורה, ללא בחינה של הכמות המופצת.

למה התכוון המשורר?

אכן, כאמור לעיל, מי שייתפס, לאחר תחולת הוראת השעה הנ”ל משתמש או מחזיק קנאביס לשימושו האישי (הכוונה לאחזקה של עד 15 גרם קנאביס), ייקנס בלבד. גם בפעם השנייה שאותו אדם ייתפס עם הכמות המצוינת לעיל, בתקופה של חמש שנים מיום התפיסה הראשונה, הוא ייקנס בלבד, אך בכפל קנס.

אבל, אם אותו אדם ייתפס בפעם השלישית, הרי שאז אותו אדם יופנה להליך הנקרא “הסדר מותנה”. הליך זה איננו פשוט בכלל והוא מחייב את החשודים לשלם קנס למדינה, לעבור הליך טיפולי לא קצר בשירות המבחן וכן לבצע מספר לא מועט של שעות “שירות למען הציבור” (של”צ). רק בסיום ההליך הזה, תיק המשטרה ייסגר בעילה “הסדר מותנה“. במידה ואותו אדם יפר את תנאי ההסדר, יוגש נגדו כתב אישום. בפעם הרביעית שאותו אדם ייתפס, אז כבר ישר יוגש נגדו כתב אישום.

למרבה הצער, הוראת השעה הנ”ל, אשר השמועה עליה כבר “תפסה כנפיים” עוד בטרם נכנסה לתוקף כאמור לעיל, יצרה תחושה מוטעית אצל חלק מציבור משתמשי הקנאביס, כי סם זה הפך להיות חוקי, כמו קפה. אלא שהדברים אינם כך לחלוטין.

גם כיום, קנאביס עודנו נחשב לסם. אמנם “סם קל” אבל עדיין סם, שצריך להיות מאוד זהיר ומחושב בשימוש ובאחזקה שלו.

לדעתי, בית המשפט העליון חיכה לשעת הכושר הנכונה, על מנת להבהיר לציבור הרחב ולציבור משתמשי הקנאביס בפרט, כי הפצה של קנאביס וסחר בקנאביס וכן שימוש מרובה בקנאביס, מהוות גם כיום וגם לאחר תחילתה של הוראתה השעה, עבירה פלילית חמורה, שעלולה להסתיים במאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.

מכאן הגיע בית המשפט העליון, ככל הנראה, להבנה, כי הוא צריך לצאת באמירה הברורה והנחרצת שהובאה בראשית מאמר זה, על מנת שהציבור יידע מהו המצב החוקי נכון להיום ויכלכל את צעדיו בהתאם.

 

עונש על סחר בקנאביס

כיצד מבדילים בין שימוש עצמי וסחר?

ההפרדה הראשונית בין שימוש עצמי לסחר בקנאביס היא כמובן בקונוטציה בה התגלה הסם ברשותו של האדם. גם אדם שנמצא בידו כמות קטנה מאוד של קנאביס יחשב כסוחר אם נתפס במהלכה של עסקת חליפין עם אחר.

מעבר לכך, ישנו סיווג שניוני, לאחר בחינת נתוני תפיסת הסם, הרלוונטי גם הוא, והוא כמות הסם שהתגלתה ברשותו של החשוד בסחר בקנאביס.

לפי סיווג זה, ישנה הפרדה בין החזקה ל”שימוש עצמי”, עד חמש עשרה גרם, והחזקה ל”שימוש מסחרי”, מעל חמש עשרה גרם. חשוב לסייג טענה זו, ולהוסיף שייתכן כי עורך דין עבירות סמים מומחה בתחום יוכל לשכנע שופט שגם כמות שעולה על הגבלה זו נועדה לשימוש עצמי, בהינתן שזה אכן המצב.

בין החזקה לשימוש עצמי ולבין החזקה למטרות סחר

סיווג זה, בין החזקת קנאביס לשימוש עצמי והחזקת קנאביס לצורך מסחר בקנאביס, הוא סיווג קריטי, וזאת בשל מדיניות “אי ההפללה” שננקטת על ידי מדינת ישראל בשנים האחרונות, לפיה כל שימוש בקנאביס לצרכים אישיים איננו מהווה עבירת החזקה כרישומה בפקודת הסמים המסוכנים, אלא עוולה שמקנה את העובר עלייה בקנס בשיעורים הולכים וגדלים, לפי עברו הפלילי וכמות הקנסות שכבר קיבל על אותה העבירה.

שאלות ותשובות

כיצד העבר הפלילי שלי ישפיע על הרשעתי / העונש שאני אקבל?

לעברו הפלילי של האדם יש השפעה משמעותית על עתידו, וזאת ביתר שאת כאשר מדובר באדם בעל רישום פלילי שעומד למשפט, שהרישום הפלילי שלו פתוח לעיני השופט ומשפיע על החלטותיו.

רישום פלילי בתחום הסמים למשל, יכול להטות את הכף ולהוביל את השופט לקבוע שהחזקת סמים מעל הכמות המינימלית, שהייתה במצב אחר יכולה להיחשב עדיין ככמות לשימוש עצמי, לא נועדה לשימוש זה.

בנוסף לכך, סביר שסוחר שנתפס בפעם הראשונה על עבירות סחר בקנאביס מינימליות יחסית יזכה להתחשבות רבה במתן עונשו, שתוביל להקלת העונש אותו יקבל, בעוד אדם שזאת   הרשעתו השנייה או השלישית באותה העבירה, או בעבירות אחרות, לא יזכה להתחשבות כלל וכלל, ואולי אף יקבל עונש חמור יותר בשל עברו.

כיצד עליי להתנהל אם זומנתי לחקירה בחשד לסחר בקנאביס?

חקירה משטרתית היא מעמד לא נעים לאדם החשוד בפלילים, שעלול לחשוף במהלכה פרטים שהוא לא היה מעוניין שהמשטרה תדע, או שאינם משרתים את האינטרסים שלו באופן מלא.

בשל כך, אנו ממליצים לכל אדם שמוצא עצמו מזומן לחקירה בחשד לסחר בקנאביס לפנות לשירותיו של עורך דין פלילי לקבלת ייעוץ משפטי מהרגע הראשון.

זכות זו, הזכות להיוועץ עם עורך דין, היא זכות בסיסית המוקנית לכל אדם החשוד בעבירה, וכל חשוד זכאי לשמור על זכות השתיקה עד שיסופק לו ייעוץ משפטי מתאים. חשוב לוודא שאינכם אומרים לשוטרים דברים שיתגלו כשקר, וזאת משום שכל שקר שיתגלה בחקירה יכול לשמש כראיה מפלילה, ולפגוע בכם באופן משמעותי בעתיד.

לסיכום – כפי שראיתם מהמאמר, עבירת הסחר בקנאביס היא, בניגוד לתפיסתה בחברה, עבירה חמורה ורצינית, שיכולה לגרור איתה עונשי מאסר ארוכים וממושכים.

בשל כך, ובשל העובדה שמדובר בתחום בו העונש המקסימלי גבוה ביותר והעונש הריאלי תלוי מאוד באיכות הייצוג ובדרך שבה הנאשם מכלכל את צעדיו, אנו ממליצים לכל מי שחשוד או מואשם בעבירה זו לפנות אלינו בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מומחה בתחום.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »