תלונה של רופא בכיר במשטרה נדחתה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

האם סכסוך כספי בין חברים עלול להתדרדר לפלילים?

לאחרונה טיפל משרדי באדם שנתבע על ידי חברו, רופא מכובד בקהילה אשר עבד באחד מבתי החולים הגדולים בארץ, בקבלת דבר מה במרמה. אותו רופא האשים את חברו כי קיבל ממנו סכום כסף גבוה, 350,000 ש”ח, למטרת השקעה ברכישת דירה מהוצאה לפועל כאשר בסופו של דבר, כך לפי דבריו, התבררה כתרמית של החבר ועורך דינו שהפילה בפח את הרופא וגרמה לו לאבד את כספו. במקרים כעין אלו תמיד נשאלת השאלה, מתי סכסוך בין חברים הופך להיות עניין משפטי והאם ניתן לפתור סכסוך זה גם בדרכי נועם, ללא צורך בניהול מאבק מתיש בין כותלי בית המשפט?

כיצד נמנעים מסכסוכי חברים על כסף?

אימרה ידועה אומרת שלא מערבבים חברים וכסף. אני דווקא טוען שיזמות משותפת יכולה לשאת פירות מאד יפים, בתנאי שעוד לפני שהכסף מחליף ידיים, התייעצתם עם עורך דין. סיפור זה שתיכף נדון בכל פרטיו, משקף מציאות עגומה שבה חברים מחליטים לשתף פעולה ולהשקיע בדבר מה, להלוות זה לזה כספים או לרכוש משהו במשותף וכל זאת ללא התערבות עורך דין או חתימת חוזה ביניהם. במצב זה, במידה ודברים לא ילכו על פי המתוכנן ומישהו יחוש מרומה ולא מרוצה, יהיה קשה מאד להבין ולהוכיח מה למעשה היתה מטרת ההשקעה, למה התחייב כל אחד מן המשקיעים ומה הם ציפו להרוויח ממנה, ומי שיכריע בסוגיה בסופו של דבר יהיה שופט בית המשפט שהחלטתו לא בהכרח תנעם לשני הצדדים.

חוזה וייעוץ עורך דין – הדרך הבטוחה ביותר למנוע סכסוכים כספיים בין חברים

גם אם אתם חברים מן היסודי, אכלתם מאותו המסטינג ולא נפרדתם זה מזה גם לאורך עליות ומורדות החיים, ברגע שמדובר בכסף, ובעיקר כשמדובר על סכומים גדולים, החברות שלכם עלולה לעמוד במבחן קשה של אמון. כדי למנוע זאת, וכדי לדאוג שכל אחד מכם מוגן ובטוח, חשוב מאד להתייעץ עם עורך דין, ואלו הסיבות העיקריות לכך:

  1. עורך הדין הינו ניטרלי – כאשר שני חברים או יותר פונים לייעוץ עורך דין, הם יודעים שעורך הדין הוא ניטרלי ואינו נוטה לאחד הצדדים. תפקידו הוא לסייע לחברים להגדיר בצורה מקצועית מה טיב הקשר הכספי ביניהם, כמה כסף משקיע כל אחד מהם ומה הוא מצפה להשיג בכך. ברגע שהכל מובן והכל ברור, עורך דין משמש כעד לכך שנחתמו הדברים ויכול גם להעיד על כך בבית משפט.
  2. חוזה ברור ומובן – במהלך המפגשים אצל עורך הדין, ינוסח חוזה ברור ומובן שמסדיר את השותפות הזמנית בין החברים, וייתכן שגם ייפתח חשבון בנק ייעודי להעברת תשלומים וכספים שבו תתועד כל תנועת הכספים לניתור ומעקב ולשקיפות מלאה בין הצדדים. החוזה יכלול את כל ההתחייבויות שאליהם מתחייבים החברים, ומה כל אחד מהם עשוי לקבל כשיהיו רווחים.
  3. הגדרה מראש של דרכי פתרון סכסוכים – בגוף החוזה ניתן לציין במפורש כיצד רוצים הצדדים שסכסוך או אי הסכמה יכול להיפתר. הם יכולים לקבוע מראש את זהותו של עורך דין לפתרון סכסוכים, או לבחור בכל דרך אחרת שנראית להם מתאימה. בדרך זו, בכל מקרה של סכסוך או אי הסכמה בין השותפים החברים, ניתן יהיה לפנות לאותו הגורם ולפתור את הסכסוך ללא צורך במאבק משפטי.

המקרה של שמוליק ודני

שמוליק הינו רופא בכיר ומוערך מאד על ידי קהילתו. תנאי השכר שלו איפשרו לו לחסוך הון עצמי קטן, והוא חיפש דרך להשקיע אותו למען עתיד טוב יותר לימי זקנתו. כאשר פגש בדני, התוודע להשקעות בדירות אשר עוקלו על ידי ההוצאה לפועל ונמכרות במחירי רצפה באמצעות מכרז. לאחר שדני סיפר לו על כמה השקעות מוצלחות שזיכו אותו במספר דירות להשקעה במחיר שלא ניתן היה לקבל בשום דרך אחרת, שמוליק רצה לנסות את מזלו גם. דני הציע לשמוליק להכנס יחדיו להשקעה הבאה, וביקש סכום של 350,000 שח על מנת להתניע את התהליך. שמוליק סמך לחלוטין על מילתו של דני, לא טרח להיפגש עם עורך דינו של דני שהתמחה במקרקעין למפגש עסקי, לא חתם זיכרון דברים ואפילו לא ביקש פרטים אודות הנכס המוצע למכירה, אלא הסתפק בלחיצת יד עם דני.

לאחר מספר חודשים, הופתע שמוליק לגלות כי כספי ההשקעה שמסר לדני נעלמו. דני טען כי השקיע את הכסף אשר חלקו מימן את שכר הטרחה לעורך הדין, לשמאי ולאנשי מקצוע נוספים, וכי הדבר היה ידוע לשמוליק עוד מבעוד מועד, אך שמוליק הגיש נגד דני תביעה בבית המשפט על קבלת דבר במרמה, ומכאן והלאה הסיפור הסתבך בדרך שאף אחד מאיתנו לא יכול היה לצפות.

שמוליק משנה גרסאות

בשלב הזה כבר פנה אליי דני, כדי שאייצג אותו בתביעה שהגיש נגדו שמוליק. ללא בסיס של חוזה, הסכם או אפילו זיכרון דברים, היה קשה מאד להתנהל, אך אני האמנתי כי דני היה בסך הכל בחור טוב שניסה להרוויח מעט כסף בדרכים חוקיות לחלוטין. לעומת זאת, שמוליק לא ידע מנוח והחליט להפליל את דני בכל דרך אפשרית. הוא התלונן במשטרה כי הוא ודני, בשיתוף עורך דינו לענייני מקרקעין של דני, החליטו לא פחות ולא יותר – לרמות את מנהל ההוצאה לפועל על ידי הגשת הצעות פיקטיביות שיעלו את ערך הדירה ובכך לגזור רווח בלתי חוקי. דני ועורך דינו נדהמו מן הצעד הזה, אשר כורך את שמוליק בעניינים פליליים ומסכן את עתידו כרופא בכיר. בשלב הזה הבנו כי אין מדובר בסכסוך נורמטיבי אלא בסכסוך שיצא לחלוטין מפרופורציות הגיוניות, ויצאנו למאבק לא פשוט להוכיח את חפותו של דני למרות העדר בסיס עובדתי. שינויי הגרסאות של שמוליק עוררו את תשומת לב החוקרים, וגם השופט בבית המשפט התקשה להאמין שרופא בכיר ייכנס למן עסקה נכלולית שכזו ויסכן את כל מה שעבד בשבילו לאורך השנים. ולא רק זאת, אלא הביע את תמיהתו מכך שאדם נבון ובעל השכלה כשמוליק ייכנס למן עסקה שכזו, חוקית או לא חוקית, בלי בכלל לבדוק במה מדובר, בלי לפגוש את עורך הדין של דני ובלי להותיר אפילו מסמך חלקי בדבר הסכם כספי ביניהם. לאחר שנאבקנו על חפותו של דני, ועל כך שבסך הכל מדובר בשני חברים טובים שסמכו זה על מילתו של זה, בית המשפט לא מצא ברירה אחרת ודחה על הסף את תביעתו של שמוליק.

חשיבותו של עורך דין בהסכמים כספיים בין חברים

כפי שראינו, גם חברות אדוקה בת עשרות שנים יכולה להתנפץ ברגע אחד בשל כספים שמחליפים ידיים ללא כל בקרה או תיעוד. גם אם אתם סומכים על החבר שלכם באופן מלא, פנו לעורך דין פלילי אלון ארז והסדירו את ענייניכם הכספיים בחוזה ברור ומובן, דאגו לתיעוד כל מסמך, וקיבעו מראש כיצד לנהל סכסוך או אי הסכמה שמתגלעת ביניכם. חשוב לנהל תיעוד ברור, שאם לא כן, תתקשו מאד להסביר את עצמכם בבית המשפט, בדיוק כפי שקרה לדני ושמוליק, ולאבד גם את הכסף וגם את החברות היפה בת עשרות השנים.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »