עצות נבחרות לנחקר במשטרה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

חקירה פלילית מעצם הגדרתה הינה מעמד מלחיץ ומפחיד אשר יכול לחרוץ גורלות, להשפיע על עתידם ולקבוע האם יוגש נגדכם כתב אישום. כשכל כך הרבה מוטל על הכף, אין זה מפתיע כי נחקרים רבים אינם יודעים כיצד לפעול ומה הדרך בה עליהם לנהוג במהלך חקירה. לכן על מנת להקל על התהליך עד כמה שניתן, עורך דין אלון ארז נותן כמה עצות נבחרות לנחקר במשטרה.

חיילים, במיוחד כאשר הם צעירים, נתונים בזמן השירות הצבאי ללחץ ולמאמץ, מי יותר ומי פחות. עייפות, זעם צבור, קושי במילוי התפקיד, בדידות, רקע משפחתי או נפשי קשה, כל אלו עשויים בשלב מסוים להביא לפיצוץ. עבירות אלימות, עבירות מין, עבירות סמים, עריקות ומעשים פליליים נוספים יכולים להתרחש כאשר החייל נמצא במצוקה כלכלית, נפשית או במצב של איבוד שליטה. במצב שכזה, אישום פלילי עלול להטיל צל כבד על עתידו של החייל, מאחר ואישום פלילי עשוי למנוע מן החייל לעסוק במקצועות מסוימים כגון אבטחה או עבודה עם ילדים ונוער, וחלק ממוסדות החינוך דורשים תעודת יושר מן המשטרה כדי להתקבל. בנוסף, אישום פלילי פוגע בדימוי העצמי של החייל ועשוי להשפיע לרעה על יכולתו להשתלב בחיים האזרחיים, למצוא זוגיות ולהקים משפחה. מסיבות אלו ואחרות, לחקירה פלילית יש משקל רב, ואין ספק שמדובר באירוע מלחיץ ומאיים שעלול לגרום לנאשם לנסות לחלץ את עצמו בכל מחיר, אך ללא ידע והבנה כיצד פועלים הדברים, במקום להיחלץ, עלול הנאשם לסבך את עצמו אף יותר. על מנת להימנע מכך, מומלץ ביותר לפנות לעורך דין צבאי פרטי בשלב המוקדם ביותר האפשרי, עם ההבנה כי אתם עומדים בפני אישום פלילי או עשויים לעמוד בפניו. להלן מספר טיפים חשובים שעשויים פשוטו כמשמעו לשנות לחלוטין את מסלול ההתפתחות של ההליך המשפטי הפלילי:

לרשותך עומדת זכות השתיקה – כדאי להשתמש בה

נחקרים רבים תוהים כיצד לנצל את זכות שמירה על זכות השתיקה ואם בכלל כדאי לעשות זאת בפועל. הסיבה לכך היא פשוטה, רבים חושבים ששתיקה דינה כהודאה ואם הם לא ישתפו פעולה עם החוקרים אזי שאי שיתוף הפעולה יפעל לרעתם וישמש כסוג של עדות שפוגעת בחפותם. אולם בפועל זכות השתיקה נועדה על מנת למנוע מנחקרים אשר שרויים תחת לחץ רב למסור מידע שעלול להפליל אותם. לדוגמא, נניח שכמו חיילים רבים, גם אתם ישנים בחדר או אוהל עם חיילים רבים נוספים. אחד החיילים האחרים הביא איתו מן הבית סם מסויים והוא משתמש בו בקרבה מאד גדולה אליכם כך שלא ניתן ממבט ראשון להבחין מי השתמש בו, אתם או החייל האחר. כאשר מצ”ח פותחת בחקירה, היא אינה יודעת אם אתם או החייל האחר הייתם אלו שהשתמשו בסם, היא רק רוצה לסגור את החקירה ומהר כדי לעבור למקרה הבא, ולכן, אם תתחילו לגמגם ולהתנצל ולהצטדק בפני החוקרים שלכם ואולי גם לפלוט בטעות שפעם מזמן לפני הגיוס גם אתם השתמשתם בסם הזה לצורכיכם האישיים ולכן לא חשבתם שמדובר בסיפור גדול שצריך לדווח עליו, אמירה שכזו לא תיטיב איתכם בהמשך התהליך. על ידי ייעוץ עם עורך דין באופן מידי, תוכלו לקבל הנחיות ברורות מה לומר, ובעיקר מה לא לומר, גם אם לכם זה נראה מאוד ברור וטבעי.

חשוב מאד לזכור – גם אם לא ביצעתם את דבר העבירה אל תנדבו מידע לפני שפגשתם עורך דין. יחד עם זאת במידה והתשובה שלכם מספקת לכם אליבי או שיכולה להסיר את החשד מכם באופן מידי, מוטב כי תשתפו פעולה עם החוקרים. אך עדיין עובדה זו אינה סותרת את הצורך בקבלת ייעוץ משפטי.

למאמר “איך מתכוננים נפשית לחקירה משפטית” לחצו כאן >>>

 

ייצוג של עורך דין פלילי

חשוב לזכור שהאינטרס של החוקרים הוא להוציא מכם הודאה ולסגור כמה שיותר מהר את התיק ולשם כך הם ישתמשו בכל האמצעים העומדים לרשותם. לעומת זאת, עורך דין פלילי מומחה ישרת קודם כל את האינטרסים שלכם ויפעל לקדם אותם באופן אישי.

חקירה המתבצעת לפני ייעוץ לפני חקירה במשטרה עלולה לגרום לנאשם לנזק בלתי הפיך ולהפרה בוטה של זכויותיו, מאחר שייעוץ משפטי לפני חקירה יכול לחלץ את הנאשם מהסתבכות לא רצויה כאשר התנאים לכך מתאימים. לדוגמא, לא אחת קורה שעל רקע נסיבות שונות מתרחשת קטטה בבסיס צבאי, ולאחר שמוזעקת המשטרה הצבאית להרגיע את הרוחות, היא עשויה לעצור את כל מי שנראה לה חשוד כדי לסיים את האירוע ומהר. כך שגם אתם עלולים להיעצר על לא עוול בכפכם למרות שכל מה שעשיתם היה לנסות להפריד בין הניצים ולמנוע את התדרדרות המצב לפגיעה ממשית, אך למרות זאת השוטר הצבאי החליט לעצור אתכם עד לבירור כל הנסיבות מבלי להקשיב לכם. בשלב הזה, חשוב מאד לקבל ייעוץ לפני חקירה על מנת שלא תואשמו בעבירת אלימות למרות שרק רציתם לעשות טוב ולהפריד בין המתקוטטים.

דע את הזכויות שלך – הן קיימות בשבילך

גם אם אתם נחקרים תחת אזהרה עדיין יש לכם זכויות יסוד בסיסיות ועליכם להכיר אותן על מנת לדרוש אותן מהחוקרים. כך למשל אסור לאיים עליכם במהלך החקירה וכן אסור לענות אתכם או להפעיל עליכם לחץ נפשי רק לשם קבלת תשובה או הודאה.

כמו כן, מומלץ כי תקפידו לקרוא את ההצהרה שמולאה כל ידי החוקר לפני שאתם חותמים עליה ולוודא כי אכן היא כוללת את העדות שנתתם לפרטי פרטים.

אוזניים לכותל – אל תנדב מידע לזרים

חשוב לציין כי לחוקרים שיטות חקירה מתקדמות ואמצעים רבים ולכן עליכם להיזהר שלא לפתח שיחות חולין או חברויות אמת בתחנת המשטרה או בתא המעצר, ובטח שלא לספק מידע בכל הנוגע למקרה שבגינו אתם נחקרים לזרים היות ולעיתים השוטרים מציבים מדובבים שתפקידם לא אחר מאשר להפליל אתכם. מדובבים אלו ינסו להראות ולהישמע כמי שבאמת אכפת להם, שהם מזדהים איתכם וגם להם ‘קרה אותו הדבר’, כדי שתנדבו להם כמה שיותר פרטים. עליכם להיות מודעים לעובדה כי יכול מאוד להיות שמרגע כניסתכם לתחנת המשטרה צופים בכם ומאזינים לכם. לכן בכל רגע נתון במהלך החקירה ומחוצה לה מוטב כי תשקלו מילים ומעשים.

צרו קשר מידי עם עורך דין פלילי פרטי

כבר בשלב הראשוני ביותר, כאשר מתחוור לכם שהינכם מואשמים בפלילים או עשויים להיות מואשמים, צרו מיידית קשר עם עורך דין פלילי פרטי. כבר בשיחת הטלפון הראשונה תוכלו לקבל הדרכה וייעוץ כיצד לפעול, מה לומר ומה לעשות. כאשר שיחת הטלפון לעורך הדין מתבצעת בשלבים המוקדמים ביותר, עורך הדין יכול למנוע התרחשות של מצבים שעלולים לגרום לסיבוכים בהמשך התהליך המשפטי, להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם תוך שאיפה להביא לזיכוי או לכל הפחות לענישה מקלה ולמחיקת האישום הפלילי אם התנאים מאפשרים זאת .

 

לקבלת עוד עצות בנוגע לשאלה – כיצד יש להתנהג בחקירת משטרה? אתם מוזמנים לפנות אל משרדינו ולקבל הכוונה שתעזור לכם להבין טוב יותר את ההליך המשפטי ולהגיע לחקירה כמה שיותר מוכנים.

לייעוץ צרו קשר איתי קשר או התקשרו עוד היום!

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »