זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

הענישה במערכת הצבאית לעומת האזרחית

הענישה במערכת הצבאית לעומת האזרחית

מערכת הדינים והחקיקה של מדינת ישראל חלה על כלל אזרחיה, עם זאת, על חיילים ואנשי קבע חלה בנוסף גם מערכת הדינים הצבאית. הענישה בשתי המערכות היא שונה, משום שחיילים ואנשי קבע עלולים למצוא עצמם נותנים את הדין על מעשים שביצעו במהלך שירותם הצבאי אשר באזרחות אינם נחשבים לעבירה פלילית, לדוגמא – סירוב פקודה. בתי דין צבאיים מתמקדים יותר בעבירות צבאיות או עבירות בעלות זיקה לשירות הצבאי. עם זאת, חיילים ואנשי קבע עלולים לעמוד לדין בבית משפט אזרחי בשל עבירה פלילית שביצעו בתקופת שירותם הצבאי.

 

סוגי עונשים במערכת האזרחית לעומת הצבאית

העונשים אותם יכול להטיל בית משפט במדינת ישראל הם: קנס כספי, מאסר, מאסר על תנאי, עבודות שירות, שירות לתועלת הציבור, מבחן על ידי קצין מבחן ממונה, התחייבות להימנע מביצוע עבירה, חילוט (תפיסה של רכוש מסוים השייך למבצע העבירה), סנקציות מסוגים שונים (צו הריסה, צו הרחקה, שלילת חזקה על ילד, הטלת קלון וכדומה) ואף עונש מוות הניתן בשני מקרים ספציפיים בלבד: עשיית הדין בנאצים ועוזריהם ובגידה בביטחון המדינה בזמן מלחמה. לעומת זאת, סמכויות הענישה של מערכת המשפט הצבאית בישראל הן: עונשים משמעתיים (התראה, נזיפה או ריתוק לבסיס), קנס כספי, מאסר, מאסר על תנאי, הורדה בדרגה.

 

ההבדל בין דינים צבאיים לדינים אזרחיים

ישנו הבדל מהותי בין הדין הצבאי לזה האזרחי ודוגמא טובה לכך ניתן לראות ביחסו של הצבא בנוגע לתחום עבירות סמים בצבא במהלך השירות הצבאי לעומת השימוש בסמים באזרחות. כאשר חייל נתפס משתמש בסמים, שופט צבאי יגלה מעט מאוד סלחנות כלפיו אם בכלל. לעומת זאת, בבית דין אזרחי רב הסיכויים שכאשר מדובר בכמות קטנה ושימוש אישי האזרח אפילו לא יועמד בפני שופט מפאת “חוסר עניין לציבור”. עם זאת, הטרדה מינית בצבא תגרור אחריה עונש חמור הכולל מאסר, הורדה בדרגה ולעיתים גם פיצוי כספי למתלוננת.

 

רישום פלילי – מהצבא לאזרחות

בניגוד למערכת הדין האזרחית, בית הדין הצבאי נחלק למעשה לשתי שלוחות: עבירות משמעתיות ועבירות פליליות. למערכת הצבאית ישנם חוקים הייחודיים רק לה וסובבים את התנהלות המערכת הצבאית כולה ואת חייליה – החל משמירה על הופעה תקינה, איסור על היעדרות מהשירות ללא אישור (חוק צבאי נגד נפקדות/עריקות), דרך סירוב פקודה ועד התעללות בשבויים. חייל העובר על החוק המשמעתי יישפט בתוך המערכת הצבאית המסועפת ובמקרים מסוג זה לרב אין צורך בעורך דין. אולם, עבירות פליליות בצבא נמצאות תחת טיפולה של מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת) והענישה עליהן רחבה יותר לכן הן מצריכות התערבות משפטית.

דוגמאות לעבירות פליליות במהלך שירות צבאי הן: שימוש בסמים, עריקה, הטרדה מינית וכדומה. מטרת מערכת בתי הדין הצבאית היא אכיפת הסדר בצבא וטיפול בעבירות צבאיות ופליליות של חיילים בסדיר, קבע או מילואים, אשר נעשות בזיקה לצה”ל או לשירות הצבאי.

חשוב להבין כי תוצאות ההרשעה בבית דין צבאי יכולות להמשיך גם לאזרחות, כך שנוסף על הסכנה הממשית של עונש ישנה גם סכנה של רישום פלילי אזרחי אשר עלול לפגוע ביכולתו של החייל לשעבר להשתלב בחברה ובעבודה בהמשך. כאן עולה החשיבות שבייצוג עורך דין צבאי במקרים מסוג זה.

 

מה תפקידו של עורך הדין הצבאי?

תפקידו של עורך הדין הצבאי הינו להגן על הלקוח שלו, כלומר, החייל, הקצין או איש הקבע מפני האישומים שבהם הוא מואשם. במקרים האידיאלים ביותר תוכח חפותו של הנאשם במלואה, אך גם במקרים שבהם אותו נאשם אכן פגע באדם אחר או בביטחון המדינה, יש לשמור על זכויותיו. עורך הדין יכול לברר מה היה הרקע למעשה, והאם הנאשם סובל ממצוקה כל שהיא שהובילה אותו לאירוע. כמו כן, עורך הדין יכול להפעיל את כל הכוח שבסמכותו כדי להקל את העונש, ולאפשר לנאשם לשקם את חייו ולבחור בדרך הישר.

 

מדוע חשוב כל כך להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי?

חשוב לזכור כי כשמדובר בחיילים, לרוב מדובר בגברים ונשים צעירים שרק החלו את חייהם, ואישום פלילי לא רק שימנע מהם קידום צבאי, הוא גם ישלול מהם שורה ארוכה של תפקידים ומקצועות אזרחיים לרבות עבודה עם ילדים ונוער, שמירה ואבטחה, ומקצועות רבים נוספים, שלא לדבר על כך שישנם מוסדות לימוד גבוהים שמתנים את הקבלה לשורותיהם באי אישום פלילי. צעירים וצעירות רבים כל כך מגיעים למצב של אישום פלילי בשל טעות רגעית בשיקול הדעת, מתוך קלות ראש או מתוך מצוקה, ויש לשים לכך את הדעת. כך שמובן וברור שאישום פלילי יכול לפגוע קשות בעתידו של החייל או החיילת, ויש טעם רב לנסות ולהפחית ממידת חומרת הענישה, על מנת לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל הזדמנות ראויה להשתקם, לבחור בחירות טובות יותר ולחזור למוטב.

 

יתרונותיו של עורך דין אזרחי בעל היתר לדין הצבאי

כאשר חייל מואשם בפלילים, הוא יכול לקבל ייצוג של הפרקליטות הצבאית או לבחור עורך דין אזרחי אשר קיבל היתר לשם כך. יתרונותיו של עורך הדין האזרחי על פני הפרקליטות הצבאית הינם רבים, להלן מספר מהם:

  • להט ומוטיבציה גבוהה – לפרקליטות הצבאית יש את הידע והניסיון, אך היא חסרה את הלהט והמוטיבציה. תהא תוצאת המשפט אשר תהא, מקום עבודתם מובטח להם וכך גם המשכורת. לעומת זאת, ניצחון והישג במשפט הינו גם ניצחון אישי של עורך הדין האזרחי ומשרד עורכי הדין שאותו הוא מייצג, ולכן הלהט להצליח יהיה גבוה יותר. בנוסף, המוניטין וההצלחות הקודמות של המשרד עומדים לרשותכם בעת המשפט, שזה יתרון נהדר גם כן.

 

  • עין ביקורתית יותר – כאשר אדם מגיע מחוץ למערכת, יש לו נקודת מבט חיצונית על כל המתרחש, עין ביקורתית יותר ופחות תלותיות במערכת. בדרך זו ניתן לבחון את המקרה כולו מכל הזויות האפשריות ולראות נכוחה את התרחשות הדברים.

 

  • אי תלותיות במערכת – מאחר ועורך הדין האזרחי אינו מתכנן קריירה צבאית ואינו תלוי בגורמים מסוימים לקידומו או לתפקידו הבא, אין לו כל תלות במערכת והוא אינו חלק ממנה. זה בהחלט הרבה יותר בריא.

 

כיצד נבחר עורך דין אזרחי לשמש כעורך דין צבאי?

לא כל עורך דין מן השורה יכול לשמש גם כעורך דין צבאי. מדובר על תהליך לא קצר של אישור והסמכה לתפקיד. הגורם המוסמך להחליט מי ישמש עורך דין צבאי ומי לא הינה ועדה מיוחדת המתכנסת אחת לתקופה ובוחנת את עורכי הדין המעוניינים בתפקיד בשני היבטים עיקריים: הידע והבקיאות בדין הצבאי, שהם חובה לכל מי שמעוניין לעסוק בתחום, וכמובן גם ביטחון שדה, העדר תיק פלילי, העדר אירועים הקשורים בביטחון שדה בעברו וכדומה, כל זאת משום שייתכן ועורך הדין יהיה חייב להיחשף במהלך הייצוג של הלקוח שלו לנתונים ברמת סיווג גבוהה או נתונים רגישים. רק לאחר שעורך הדין מקבל היתר לעסוק בדין צבאי, הוא יכול להתחיל לייצג חיילים, אנשי קבע וקצינים.

בבתי הדין הצבאיים מורשים לייצג נאשמים אך ורק עורכי דין בעלי היתר. עורך דין אלון ארז הינו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הצבאי, על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

 

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: