הליך השימוע

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

הליך השימוע מוסדר בסעיף 60א(א) לחוק סדר הדין הפלילי. סעיף חוק זה קובע, כי בתיקים בהם החשד הוא לביצוע עבירות מסוג פשע, שהעונש לצידן הוא מעל ל-3 שנים, קיימת חובה על הפרקליטות ועל התביעה המשטרתית, ליידע את החשוד בכתב, ברגע שחומר החקירה הגיע אליהן מהיחידה החוקרת.

הליך השימוע כהשמעת טענות

מכתב יידוע זה, כולל גם את העמדתו של החשוד על זכותו, “להשמיע” את טענותיו בפני הגוף התובע, מדוע אין להעמידו לדין פלילי.

כמובן, שזכות זאת איננה לעולם ועד, אלא עומדים בפני החשוד 30 ימים בלבד ל”השמיע” את טענותיו.

חשוב להכיר

השימוש במרכאות הינו מכוון, כי אף שייתכנו מקרים בהן הגוף התובע יסכים להיפגש עם עורכי דינו של החשוד פנים מול פנים, אך דרך המלך היא השמעת הטענות בכתב ולא בעל פה.

מקרים של אלימות

וכמו כל כלל משפטי, גם כאן יש חריגים במקרים מסוימים, כמו למשל במקרים של אלימות קשה בין בני זוג, המחוקק פטר את הגוף התובע מהחובה לשלוח לחשוד את מכתב היידוע וכפועל יוצא מכך את זכות השימוע.

הסדר מותנה

אולם, אני כשלעצמי, תמיד שולח פניות בכתב לגוף התובע, במטרה לשכנע, כי אין מקום להגיש כתב אישום, או למצער, להפנות את החשוד להליך של הסדר מותנה.

הנחיות פרקליט המדינה

על מנת שהליך השימוע לא יהיה ריק מתוכן, הנחיות פרקליט המדינה בנושא השימוע [הנחייה מספר 14.21], קובעות, כי על הגוף התובע להעביר לידיעת החשוד את עיקר חומר הראיות.

בפרקטיקה, למעט במקרים חריגים, הגוף התובע מעביר את מלוא חומר הראיות לידי החשוד.

פנייה ע”י עו”ד מיומן

כמו בכל פעולה משפטית, מומלץ ואף חובה, כי מי שיפנה בשם החשוד לגוף התובע יהיה עורך דין פלילי מיומן.

מניסיון שלי, פניות שלא באמצעות עורך דין זוכות להתייחסות מעטה אם בכלל, נכון שאין הדבר זול, אבל כפי שאני אומר תמיד, עדיף להשקיע סכום כספי מסוים לפני ההליך בבית המשפט מאשר להשקיע סכומי כסף גבוהים בהרבה בהליך המשפטי עצמו.

הליך השימוע

החשיבות בשירותיו של עורך דין פלילי

החשיבות בשכירת שירותיו של עורך דין פלילי היא קריטית גם בהיבט, של אילו פרטי מידע כדאי להביא לידיעת הגוף התובע לפני הגשת האישום.

ישנם עורכי דין פליליים ולא מעטים, שבכלל לא שולחים מכתב שימוע, וזאת משום שהם לא מעוניינים שהצד השני יידע את כל המידע, כך שהוא יופתע בהליך המשפטי בבית המשפט.

זכות החשוד

אני כשלעצמי תמיד פועל לפי הנסיבות של כל תיק ותיק. במרבית התיקים, אני אכן אמליץ לעמוד על זכות החשוד, ולהעביר לתביעה את טענותיי, אבל, בהחלט ייתכנו מקרים בהם אמליץ ללקוחותיי שלא לפנות לגוף התובע, משום שאני סבור שהתועלת בפנייה תהיה נמוכה הרבה יותר וכי עדיף לשמור את הקלפים קרוב לחזה.

סיכום

במידה וקיבלתם מכתב יידוע מהפרקליטות או מהתביעה המשטרתית, פנו במיידית לעורך דין פלילי, על מנת לקבל ייעוץ והכוונה לגבי הפעולות המשפטיות העתידיות.

בכל מקרה, אך תפעלו לפני שקיבלתם לפחות ייעוץ משפטי ולפני שקיבלתם את חומר הראיות.

עורך דין פלילי אלון ארז, הבקיא בחוק ובפסיקה הנוגעים להליכי שימוע, מייצג במקצועיות הגבוהה ביותר ובמסירות, לקוחות החשודים בעבירות פשע בהליכי שימוע.
צרו קשר

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »