זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

חקירה פלילית למי שלא דובר עברית

חקירה פלילית היא חוויה מלחיצה ולא נעימה בכל קנה מידה – לפעמים אפילו טראומטית. המשטרה, שמתנהלת תחת לחצים כבדים להביא “תוצאות”, כלומר הרשעות, פועלת בחקירות מתוך מטרה להשיג הודאה או חומר מפליל אחר, ופעמים רבות היא עושה זאת תוך הפרה של זכויות הנחקרים.

 

תיעות הודעה – חקירה פלילית

אחת מהזכויות הבסיסיות שיש לנחקר היא הזכות שהודעתו תיגבה ותתועד בשפתו, המוכרת והידועה לו.זוהי זכות שהמשטרה נוטה פעמים רבות להתעלם ממנה, באופן שפועל לרעתו של הנחקר, אולם אם הנחקר ידע כיצד להשתמש בכך – הוא יוכל לנצל עובדה זו לטובתו בהמשך, אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

 

נחקר שאינו דובר עברית – מהן זכויותיו בחקירה?

בישראל חיים ושוהים בכל רגע נתון מאות אלפי אנשים שאינם דוברי עברית, או כאלה ששולטים בעברית בצורה חלקית בלבד. בין אלה ניתן למנות עולים חדשים מרוסיה, אתיופיה ומדינות נוספות; פלסטינים תושבי ישראל ובעיקר תושבי השטחים; מהגרי עבודה ומבקשי מקלט ממדינות שונות; תיירים; ואף אזרחים חירשים או חירשים-אילמים.

 

זימון לחקירה פלילית

כל אחד מהמנויים לעיל עלול למצוא את עצמו במצב של זימון לחקירה פלילית, אם כעד לאירוע פלילי או כחשוד במעשה פלילי. מדובר בקבוצות שלרוב נמצאות בלאו הכי במעמד מוחלש כלכלית וחברתית, והיעדר השליטה בעברית הוא מרכיב נוסף המחליש את מעמדן, באופן שעלול להיות מנוצל על ידי המשטרה להשגת “ראיות מפלילות” – למשל על ידי החתמת הנחקר על הודעות לא מדויקות שאין באפשרותו לקרוא ולהבין.

 

סדר הדין הפלילי

על כן חשוב לדעת שעל פי חוק “סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים)”, אחת מזכויותיו של הנחקר היא הזכות שהודעתו תיגבה ותתועד בשפת אמו, או בשפה שהוא מבין ודובר אותה. במקרה שאין אפשרות לתעד את ההודעה בשפת הנחקר – או אם הנחקר אינו יודע קרוא וכתוב – על המשטרה לדאוג לתיעוד ההודעה באמצעים קוליים או חזותיים.

 

נחקר עם מגבלות תקשורת

במקרה של נחקר שאינו מדבר כלל, למשל חירש-אילם, חלה חובה לגבות את ההודעה בשפת הסימנים ולתעד אותה באמצעים חזותיים. מטרת הדרישות הקבועות בחוק היא למנוע מצב שנחקר משיב תשובות שיסייעו להפליל אותו, או חותם על הודעה מפלילה, מאחר שלא הבין כראוי את תוכן ההודעה ואת משמעות הדברים שחתם עליהם.

 

כיצד לנהוג בזמן החקירה?

כאמור, לנחקר יש זכות לדרוש שהחקירה תתנהל בשפה שהוא שולט בה – אם אינו מבין את שפת החוקרים, הוא יכול לבקש שיביאו מתורגמן. בנוגע לתיעוד – זכותו של הנחקר לבקש שהחקירה תוקלט. אם בקשתו לא נענית, זכותו להקליט את החקירה בעצמו, ובלבד שיידע את החוקרים על כך וימסור להם את ההקלטה בסוף החקירה, על מנת שתישמר יחד עם שאר חומר החקירה במעטפה סגורה ואטומה.

 

סירוב לחתום על המסמך

בסוף החקירה, כאשר הנחקר מתבקש לחתום על ההודעה, הוא יכול לסרב לחתום על המסמך אם נכתב בשפה שאינו מבין (או אם הפרטים הכתובים בו אינם שלמים או אינם משקפים במדויק את הנאמר על ידו). סביר להניח שדרישות אלה ייתקלו בזלזול או בכעס מצד השוטרים, או אפילו באיומים כאלה ואחרים, אך אלה הן טקטיקות חקירה, ובפועל אין שום חובה לחתום על ההודעה בשום שלב.

 

כות לשמור על שתיקה

בלי קשר לשפה שבה מתנהלת החקירה, לנחקר יש כמובן זכות לשמור על שתיקה ולא לענות על השאלות המופנות אליו. והזכות הכי חשובה – שגם אותה המשטרה נוטה לנסות למנוע מהנחקר, או לפחות לדחות ככל האפשר – היא זכות ההיוועצות בעורך דין פלילי, לפני החקירה ובמהלכה. בכל שלב של החקירה הנחקר יכול לבקש להתייעץ עם עורך דין.

מומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין פלילי כבר בשלב הזימון, עוד בטרם החקירה עצמה, על מנת להתכונן אליה כראוי ולדעת כיצד להגיב באופן המיטבי.

 

האם יש מה לעשות אחרי החקירה?

לעתים קרובות קורה שאדם המזומן לחקירה לא מקבל מראש ייעוץ מקצועי הולם מעורך דין, ואינו מודע לזכויותיו. לחילופין, קורה לא אחת שאדם מקבל ייעוץ מקדים, אך בלחץ הנסיבות והעייפות בזמן החקירה, או תחת איומי השוטרים, הוא מתקשה לעמוד על זכויותיו.

 

תיעוד החקירה

אולם גם במצבים כאלה, העניין ממש לא אבוד. כל פעולה של המשטרה שאינה עולה בקנה אחד עם החוק – כמו אי יידוע הנחקר על זכויותיו, היעדר מתורגמן, תיעוד ההודעה בשפה לא מתאימה, סירוב לתעד את החקירה באמצעים קוליים ו/או חזותיים, וכן הלאה – עשויה, בשימוש נכון, להביא לביטול העמדה לדין, ביטול כתב אישום ואף זיכוי במשפט.

 

סיכום

לסיכום, המשטרה להוטה להילחם בפשע, ולפעמים גם לשפר את שיעור ההצלחה שלה בהרשעת חשודים, אבל זה לא צריך לבוא על חשבון הזכות הבסיסית שיש לכל אדם להליך הוגן, לרבות הזכות להבין במה הוא מואשם, מה הוא נשאל ועל מה הוא חותם. בכל מצב של זימון לחקירה, במהלך החקירה או אף לאחריה, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, שיכול למזער מאד את נזקי ההליך הפלילי ואף להביא לביטולו.

עומדים לפני חקירה? מרגישים שזכויותיכם לא קויימו? צרו קשר עוד היום עם עורך דין פלילי אלון ארז – לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט: 050-7368203

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: