מעבדת סמים – העונשים בחוק

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

למרות תכניות הטלוויזיה ה”סקסיות” שמתארות את חייהם הנוצצים של סוחרי סמים שונים ומשונים שמפעילים מעבדת סמים, המציאות משמעותית פחות וורודה, כשפקודת הסמים המסוכנים קובעת עונשים חומרים למי שמחזיק, מוכר, מייצא או מייבא סמים, ועונש חמור במיוחד שמור למי שמגדל או מפיק סמים המוגדרים במסוכנים בביתו או בכל מקום אחר, במתכונת של “מעבדת סמים”.

במאמר זה תוכלו לקרוא על עבירה זו והעונשים הצפויים בחוק לעובר אותה, כאשר ההמלצה הכללית היא שכל אדם שחשוד בעבירה זו ישיג לעצמו ייצוג משפטי איכותי, וטוב שעה אחת קודם.

מהי מעבדת סמים?

“מעבדת סמים” היא שם כולל למקום בו מייצרים או מגדלים סמים, ללא תלות בסוג הסם המופק (סמים שנחשבים “קלים” או סמים שנחשבים “קשים”), הליך ייצור הסם או הטרוגניות הסמים המיוצרים בה (אם מיוצר בה סוג אחד של סמים או יותר).

מהו העונש בחוק למי שמייצר או מפיק סמים מסוכנים במעבדת סמים?

עבירת הייצור, הכנה והפקה של סמים מסוכנים במעבדת סמים משלכם נחשבת כעבירה חמורה ביותר בחוק, וכוללת בתוכה כל גידול, ייצור, הפקה, הכנה או מיצוי של סם המוגדר בחוק ללא רישיון מוסדר מטעם המדינה, כשהעונש על כלל העבירות הללו הוא גבוה ביותר – עד עשרים שנות מאסר או קנס הגדול פי 25 מהקנס הקבוע בחוק לעבירות מסוג פשע, בסכום של עד חמישה וחצי מיליון שקלים.

מה יקבע את חומרת העונש שיתקבל בפועל?

כמו בכל עבירות הסמים, המוגדרות בלשון רחבה, גם עבירת הייצור היא עבירת “סל”, שמכניסה בגדרה תחום רחב ביותר של עונשים, התלויים במידה רבה בפרמטרים ושיקולים שונים המנחים את בית המשפט, שניתן לסווגם באופן גס לשלושה סוגים:

סוג וכמות הסמים שנתפסה

בית המשפט נוטה להבחין בין סוגי וכמויות הסמים השונות הנתפסות ב”מעבדת סמים” כאמור, כאשר הסיווג העיקרי הוא בין “סמים קלים” לסמים קשים” וכן בין כמויות שניתן להגדירן כ”גידול לצרכים אישיים” לבין כאלו שברור ומובן מאליו שנועדו להפצה.

גם כמות גדולה מאוד של סמים יכולה להיחשב ככזאת שגודלה לצרכים אישיים, אם ישנן ראיות מתאימות לכך (כשסבירות הטיעון להתקבל תלויה במידה רבה גם באיכות עורך הדין המטפל בתיק), אך באופן כללי ניתן להצביע על כלל אצבע ברור – ככל שהכמות גדולה יותר, כך העונש יהיה חמור יותר.

נתוניו של הנאשם

עברו הפלילי, מצבו המשפחתי, הודאתו, הליך טיפולי או שיקומי וגילו של הנאשם יכולים כולם להיות בעלי השפעה מהותית על העונש שייגזר לעבירה של הפעלת מעבדת סמים, כשככל שהנאשם מצטייר כ”נקי” יותר, ובעל עתיד זוהר בפניו שהרשעה מסוג זה תפגע בו, כך יקטן משמעותית העונש שיקבל.

מהות העבירה

הצורך שלשמו גידול הסמים יועד, היקף המסחר (אם קיים) והיקף הפגיעה בערך המוגן של מניעת הפצת סמים בציבור הם כולם בעלי השפעה על חומרת העונש שייגזר על הנאשם, כאשר נאשמים בעלי עבר פלילי עשיר, שניהלו “קרטלים” של סמים ששירתו לקוחות רבים, יקבלו עונשים חמורים בהרבה מנאשמים שגידלו סמים לשימוש עצמי, או לחילופין עבור הפצה מצומצמת ללא תשלום לחבריהם.

גם לסוג הסם כאמור לעיל (קנאביס או אחר) יכולה להיות השפעה מהותית על העונש שייגזר, וזאת בשל מגמת ההקלה בעונשים לצרכני הקנאביס, שמשפיעה גם על העונשים שנגזרים למפיקי הסם.

תכנון שקדם לביצוע העבירה

ככל שמדובר בעבירה שנחזית ככזאת שתוכננה מראש (שכירת דירה ייעודית לצורך הפקת הסמים, רכישת אמצעים מיוחדים וכדומה), תגבר הנטייה להגיש כתב אישום בגין גידול סם להפצה, ולא לצריכה עצמית.

היקף האמצעים ששימשו לביצוע העבירה

ככל שנמצאו ב”מעבדה” אמצעים רבים יותר לביצוע העבירה (טפטפות, מאווררים, דשנים, מנורות לד, חומרים כימיים בכמויות גדולות, ציוד ברמה גבוהה וכד’), כך תגבר הנטייה לקבוע שמדובר בגידול לצורך הפצה, ולא לצורך שימוש עצמי. ככל שיתגלו יותר אמצעים ששימשו לגידול, הנטייה להגדיר את “מפעל” הייצור כיותר משוכלל וככזה שמעיד על הפצה רחבת היקף.

כמות המגדלים

האם העבירה בוצעה בצוותא או על ידי מגדל יחיד. ככל שמדובר במספר מגדלים עולה החשד שייצור הסמים הוא במסגרת פשיעה מאורגנת, ולא נועד לשימוש עצמי.

כמות סמים גדולה, שהופקה על ידי כמות גדולה של מגדלים במבנה ייעודי לגידול (ולא בביתו של אחד מהם) שהיו בו אמצעים טכנולוגיים רבים שייעודם היחידי הוא לצורך הפקת סמים, יהיו כולם אינדיקציות שמדובר בייצור מאורגן שמטרותיו הם מסחר.

מה אם לא תפסו אצלי סמים, אלא רק “כלי הפקה” ששמשו לצורך יצירתם?

גם החזקתם של כלים המשמשים להכנת סם מסוכן או לצריכתו שלא בהיתר נחשבים כעבירה לפי פקודה זו, שהעונש עלייה עומד על עד עשרים שנות מאסר (במקרה של כלים ששמשו להפקת סמים לצרכים מסחריים), או שלוש שנות מאסר (אם הכלים היו לצורך הפקה / שימוש בסם לצריכה עצמית).

חשוב לציין!

עבירה זו היא עבירה נפרדת מעבירת הייצור / הפקה, שיכולה להביא עימה עונשים נוספים על העונש שיפסק על עצם ייצור הסם, כאשר על פי רוב יכלול כתב האישום את שתי העבירות בנפרד, כעילות שונות.

מה מומלץ לעשות אם זומנתי לחקירה / אני חושד שהמשטרה עלתה על עקבותיי?

מומלץ באופן שאינו משתמע לשני פנים להגיע לחקירת המשטרה רק לאחר ייעוץ משפטי של עורך דין סמים מומחה בתחום, שיוכל לעזור לך לא רק להבין ולהכיר את זכויותייך, אלא גם להכיר את העבירה בה אתה עתיד להיות מואשם, ולמנוע את האשמתך בעבירה שלא בוצעה על ידך או לכל הפחות למזער את העונש שיוטל עליך.

ייעוץ עם עורך דין לפני חקירה

ייעוץ עם עורך דין פלילי מומלץ במיוחד במקרה בו נאמר לך שאתה חשוד בעבירה שלא ביצעת (כמו למשל עבירת המסחר במקרה של ייצור סמים לשימוש עצמי), אך רלוונטי גם במקרים בהם אתה אינך אשם כלל, או במקרים בהם אתה אשם בכל המיוחס לך, אך מעוניין לוודא שהעונש שיפסק לך לא יהיה גבוה מן הנדרש.

מעבדת סמים – סיכום

ניתן לראות עבירת החזקת הסמים, שנחשבת עבירה יחסית חמורה בדין הישראלי, נהיית חמורה עוד יותר כאשר מדובר בהחזקה שמקורה בגידול, ייצור או הפקה של הסם באופן עצמאי במעבדת סמים. בשל כך, אנו ממליצים לכל מי שחשוד בעבירה זו, או שחושד שייתכן וייחקר בגין אחת ההתנהגויות שהיא מכסה, לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייצוג משפטי בידי עורך דין פלילי בתל אביב או באזור מגוריך המומחה בתחום.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם מעוניינים בשירותי ליווי משפטי איכותי, תפנו אלינו ואנו נעזור לכם ביעילות, מסירות ומקצועיות.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »