עורך דין עבירות אונס ומעשים מגונים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

עורך דין עבירות אונס ומעשים מגונים הוא עורך דין פלילי בעל מומחיות ספציפית בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מין קשות וחמורות אלו. נוכח חומרתן של עבירות אלו, קיימת חשיבות קריטית לשכור רק את שירותיו של עורך דין שהוא בעל מומחיות וניסיון מוכח בייצוג קודם בעבירות אלו.

רק עורך דין בעל ניסיון יידע כיצד לנהל את ההליך בצורה נכונה, רק שהאינטרסים ומלוא הזכויות  של הלקוח יישמרו.

להלן תפורטנה ההגדרות לעבירות האונס והמעשה המגונה ובהמשך יפורט תפקידו של העורך הדין הפלילי בהליכים המשפטיים הקשורים בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות אלו.

הגדרה משפטית של עבירת אונס

עבירות האונס מוגדרת בסעיף 345 לחוק העונשין של מדינת ישראל. סעיף חוק זה מגדיר מספר מעשים כמעשה אונס. כך למשל, קיום יחסי מין עם בת פחות מגיל 14, יהוו מעשה אונס, אף אם  הקטינה הסכימה לקיום היחסים.

גם קיום יחסי מין שהושגו במרמה ייחשבו לאונס. לדוגמה, קיים מקרה ידוע בו אישה התחזתה במרמה לגבר ורק בשל כך הקורבן הסכימה לקיום יחסי המין. אותה אישה שהתחזתה לגבר הורשעה בסופו של יום באונס. גם קיום יחסי מין שהושגו בכפייה או בכוח יוגדרו כמובן באונס.

חשוב להדגיש לעניין אחרון זה, כי לעיתים גם יחסי מין בין בני זוג נשואים, שרגילים לקיים יחסי מין בהסכמה, יוגדרו כאונס, וזאת אם יוכח כי יחסי מין ספציפיים נכפו על האישה נגד רצונה. עוד יצוין, כי העונש על עבירת האונס הוא שש עשרה שנות מאסר.

הגדרה משפטית של עבירת המעשה המגונה

עבירת מעשה מגונה מוגדרת ברמת העיקרון בסעיפים 348-349 לחוק העונשין. המדובר במעשים שהאדם הסביר יגדיר אותם כמבזים או משפילים מבחינה מינית או כאלו שבוצעו על לספק תאווה מינית.

בשונה ממעשה האונס, המעשה המגונה מכוון למין או לאיברי מין של הנפגעת, אך לא כולל חדירה לאיברי המין. כך למשל, נגיעה בחזה של אישה או מגע בישבנה של אישה יהוו בהחלט עבירה של מעשה מגונה.

כך גם למשל נשיקה על שפתיה של אישה ללא הסכמתה, בוודאי אם הנשיקה כללה החדרת לשון לפיה של הקורבן. כלומר, כל מגע בלתי מוסכם שהוא בעל אופי מיני או באיבר מין, שלא כולל חדירה, עלול להסתיים במעצר בגין חשד לביצוע עבירת מעשה מגונה.

ההבדל בין הגדרת מעשה מגונה באדם לבין מעשה מגונה בפומבי

בפיסקה הקודמת דנתי בהגדרת עבירת המעשה המגונה. לצידה של עבירת זאת קיימת עבירה של מעשה מגונה בפומבי. קיים שוני בין שתי עבירות הללו. חשיבות השוני היא ביחס לעונש הקיים לצד כל עבירה.

אם העונש של עבירת מעשה מגונה (באדם) הוא שבע שנות מאסר בפועל, הרי שהעונש לצד עבירת המעשה המגונה בפומבי הוא שלוש שנות מאסר בפועל. מכאן החשיבות של האבחנה והשוני בין שתי עבירות אלו.

עבירת המעשה המגונה בפומבי מתבצעת כאשר אדם חושף את איבר מינו בפני אחר או אחרת, שלא בהסכמתם, אך זאת מבלי מגע פיזי. למשל לאחרונה ייצגתי גבר, שנהג להתהלך העיר מרכזית בישראל בשעות הלילה, וכאשר הוא היה מבחין באישה ברחוב, הוא התפשט מולה וחשף את איבר מינו מולה.

חשיפת איבר המין היתה ללא כל מגע הנשים אותן פגש ועל כן הסעיף מחוק העונשין שהפרקליטות יכלה לייחס היתה רק עבירה של מעשה מגונה בפומבי ולא מעשה מגונה “רגיל” באדם. כלומר השוני הוא, שבעוד שבעבירת המעשה המגונה קיים מגע פיזי, בעבירת המעשה המגונה בפומבי אין מגע.

בהקשר של עבירה זאת חשוב לציין, כי קיים מקרה מיוחד, בו חשיפה של איבר מין בפני אחר עלולה להיחשב לא רק למעשה מגונה בפומבי, אלא אף למעשה מגונה באדם בנסיבות אינוס. זהו המקרה, בו אדם יחשוף איבר מינו בפני קטינה מתחת לגיל 14, ואף בהסכמתה.

עבירות האונס והמעשים המגונים בעולם הוירטואלי

עם ההתפתחות הטכנולוגית והשימוש ההולך וגובר של הציבור במחשבים ובמכשירים סלולריים, גם עולם המשפט עשה את ההתאמות הנדרשות.

זאת, משום שאנו עדים בשנים האחרונות למספר הולך וגובר של פרשות, בהן בוצעו עבירות מין ברשת ובייחוד נגד קטינות וקטינים. בשונה מהמעשים המבוצעים במרחב הציבורי, המעשים במרחב הוירטואלי מבוצעים ללא מפגש פיזי.

אך עדיין וחרף זאת, גם מעשים מסוימים הנעשים דרך מצלמת המחשב יכולים להיחשב לעבירות מין של אונס ומעשים מגונים.

לדוגמה, אם אדם בוגר משוחח על קטינה בת 13 והוא מבקש ממנה להוריד את תחתוניה ולגעת באיבר מינה, הרי שזהו מעשה שעלול להיחשב למעשה מגונה ואף לאינוס במידה ואותו אדם הורה לקטינה להחדיר אצבע לאיבר מינה.

זאת משום, שלפי חוק העונשין בארץ, גם אם המעשה המיני בוצע בגופו של הקורבן על ידו ולא על ידי אחר, הרי שאם יוכח כי המעשה בוצע תוך ניצול פערי כוחות או גיל, האחר יועמד לדין בגין ביצוע עבירת המין.

עבודתו של עורך דין עבירות אונס ומעשים מגונים

נוכח המורכבות הרבה הקיימת בטיפול ובייצוג בעבירות מין בכלל, ובעבירות אונס ומעשים מגונים בפרט, חשוב מאוד ואף הכרחי לשכור רק את שירותיו של עורך דין פלילי מומחה בעל ניסיון מוכח בייצוג בעבירות מין.

עורך דין בעל ניסיון יידע לייעץ לאורך כל ההליך, החל משלב החקירה, המשך בדיוני המעצר וכלה בעת שלב בירור הראיות ועד להכרעת הדין. עורך דין מנוסה יידע מתי עדיף ללכת על הסדר טיעון עם הפרקליטות ומתי כדאי להילחם על חפותו של הלקוח.

עורך דין עבירות מין מנוסה יידע מתי אפשרי למזער את המעשים המיוחסים על דרך של תיקון סעיף החשדות או האישום מאונס למעשה מגונה ואף מחיקת האישומים לחלוטין.

למשרדי ניסיון רב והצלחות מוכחות בייצוג בתיקי עבירות המין החמורים ביותר. לכן, במידה ואתם או קרוביכם מוצאים את עצמכם מסובכים בעבירות מין, משרדי הוא המקום הנכון ביותר עבורכם.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »