עונש על אלימות במשפחה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

למרבה הצער מאז ומתמיד נחשפנו לידיעות ואולי גם לסיפורים אישיים של אנשים שעברו או הואשמו באלימות במשפחה. התופעה אינה פוסחת על מעמדות, מוצא עדתי ושיוך קהילתי ואינה מסתכמת בגילויי אלימות פיזית בלבד, אלא מכילה סוגי אלימות נוספים כמו אלימות מילולית, כלכלית ופסיכולוגית. במאמר זה נדון בהטלת עונש על אלימות במשפחה כעבירה פלילית: 

עונש על אלימות במשפחה – מה החוק קובע?

אלימות מתבטאת דרך מספר דרכים אפשריות, כאשר בתא המשפחתי היא עשויה “ללבוש” תצורות נוספות, לא בהכרח כאלה הכוללות אלימות פיזית. התנהלות מילולית אלימה, שלילת היכולת לבצע פעולות כלכליות, השלטת משמעת בבית דרך איומים או כפייה ועוד – דרך זו עשויה להסתמן כהתנהגות שיכולה להגיע לכדי עונש על אלימות במשפחה, בייחוד כאשר נגרם מכך נזק ממשי וחמור לקורבנות. 

מערכות החוק והמשפט בישראל מנסות להתמודד עם עבירות אלה דרך מנגנוני הרתעה מובנים, מביאים בחשבון את סוג העבירה המדויקת, נסיבותיה, גילם ומצבם של הנאשם והקורבן. אלא שנושא זה זוכה לאחרונה גם לביקורת רבה ושלילית למדי, לפיה המדינה לא פועלת באופן מרתיע מספיק ושאינה מטילה עונש על אלימות במשפחה באופן מספק ברמה הציבורית. 

כאן המקום להבין מה באמת קיים על פי החוק למניעת אלימות במשפחה: תקיפה אלימה של בן/בת משפחה עשויים להגיע עד 4 שנות מאסר. תקיפה פיזית של בן/בת הזוג שגרמה לחבלות של ממש תוביל ל-6 שנות מאסר. במקרים של תקיפת קטין העונש עולה עד ל-7 שנות מאסר. ע”פ חוק העונשין אלימות במשפחה מקרה שגרם לחבלות חמורות, עונשו המקסימלי עומד על 10 שנות מאסר בפועל. מעשי אינוס ותקיפה מינית בתוך המשפחה עשויים להגיע לעונש מאסר של 20 שנים.

תחום מורכב, דינמי וחורץ גורלות

כל עורך דין עבירות אלימות במשפחה, בין אם כסנגור לנאשמים בביצוע מעשה אלים בתא המשפחתי ובין אם כמייצג הקורבנות, נדרש להתמודדות מורכבת, טעונה ורגישה ביותר. הטיפול בתיקי אלימות במשפחה חולש על מגוון עצום של סוגיות לרבות שאלות חינוכיות ותרבותיות, התייחסות למעמדם של קטינים בבית, לזוגיות ההורים ולרקע, מעורבות מול גורמי רווחה שונים, הליכי גירושין ברבנות, יחסים וקשרים בין הורים וילדים, מעורבות של בני משפחה נוספים ועוד. 

לכן הדרך היחידה לסיים את ההליך המשפטי על הצד הרצוי ולהתמודד כראוי עם המיוחס תהיה לקבל ליווי משפטי מקצועי מאת עורך דין אלימות במשפחה, המסייע ללקוחותיו לשמור על זכויותיהם בהליך הפלילי ולשפוך אור על נסיבות המקרה והנסיבות האישיות שמכיל התא המשפחתי.

על תפקידו של עורך הדין בתיק אלימות במשפחה

עורך דין פלילי מהווה מעין כתובת כפולה לנושא: הוא יכול לתפקד כתובע אך מנגד גם כסנגור. עו”ד מקצועי ומיומן הוא הגורם שמסוגל לייצג אתכם בצורה הראויה ביותר, להשמיע את קולכם, להגן על האינטרסים שלכם וכמובן לפעול ברגישות מלאה. לאורך עבודתו מסייע עורך הדין גם בשליחת בקשות שונות, כמו למשל מתן צו הגנה או הוצאת צו הרחקה ואכיפתו, הארכת מעצר ועוד.

מכיוון שהטלת עונש על אלימות במשפחה מצד בית המשפט תתקבל בתהליך משפטי מורכב, עורך דין אמון על בניית תיק חזק המבוסס על ראיות איכותיות ותכליתו לגרום לבית המשפט להטות את הכף לטובת הלקוח שלו.

עונש על אלימות במשפחה

השלכות נוספות על נאשמים באלימות במשפחה

עונש על אלימות במשפחה אינו מסתכם רק בגזר הדין. מבחינה ראייתית עבירות אלה מתרחשות בסתר ובחדרי חדרים, מה שיוצר גרסאות סותרות בין בני המשפחה ומגיע לעתים גם לשינוי גרסאות.

כך לדוגמה, מי שתטען כלפי אלימות מצד בן זוגה ותתחרט מאוחר יותר בטענה כי הפריזה או הגזימה בתיאוריה, תיחשב בעיני בית המשפט כמי שנתונה במצוקה קשה ולכן אין מקום להיעתר לבקשתה לחזרה מתלונה. 

מעבר לכך, הנאשם צפוי גם למעצר ממושך, לרוב עד תום ההליכים בשל קיום חזקת המסוכנות כלפיו. בית המשפט יעדיף להסכים לשחרור הפוגע/ת רק בכפוף למפגש ולהמלצת שירותי המבחן וקביעתם בנוגע לרמת מסוכנות נמוכה ולשחרור בתנאים מגבילים. 

אל תמתינו בקבלת ייעוץ משפטי מעולה

בשל כל הנסיבות המפורטות במאמר ובשל החמרת בתי המשפט בהטלת עונש על אלימות במשפחה לצד מורכבות גבוהה בניהול הוכחות בתיקים אלה, חשוב לקבל ייצוג הולם ומקצועי מעו”ד פלילי מנוסה.

משרד עוה”ד אלון ארז מתמחה במשפט הפלילי בדגש על ניהול רגיש, מסור ומקצועי של תיקי אלימות במשפחה ומשמש גם בתור עורך דין עבירות מין, סמים וכל קשת העבירות הפליליות. 

 עונש על אלימות במשפחה – שאלות ותשובות

מהו העונש שקבוע בחוק בגין עבירות אלימות במשפחה?

העונש ינוע בין 4-10 שנות מאסר בפועל, בהתאם לחומרת העבירה, נזקיה (גרימת חבלות), תדירותה, נסיבות המקרה ומאפיינים אישיים של הנאשם. 

אילו מקרי אלימות יכולים להיכלל בגדר עבירות אלימות במשפחה?

על פניו כל אירוע אלים בין בני משפחה עשוי להיחשב כאלימות במשפחה. אירועים אלה אינם פוגעניים פיזית בלבד, אלא גם מילולית ומינית.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »