עבירות סמים ענישה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

החוק בישראל אוסר על גידול, החזקה, סחר ושימוש בסמים. אבל כיצד מושתת החוק בגין עבירות סמים ענישה בבתי המשפט? האם בכל תיק של שימוש עצמי בסם שמעבר לכמות המותרת צפוי מאסר? מה העונש על שימוש עצמי בסמים? כיצד אפשר להפחית מהענישה הצפויה בעזרת עו”ד מקצועי מהשורה הראשונה? 

עבירות סמים ענישה קיימת

פקודת הסמים המסוכנים בישראל קובעת כי כל שימוש, החזקה או סחר בסם שמופיע ברשימת הסמים המסוכנים מהווה עבירה פלילית חמורה. רשימה זו מונה בין היתר את הכמות המקסימלית המותרת להחזקה עצמית, כך שאם נתפסה כמות שכזו אצל אדם מסוים, הוא צפוי לקבל בגין עבירות סמים ענישה מופחתת כלשהי. 

לצורך העניין, קובע החוק כי הכמות המותרת להחזקה עצמית של קנאביס היא עד 15 גרם. ולכן אם נתפס אדם שעישן ג’וינט בודד ומבלי שנמצאה ברשותו כמות נוספת של חומר, הוא ייחשב כמבצע עבירה פלילית, אך מדרגה נמוכה. 

לחילופין, במקרה שאדם מחזיק בכמות גדולה יותר, גם כאשר מדובר בהחזקה לשימוש עצמי בלבד, הוא צפוי לעד שלוש שנות מאסר. אם יגדיל לעשות ויחזיק בסם לצורך מסחר והפצה, עונשו הצפוי עשוי להגיע גם עד 20 שנות מאסר.

האם מאסר הוא הדרך היחידה?

הבשורות החיוביות יותר הן: ביצוע עבירות סמים לא גורר אוטומטית עונש מאסר. למעשה, יש עבירות שיסתיימו גם בתשלום של קנס כספי או בביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור כחלופת מאסר. כמובן שאפשרויות אלה תלויות מאוד במקרה ובחומרתו ואינן ניתנות באופן גורף לכל אדם שהוגש נגדו כתב אישום. 

במקרה שניתן להסכים על קנס כספי, תיושם על עבירות סמים ענישה הדורשת מהנאשם סכום משמעותי למדי, החל מאלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים בהתאם לעבירה הרלוונטית אך ללא מאסר כלל. 

השלכות נוספות להרשעה בעבירות סמים

כל אדם שנתפס, הועמד לדין והורשע בהליך הפלילי בגין שימוש, החזקה או הפצה של סמים, צפוי לרישום אוטומטי של העבירה במשטרה. הגיליון הפלילי לא חשוף לציבור אמנם, אך לא אחת מתבקשים אזרחים להציג בפני מעסיקם הפוטנציאלי תעודת יושר או שנחסמת עבורם הדרך למשרות ציבוריות, ביטחוניות וכאלה שמצריכות רישיון (למשל בתחום ראיית החשבון, הנדסה או עריכת הדין) בשל רישום פלילי קודם. 

מכיוון שמדובר לא רק בהשלכה תעסוקתית וכלכלית אלא גם כזו שעלולה לייצר פגיעה אישית במוניטין, מומלץ לפעול מול עורך דין סמים כדי לבדוק על האפשרות למחוק את הרישום דרך הגשת בקשת חנינה. 

עבירות סמים ענישה: מבט מקרוב על מדיניות מערכת המשפט

מודל הענישה בתיקי סמים בישראל נחשב למורכב, בשל מגוון גדול של פרמטרים המשתתפים בתהליך קבלת ההחלטות במעמד גזר הדין: הגמול על מעשה בהתאם לנסיבותיו וחומרתו, הצורך בהרתעה ציבורית מפני ביצוע עבירות עתידיות דומות, היכולת או הצורך בשיקום אדם שפשע והאיזון בין כל אלה ביחס לנאשם העומד בפני בית המשפט, מצבו האישי, הנזק שנגרם בביצוע העבירה ועוד. 

אין ספק כי בתי המשפט משיתים על עבירות סמים ענישה חמורה מאוד במקרים של סחר, אספקה, יבוא ויצוא סמים ובמטרה לשלוח מסר חד וברור בנוגע להשלכות בעבירות אלה. תכלית הענישה תהיה להטיל עונש מכאיב, מרתיע וכבד ככל שניתן גם כדי למנוע ככל האפשר את התוצאות ההרסניות שקיימות בהפצה של סמים מסוכנים ובמיוחד הקשים שבהם. 

ולכן ככל שהסתבכתם באישום סביב הנושא, רצוי לפנות אל עורך דין פלילי מוביל כדי לבדוק את האפשרות לצמצם את הענישה, בין אם בדרך של עסקת טיעון ובין אם מתוקף ניהול המשפט כדי להציג נסיבות שיכולות לבוא כשיקול חיובי בגזירת העונש. 

עבירות סמים ענישה

גישות אפשריות לקביעת עונש על החזקת סמים

חלק מסוים מהיקף הענישה בכל תיק נובע גם מהגישה האישית של השופט/ת כלפי הנושא:

שופטים מסוימים נוהגים להכריע על בסיס הצבת המקרה ב”נקודת האפס” וממנה להגדיל את הענישה ככל שהנסיבות של התיק, תדירות העבירה, נסיבות הנאשם והצורך בהרתעה משמעותיים יותר. 

שופטים אחרים נוהגים להציב את המקרה שלפניהם על ענישת המקסימום ואז להפחית ממנה ככל שהוצגו שיקולים מתאימים. 

גישה שלישית היא לגזור את העונש בהתאם לפסיקה שכבר קיימת.

כך או כך, כלל השופטים נוהגים לגזור על עבירות סמים ענישה חמורה מאוד ביחס לשלושה אלמנטים בעלי המשקל הגדול ביותר:

  • מעמדו ותפקידו של הנאשם בהיררכיית מערך הסחר ותרומתו לפעילות שקידמה את עסקי הסם שבגינו הועמד לדין.
  • כמות העסקאות או כמות הסמים עצמם וכן התדירות בביצוע העבירה.
  • מידת שיתוף הפעולה שהפגין הנאשם מול החוקרים והדיונים המשפטיים. 

הואשמתם בעבירות סמים? פנו אלינו בהקדם!

עורך דין אלון ארז מתמחה מזה שנים ארוכות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, לרבות עבירות סמים בצבא, עבירות סחר, החזקת סמים קשים ועוד. עורך הדין משמש גם בתור עורך דין צבאי סמים לחיילים בסדיר ובמילואים וערוך למתן ייעוץ וליווי משפטי בנושא בכל עת. 

עבירות סמים ענישה – שאלות נפוצות

האם החזקת סם רפואי לשימוש אישי מהווה עבירה?

לא, כל עוד אתם מחזיקים באישור משרד הבריאות שקובע את סוג הסם והכמות שבהם אתם רשאים להשתמש, מבלי שחרגתם מהם ומבלי שסיפקתם את הסם לאחרים. 

מה העונש בעבירות סמים?

הענישה על שימוש והחזקה בסמים עשויה להגיע עד 3 שנות מאסר. עבירות חמורות של סחר, הפצה, ייבוא, ייצוא או גידול למטרות מסחריות עשויות להגיע ל-20 שנות מאסר. 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »