עבירת גידול סמים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

עבירת גידול סמים במדינת ישראל נחשבת לחמורה ביותר, הטומנות בחובן ענישה של 20 שנות מאסר בפועל.

מאמר זה יעסוק בעבירת גידול מסחרי של סמים, שבוצעה ללא היתר שכרוך בתהליך ייעודי מול משרד הבריאות ולרוב מבוססת על גידול של צמח הקנאביס. 

עבירת גידול סמים: מה החוק אומר?

סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל”ג-1973, קובע כי אין לגדל, לייצר, להפיק, להכין או למצות סם מסוכן למעט ברישיון מתאים. החוק אינו מבדיל בין סוג הסם והכמות שגדלה לצורכים מסחריים ולכן כל העובר על כך, צפוי ל-20 שנות מאסר או לקנס בגובה של פי 25 מזה שמצוי בסעיף 61א'(4) לחוק העונשין, דהיינו מעל 5.5 מיליון ₪. 

לצורך העניין, עבירת גידול סמים יכולה להיות כל גידול של עציץ מריחואנה ביתי וגם מעבדת סמים עם עשרות שתילים. כמובן ששני המקרים מצדיקים שיקול שונה לעניין קביעת העונש הסופי, שכן היקף הגידול, הציוד שנמצא בשימוש לשם כך וגם הנסיבות האישיות של הנאשם נלקחים בחשבון. 

יחד עם זאת, הדבר אומר כי גם אזרחים נורמטיביים לחלוטין שרק התנסו בגידול עצמי של שתיל או שניים, עשויים לעמוד לדין בגין העבירה החמורה וזקוקים לליווי משפטי איכותי של עורך דין עבירות סמים כדי לסיים את התיק בעונש מקל ובמידת האפשר גם באי הרשעה. 

העונש על גידול ביתי של סמים

עד לפני מספר עשורים התרחשו מקרי יבוא משמעותיים של גראס וחשיש מסיני ולבנון, אלא שהמצב הביטחוני גרם לסגירת המעברים ודרבן את מעשני הסמים בישראל להתחיל לגדל אותם בעצמם. חלק מהמגדלים עשו זאת מטעמים כלכליים, לעיתים גם בשל הרצון להימנע מקשר עם אנשים וחומרים מפוקפקים. 

כאשר מתייחסים לביצוע עבירת גידול סמים, בדרך כלל מדובר בקנאביס שמתרחש בין ארבע קירות, לרוב בחדר סגור המיועד לכך. רק במקרים מאוד ספציפיים הגידול “מתפתח” והופך לחממה ממש, שבה אפשר לגדל כמות משמעותית של שתילים.

כך או כך, העבירה עדיין תיחשב כחמורה ביותר משום שאין לה קשר לכמות (כמו למשל בעבירה של החזקת סם) וגם לא למצב השתיל עצמו. והעונש על גידול קנאביס יובא בהתאם לכמות, גם אם מדובר בגידול לשימוש עצמי.

חשוב לזכור כי החוק מכליל גם שורשים וזרעים של השתיל כגידול סמים ולכן תבוצע שקילה לכל הכמות שנתפסה, כולל חלקי הצמח שלא מופקים לעישון, המים והאדמה. ולכן רק במעמד ההעמדה לדין הפלילי תבוא בחשבון שאלת הכמות הספציפית שמכוחה משיתים על עבירות סמים ענישה, כך שאדם שגידל שתיל אחד בארון ביתו לצורך עישון עצמי שלו ושל קרוביו, לא יקבל עונש ממושך וכבד מאוד כמו אדם שהפעיל חממה שלמה ששימשה לסחר. 

עבירות גידול סמים

כך נאכפת עבירת גידול סמים 

משטרת ישראל והיחידות החוקרות מפעילות אמצעים רבים ומתקדמים במטרה לאתר את מגדלי הסמים ולחסל את פעילותם.

אמצעים אלה לא מתבטאים רק בטכנולוגיה ספציפית, אלא בתפיסה של לקוחות, בעלי תפקידים בהיררכיה ומעקב אחר סוגי חומרים וקהילות שמשתמשות בהם. לעתים “זולגת” אינפורמציה על גידול סמים מהשכן המתלונן או קרוב משפחה עם חשד, כאשר רוב הדיווחים נבדקים ללא דיחוי. 

ברגע שהמשטרה מוצאת שתילים, ללא קשר לכמות, הגודל או הסוג שלהם, היא מחרימה לאלתר את כל הציוד שנבנה, הוקם ונרכש לצורך מלאכת הגידול, לרבות החרמת הארון, המדפים, השולחנות, התאורה, חומרי הדישון, המשקל הדיגיטלי וכל מוצר נוסף שקיים במקום.

בהנחה ואין למגדל נימוקים סבירים בנוגע לציוד שנתפס אצלו, הוא צפוי לאישום בביצוע עבירות סמים ועמידה למשפט פלילי, שעתיד להסתיים ב-20 שנות מאסר. 

אדם המיוחסת לו עבירת גידול סמים חמורות, למשל מכוח הפעלה של מעבדת ייצור או חממה, עלול להיעצר עד תום ההליכים.

בעבירות אלה קיימת חזקת מסוכנות גבוהה ולכן קשה ומורכב יותר לשחרר את החשוד למעצר בית. רק במקרים מיוחדים אפשר יהיה לשלול את המסוכנות וכמובן להביא לחלופת מעצר על פי נסיבות המקרה ונסיבותיו של הנאשם. 

גידלתי עציץ אחד. האם באמת צפוי לי עונש כל כך חמור?

כפי שקראתם קודם, למרות שעצם ביצוע עבירת גידול סמים הוא זה שמכתיב את ההליך הפלילי ללא קשר לסוג או לכמות, עדיין ישנו הבדל רב בין גזירת עונשו של מגדל עשרות שתילים לצרכים מסחריים לבין מי שהתנסה בגידול ביתי כתחביב והפיק גראס לעישון עצמי, שצפוי לעד 3 שנות מאסר. 

בית המשפט נוטה לסלחנות ככל שעומד לפניו אדם עובד, מתפקד, איש משפחה, משרת במילואים ומשלם מיסים שאפשר להימנע מהכתמת שמו הטוב ופוטנציאל התעסוקה שלו.

ולכן אם זהו המקרה, מומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין פלילי מוביל בתחום הסמים, כדי להשפיע לטובה על התנהלות התיק ולעתים לסיים אותו ללא כל הרשעה. 

להתייעצות עם עו”ד פלילי מומחה בעבירות סמים המשמש בין היתר עורך דין צבאי סמים ובעל הצלחות מרשימות ורבות בתחום, פנו כבר עכשיו למומחה הפלילי אלון ארז.  

שאלות ותשובות – עבירת גידול סמים

מתי יוגש כתב אישום בגין עבירת גידול סמים?

הנטייה להגיש כתב אישום גוברת כאשר קיימים המרכיבים הבאים:

  • כמות שתילים
  • תכנון מקדים (קניית אבזור, שכירת דירה מתאימה וכו’)
  • שימוש באמצעים רבים כמו מנורות לד, טפטפות, דשן ועוד.  

מה יעשו לי אם גידלתי עציץ לשימוש עצמי?

ככל שמדובר בגידול קנאביס המופקת ממנו כמות קטנה לשימוש עצמי ובאמצעים חובבניים, כדאי לפנות לעורך דין פלילי על מנת לסיים את התיק ללא הגשת כתב אישום כלל. 

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »