עבירת תיווך בעסקת סמים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

העבירות הפליליות הקשורות בסמים כמו עבירת תיווך בעסקת סמים קבועות בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל”ג-1973. סעיף 14 לפקודה קובע כי תיווך בעסקת סמים מהווה עבירה פלילית עצמאית אשר עונשה עד 20 שנות מאסר. זהו עונש זהה בחומרתו לעונש על עבירת סחר בסמים שבא להדגיש את חומרתה של עבירת התיווך. תיווך בעסקת סמים הוא חיבור בין שני אנשים או יותר למטרת סחר בסמים.

החיבור בין הגורמים יכול להיות באמצעות ארגון מפגש, מסירת מספר טלפון, ציון נקודת מכירה וכיוצא בזה. עבירת התיווך דורשת מודעות למעשה, כלומר שהמתווך ידע שהוא מקשר בין אנשים לצורך עסקת סמים. כך לדוגמא אדם שללא ידיעתו הוחבאו בתיקו סמים לצורך ביצוע עסקת סמים לא יוכל להיות מואשם בעבירת התיווך.

לצורך אישום בתיווך בעסקת סמים אין הכרח שהעסקה הושלמה בסופו של דבר וגם אין הכרח שהמתווך קיבל תמורה כלשהי עבור פעולות התיווך שביצע. לרוב המתווך רק מקשר בין הצדדים לעסקה ולא מבצע בפועל את העברת הסמים ביניהם, מקרה שבו המתווך מחזיק בבעלותו, גם אם לזמן קצר, בסמים עצמם ייחשב בדרך כלל לסחר בסמים ולא לתיווך. בכל מצב בו הואשמתם בסעיף שכזה, מומלץ לפנות ישירות אל עורך דין סמים שייעץ לכם כיצד לפעול.

מדרג נורמטיבי בין עבירת התיווך לעבירת הסחר

בעוד שעל פי החוק אין הבדל בחומרת העבירות בין עבירת הסחר בסמים לבין עבירת התיווך בעסקת סמים, בפועל בתי המשפט מתייחסים לעבירת התיווך כחמורה פחות (בייחוד אם מדובר בתיווך ללא תמורה) וגוזרים על המורשעים בעבירה עונשים פחותים מאלו שנגזרים על עבירת הסחר. יחד עם זאת ייתכנו מקרים חריגים בהם העונש על התיווך יהיה זהה או אף חמור יותר מהעונש על סחר – הכל בהתאם לנסיבות המקרה והנאשם.

עבירת תיווך בעסקת סמים

נסיבות המקרה הספציפיות

פקודת הסמים המסוכנים אינה מבחינה בכל הנוגע לחומרת העבירה בין תיווך בעסקה של מה שמכונה סמים קלים (מריחואנה, חשיש וכו’) לבין תיווך בעסקה של סמים המכונים סמים קשים (לדוגמא הרואין וקוקאין). החוק מתייחס לכל סוגי הסמים באותה חומרה. יחד עם זאת בתי המשפט, אשר להם שיקול דעת בקביעת העונש שיכול להגיע כאמור עד 20 שנות מאסר, נוטים לבצע הבחנה בין עבירת תיווך בסמים קלים לבין עבירת תיווך בסמים קשים וגזור ענישה בהתאם.

באופן דומה הפקודה גם אינה מציעה מדרג של חומרת העבירה ביחס לכמות הסמים שנסחרה. על פי פקודת הסמים ברגע שכמות הסם חוצה את רף מסוים (לכל סם ישנו רף אחר. לדוגמא מעל 15 גרם של קנביס או מעל 0.3 גרם של קוקאין והרואין נחשבים לכמות שאינה לשימוש עצמי) אין הבחנה אם התיווך נעשה בעסקה של 5 קילו או של כמה גרמים בודדים.

ההשפעה על הענישה של תיווך בעסקת סמים

בתי המשפט כן מפעילים שיקול דעת והעונש שייגזר על מי שתיווך בעסקה של כמות קטנה של סמים לא יהיה זהה לעונש שייגזר על מי שתיווך בעסקה של מספר קילוגרמים של סמים. גורם נוסף שיש בכוחו להשפיע על חומרת הענישה בעבירת התיווך הינו הנסיבות האישיות של הנאשם. על נאשם בעל עבר פלילי ייגזר, בדרך כלל עונש חמור יותר מאשר על נאשם שזו העבירה הראשונה שלו.

במקרים מסוימים כאשר הנאשם הוא אדם נורמטיבי לחלוטין ניתן יהיה אף לשכנע את בית המשפט לבחור במסלול של אי-הרשעה, כך שההליך בעניינו יסתיים ללא רישום פלילי.

במידה ואתה נחקר, נחשד או מואשם בעבירת תיווך בעסקת סמים מומלץ לפנות צורך ייצוג וייעוץ משפטי אל עורך דין פלילי מומלץ כמו אלון ארז המתמחה בעבירות סמים. ייצוג משפטי מקצועי יכול להוות את ההבדל בין גזר דין חמור של מספר שנים בכלא לענישה קלה ופחותה בהרבה.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »