בעילה שלא בהסכמה חופשית – מהי?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

בעילה שלא בהסכמה חופשית מהווה אירוע שעשוי להגיע לכדי אישום בעבירה של אינוס. עבירה זו מוגדרת בחוק כהחדרת איבר גוף או חפץ לאיבר המין הנשי, תוך קיום יסוד עובדתי (כלומר הוכחת הבעילה עצמה) וקיום יסוד נפשי (כלומר שלא ניתנה לכך הסכמה חופשית). מכיוון שמדובר בסוגיה מורכבת בעיקר בשל הקושי להגדיר “הסכמה חופשית” סביב מצבים שונים, חשוב להכיר אותה לעומק ולהבין את דרכי הביטוי שלה בחוק:

בעילה שלא בהסכמה חופשית: עבירה עם מורכבות ייחודית 

מכיוון שביצוע בעילה שלא בהסכמה חופשית טעון תחילה את הבנת הצדדים למונח “הסכמה”, מערכת החוק והמשפט נפגשות לא פעם עם שורה של מקרים טעונים מורכבות עובדתית ונסיבתית:

  • גבר ואישה שנפגשו מתוך כוונה לקיום יחסים ושתו עד כדי ערפול חושים, כאשר בבוקר למחרת טענה האישה כי נבעלה בעת שהייתה במצב המונע ממנה לתת הסכמה חופשית. 
  • אדם שניהל מערכת יחסים מינית עם אישה לוקה בשכלה או הסובלת ממחלת נפש, שמשפחתה הגישה תלונה לפיה הסכמת האישה ליחסים אינה חופשית.
  • מטפל ומטופלת שמביעים לכאורה רצון הדדי בקיום יחסים, על אף יחסי התלות בין השניים.

בכל מקרה כזה ואחר שבו קיים יסוד עובדתי, תיבחן מודעותו של מי שביצע את הבעילה למעשיו ויהיה צורך להוכיח כי כוונתו ומחשבתו היו פליליות. במילים אחרות, כדי להאשים אדם בבעילה אסורה שלא ניתנה בהסכמה, יש להוכיח כי הוא היה מודע לכל מרכיבי העבירה – הן לאופי הבעילה ולכל נסיבותיה, ובעיקר לכך שקורבן העבירה לא נתנה הסכמתה, במפורש או במשתמע, לקיום יחסי המין.

כאן המקום לציין כי חלק מהמקרים הללו מתקיימים תחת נסיבות מחמירות ולכן עשויים להכביד בעונש משמעותית. נסיבות לדוגמה של בעילה אסורה בהסכמה גיל הן אינוס קטינה שגילה 16 ומטה, אינוס שבמסגרתו נגרמה לאישה חבלה גופנית, התעללות לפני, בזמן או לאחר האינוס ועוד. 

מהו העונש על עבירת אינוס?

בעבירת האינוס חוק העונשין אומר כי העונש עומד על מאסר של 16 שנים, כאשר אינוס בנסיבות מחמירות יכול להגיע גם עד 20 שנים. כמובן שמדובר בעונשים המקסימליים ובית המשפט יבחן כל מקרה לגופו. מעבר להליך הפלילי, הנאנסות זכאיות לתבוע את הנאשם אזרחית ולאלץ אותו בתשלום פיצויים כספיים. ולכן כדי לעמוד על זכויותיו המלאות של נחקר או נאשם במעשה, חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי בהקדם על מנת לגבש גרסה קונקרטית וקו הגנה מתאים על סמך אופי המקרה המדויק. 

האם בעילה שלא בהסכמה חופשית ובעילה אסורה בהסכמה זה אותו הדבר?

המשותף לשני המקרים הוא שבשניהם התרחש מגע מיני מלא. אלא שמנקודה זו ואילך, שתי העבירות הללו עומדות בנפרד לחלוטין אחת מהשנייה. בעילה אסורה היא למעשה בעילה לא חוקית, שבה שני הצדדים נתנו את הסכמתם למגע המיני אך למרות זאת מדובר בעבירה. הדוגמה הנפוצה והקלה להבנה, היא בעילה תוך ניצול יחסי מרות, בהם ניתנה הסכמה לבעילה אך כתוצאה מלחץ או מניפולציה שהופעלו על האישה.  

בעילה שלא בהסכמה חופשית לעומת זאת, היא בעילה שלא ניתנה לגביה כל הסכמה שהיא, או לחילופין הסכמה שנכפתה, מה שהופך אותה לעבירה של אינוס שבוצעה תחת ניצול המצב ולמגע מיני שלא התקיים בשום מקרה מבחירה חופשית. 

בכל אחד מהמקרים, מומלץ לברר מול עורך דין עבירות מין את האופן המדויק שבו צריך להציג את הנסיבות ולהוכיח אשמה או חפות.

בעילה שלא בהסכמה חופשית

בעילה שלא במסגרת הסכמה חופשית

אדם שנאשם בעבירה זו, הרי שביצע עבירה חמורה תחת כוונה ברורה ומודעות לנסיבות. להלן התנאים בהם אדם יזומן לחקירה בנושא ועשוי לעמוד על כך לדין:

  • קבלת ההסכמה ליחסים הושגה במרמה, תוך התחזות של גבר נשוי לרווק או מתוקף הבטחה לנישואין.
  • קבלת ההסכמה ליחסים הושגה תוך איומים והפחדות.
  • האישה לא התנגדה לבעילה עקב חוסר יכולת שכלית או פיזית.
  • קבלת ההסכמה ליחסים מצד האישה נמסרה כאשר היא תחת השפעה כבדה של סמים או אלכוהול. בהקשר זה ראוי לציין כי פסיקת העליון קבעה כי כל אדם שמבקש לקיים יחסי מין עם אישה המצויה בהשפעת משקה משכר, הינו בעל אחריות מלאה לוודא ובאופן ברור, מדויק שאינו משתמע לשתי פנים, כי ניתנה הסכמה חופשית לקיום היחסים עמו. 

לסיכום

אם אתם תושבי מרכז הארץ וזומנתם לחקירה, נעצרתם או הוגש נגדכם כתב אישום בעבירה זו, פנו בהקדם אל עורך דין פלילי במרכז. מכיוון שמדובר בעבירה חמורה הכרוכה בהצגה של עובדות רבות ומורכבות מבחינה משפטית, חשוב לממש את זכותכם להתייעצות משפטית כבר מהרגע הראשון ולאפשר לעורך הדין שאמון על הגנתכם לטוות אסטרטגיה יעילה, שתסייע להתמודדות טובה עם ההליך הפלילי והשלכותיו. 

עורך דין אלון ארז הינו עורך דין פלילי בתל אביב המתמחה בייצוג חשודים, נחקרים ונאשמים בדין הפלילי, לרבות בתחום עבירות המין. להתייעצות עם המשרד וקבלת ייצוג איכותי, צרו קשר כבר עכשיו. 

שאלות ותשובות על בעילה שלא בהסכמה חופשית

מהי בעילה שלא בהסכמה חופשית?

בעילה שלא בהסכמה חופשית פירושה החדרת איבר גוף או חפץ לתוך גופה של האישה, תוך מודעות מבעוד מועד לנסיבות שבהן מתרחשת הבעילה (הוכחת כוונה פלילית) והיכולת לנצל אותן לטובתו של מבצע העבירה כדי לחלץ הסכמה או להימנע ממנה לחלוטין.

מדוע חשוב כל כך להסתייע בעורך דין פלילי מומחה?

עבירות המין נחשבות סבוכות ומורכבות, בעיקר סביב סוגיית ההסכמה. עורך דינכם המייצג את האינטרסים שלכם כבר משלביו הראשונים של התהליך הפלילי, אמור למנוע אישום או הרשעה בהאשמות שווא ובמקרים המתאימים גם להביא לביטול ההליך שנפתח כלפיכם.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »