בקשה למחיקת רישום פלילי

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

התיק הפלילי הסתיים, אבל הרישום הפלילי ממשיך להתקיים זמן ממושך גם אחריו. אם ברצונכם למחוק אותו, קיימות האפשרויות של הגשת בקשת חנינה לצורך קיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה וכן בקשה למחיקת רישום פלילי מהמרשם המשטרתי לגבי תיקים סגורים וזאת באמצעות עורך דין המתמחה בנושא, בהתאם לתנאים המובאים לפניכם במאמר הבא:

מהו רישום פלילי?

זהו רישום אישי המצוי בתוך מאגרי המידע של משטרת ישראל, שמנוהל ונשמר בכל מקרה של הרשעה, או אם ההליכים בתיק פלילי עוכבו וכן אם הנאשם זוכה מחמת אי שפיות.

לעומת זאת, לגבי מי שבעבר נחקרו בדבר עבירה או היו לחשודים בה, והתיק נסגר מטעמים כלשהם, כמו למשל בחשד לביצוע עבירות סמים שהסתיים מחוסר ראיות, הרי בעניינם קיים המרשם המשטרתי הפנימי.

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים בישראל (התשמ”א, 1981), קובע כי על משטרת ישראל לנהל ולתייק כל רישום בנוגע להליכים פליליים כנגד אזרחים בשתי תמציות רישום נפרדות:

  • רישום משטרתי – מאגר משטרתי פנימי בנוגע למיצוי חקירות, משפטים (פעילים וסגורים), תיקי חקירה ועוד. רישום זה מפרט את כל הנסיבות שבהן נחקר אדם לרבות עילת סגירת התיק ותאריך מדויק.
  • מרשם פלילי – מאגר המכיל רישומים בדבר עונשים והרשעות בעבירות מסוג עוון, פשע, כתבי התחייבות, צווי של”צ, צווי מבחן ועוד. 

על חשיבותה של בקשה למחיקת רישום פלילי מהמרשם המשטרתי

גיליון הרשעות נקי (“תעודת יושר”) מהווה פקטור מרכזי בקבלה למגוון גדול של מקומות עבודה לרבות קבלת רישיון למקצועות כמו עריכת דין, ראיית חשבון ורפואה, הוצאת ויזה או אשרת שהייה בחו”ל, קבלת אישור לאימוץ ילד, הוצאת רישיון לנשק ועוד. 

לאור כל אלה, קיימת חשיבות להגשת בקשה למחיקת רישום פלילי ורצוי שבעזרת עו”ד פלילי מוביל שיוכל לקדם את תהליך המחיקה כראוי. 

האם הרישום שלי לא נמחק אוטומטית לעולם?

כל רישום בתיק סגור שמתייחס לעבירה שאינה מסוג פשע, יימחק בעניינו של בגיר בתוך 5 שנים מיום העבירה, אלא אם הוחלט אחרת מצד גורם משטרתי מוסמך.

באשר למרשם הפלילי, הרי שלאחרונה החוק שדן בנושא תוקן באופן משמעותי. בשל התיקון ומורכבותו, חשוב לפנות לעו”ד פלילי על מנת לברר את תקופת ההתיישנות והמחיקה שחלה בכל נושא ספציפי.

חשוב לציין, כי בפרק הזמן הזה, בו הרישום שבמרשם המשטרתי טרם נמחק, רק גופים ספציפיים רשאים להיחשף למידע זה אך הוא כבר איננו מופיע במרשם הפלילי.

מכיוון שמדובר בפרק זמן משמעותי, במהלכו כל הרישום שמופיע בתעודת היושר גורר השלכות משמעותיות, קיים אינטרס להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה כדי לזרז את צמצום החשיפה אליו ככל שניתן.

בקשה למחיקת רישום פלילי

איך מוחקים רישום פלילי?

ככל שמדובר בתיק חקירה סגור שלא התרחשה בו העמדה לדין, יש להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי במשטרת ישראל. משטרת ישראל תאשר את המחיקה בהתאם לפרק הזמן שחלף מהאירוע, כמות הרישומים הפליליים שכבר צבר המבקש, חומרה ומהות העבירה וגם צרכי המשטרה הפנימיים בנוגע לשימור הרישום. 

ככל שמדובר ברישום כתוצאה מהליך פלילי שהייתה בו הרשעה, ניתן לפנות כאמור בעזרת עורך דין פלילי בבקשת חנינה ומחיקת רישום פלילי נשיא המדינה בבקשה לקיצור תקופת המחיקה וההתיישנות. 

בקשה למחיקת רישום פלילי באמצעות עורך דין

מאחר והרישום הפלילי מתנוסס כ”כתם” על אדם שכבר הניח את המקרה מאחוריו והשתקם, קיים רצון ברור לתהליך מחיקה, אותו ניתן לבצע כמובן לבד, אך ייתכן שהבקשה לא תכובד.

כדי להגדיל את סיכויי הצלחת הבקשה, רצוי שתוגש באופן מקצועי על ידי עורך דין פלילי בתל אביב, ירושלים, באר שבע או בכל אזור מגורים לבחירתכם, בתנאי שמדובר בעו”ד שכבר צבר ניסיון בולט והצלחות רבות במחיקת רישום פלילי. 

בקשה למחיקת רישום פלילי שמנוסחת על ידי עורך דין, תתייחס כהלכה לאישום המיוחס למבקש, לפרק הזמן שחלף מאז שהסתיים ההליך בעניינו. הבקשה תתייחס לשיקום או השינוי שעבר ולעתים גם לנסיבות ספציפיות כמו מצב כלכלי או רפואי, ממליצים, אישור על התנדבות ועוד.

הבקשה תיבחן במחלקת החנינות במשרד המשפטים ובמחלקה המשפטית בבית הנשיא. על כן רצוי שהתהליך ינוהל לעולם על ידי גורם שצבר היכרות מעמיקה ביותר עם הגורמים המקצועיים השונים ותהליכי העבודה מולם. 

בשורה התחתונה של בקשה למחיקת רישום פלילי

עשרות אלפי תיקי חקירה פליליים נפתחים במשטרת ישראל מדי שנה, לא בכולם מוגשים כתבי אישום וחלקם צפויים להיסגר כבר בשלב החקירה. יחד עם זאת, המכנה המשותף לכל פעולות המשטרה הוא ניהול רישום פלילי של אותם אזרחים אשר “התחככו” עם החוק ושעלול לפגוע בפוטנציאל התעסוקה וייתכן שגם במוניטין ובשמו הטוב של אדם שכבר שיפר את דרכיו והשתקם. 

עורך דין פלילי במרכז אלון ארז נמנה עם המשפטנים המובילים בישראל בייצוג וליווי חשודים, נחקרים ונאשמים בדין הפלילי ושצבר ניסיון מקצועי ומוצלח במחיקת רישום פלילי לאורך השנים. עורך הדין משמש גם בתור עורך דין צבאי מן המקצועיים ביותר בתחום וצפוי לסייע בהצלחה רבה גם לחיילים ש”הוכתמו” ברישום פלילי במהלך השירות. צרו קשר ונעמוד לרשותכם כבר עכשיו. 

בקשה למחיקת רישום פלילי – שאלות נפוצות

איך מוציאים תעודת יושר מהמשטרה?

החל מחודש יולי 2022 תעודת היושר לא מונפקת אוטומטית לכל דורש. הוצאתה הפיזית כרוכה בהגשת בקשה באמצעות עו”ד בלבד. ניתן לצפות בנתונים ללא הפקת פלט, על גבי צג המחשב בתחנת המשטרה. 

תוך כמה זמן מתיישן ונמחק רישום פלילי?

בהתאם לחוק החדש, תקופות ההתיישנות והמחיקה הן שונות בהתאם לנתונים של כל תיק ותיק, עבר פלילי של האדם והעונש שנגזר עליו.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »